Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Instruktioner för spelledaren

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Instruktioner för spelledaren"— Presentationens avskrift:

1 Instruktioner för spelledaren
Ni ska utgå från Powerpointen när det dags att börja spela Humanitetsspelet/Entreprenörskapsspelet. När ni startar igång kommer ni att märka att spelkitet är annorlunda från spelmanualen ni läste på hemsidan och detta är för att det är en kortare variant av Humanitetsspelet. Spelledaren kommer inte ha entreprenörskapsbarometern men ni kommer behöva papper för att anteckna gruppernas resultat. I spelmanualen står det att deltagarna kommer få whiteboards för att skriva ner sina idéer och för att rösta men de kommer inte behöva ha whiteboards – så att de kommer behöva papper och penna för att fullfölja spelet. Deltagarna kommer att delas in i mindre grupper som under ca en och en halv timme får olika korta uppdrag att lösa. Humanitetsspelet fungerar som en fartfylld start till projektarbetet och att kunna tillvara elevernas kreativitet. Innan ni drar igång spelet behöver ni: Papper, penna, tidtagare (mobil fungerar) Viktigt att komma ihåg: Alla som deltar ska få vara delaktiga och komma till tals. Påminn deltagarna om artikel 12 - Barnets rätt att bilda och uttrycka sina åsikter och få dem beaktade i alla frågor som berör hen/den.

2 Låt spelet börja

3 Humanitetsspelet - spelet som utvecklar ditt sociala engagemang
Ni kommer under denna timmen få testa en metod, Humanitetsspelet som är framtaget av Röda Korsets Ungdomsförbund.

4 Vad är Humanitetsspelet?
Skapa möjligheter för Sveriges ungdomar Stort intresse för mänskliga rättigheter Röda Korsets Ungdomsförbund startade detta projekt för att skapa möjligheter för Sveriges ungdomar att engagera sig för humanitet och mänskliga rättigheter i skolan. Humanitetsspelet är en metod att lyfta engagemang för mänskliga rättigheter på skoltid och hitta metoder för att snabbt och enkelt kunna fånga upp engagemanget och ge stöd till elever som vill engagera sig – samtidigt som eleverna lär sig att starta och driva projekt. Humanitetsspelet är även ett sätt att tillvara ungas kreativitet.

5 Varför finns Röda Korsets Ungdomsförbund?
För att barn och unga i Sverige ska vara trygga och må bra För att unga människor tillsammans ska göra skillnad i samhället För att unga ska utvecklas som individer och som ledare För att vara en ung röst inom Svenska Röda Korset

6 Alla projekt och verksamheter som drivs av Röda Korsets Ungdomsförbund utgår från Barnkonventionen.
Ni kommer få använda barnkonventionen i spelet, men att en inte behöver kunna den utantill. Fråga gruppen om de känner till något om barnkonventionen? Berätta sedan… När FN antagit den allmänna konventionen om de mänskliga rättigheterna såg man att vissa gruppers rättigheter släpade efter – bland annat barnen Antogs av FN:s generalförsamling 20 november 1989. Består av 54 artiklar Fyra av konventionens 54 artiklar är huvudprinciper som är vägledande för hur helheten ska tolkas – dom kommer vi berätta lite kort om nu & det är dom ni kommer använda i spelet. Det viktiga är inte att kunna alla artiklar utan till, utan kunna använda dom så alla barn respekteras/får komma till tals och känna sig delaktiga i olika situationer. Tryck på att barnkonventionen gäller alla barn oavsett erfarenhet av flykt eller inte, här på skolan och på fritiden.

7 Artikel 2 – Icke diskriminering
Alla barns lika värde och rättigheter Ingen får diskrimineras Barnkonventionen gäller alla barn som befinner sig i ett land som har ratificerat den.

8 Artikel 3 – Barnets bästa
Barnets bästa som ska komma i främsta rummet vid alla åtgärder som rör barnet. Vad som är barnets bästa måste avgöras i varje enskilt fall. Hänsyn ska tas till barnets egen åsikt och erfarenhet.

9 Artikel 6 – Hälsa & Utveckling
Understryker varje barns rätt till liv, överlevnad och utveckling. Fysisk hälsa – men även den andliga, moraliska, psykiska och sociala utvecklingen

10 Artikel 12 – Barnets egna åsikter
Barnets rätt att bilda och uttrycka sina åsikter och få dem beaktade i alla frågor som berör hen/den. När åsikterna beaktas ska hänsyn tas till barnets ålder och mognad.

11 Så här går spelet till… I spelet kommer ni att passera fyra faser: Research, Idé, Koncept & Action För varje fas finns kompetenser som kan vara bra att använda sig av när en upptäcker ett behov eller en orättvisa på sin skola, i sin stad eller samhället i stort, för att tillsammans med andra göra en skillnad och skapa förändring – oavsett vad en brinner för! Analytisk, Medveten, Modig, Kreativ, Självsäker och Kommunikativ. MEN det här är inte kompetenser som en har eller inte har, utan de går att öva upp och in en grupp så kompletterar en dessutom varandra och alla kan bidra med olika bitar I varje fas kommer ni få 1-2 uppgifter som ni kommer lösa i grupp – där ni kommer använda er av de olika kompetenserna. Tala om att varje uppdrag kommer att gå på tid/du har tidtagaruret. För varje uppgift kommer du att säga till vad som ska göras, när tiden startar, när halva tiden har gått och när det är 30 sekunder kvar. De olika uppdragen utförs på olika sätt. Efter varje uppgift ska grupperna i tur och ordning presentera sina lösningar för resten av grupperna. Därefter får grupperna 15 sekunder på sig att bestämma sig på det lag som de tyckte utförde uppgiften bäst?. När du säger ’Varsågoda att Rösta’ räcker grupperna/utse en person som ska räcka upp sin hand för att rösta. Grupperna kommer få möjlighet att rösta under fyra faser och slutgiltiga svaret kommer Säg till gruppen att spelet handlar om samarbete i sitt lag och att det då självklart är helt okej att prata med varandra. (Poängtera dock att det inte är okej att prata och skoja när andra grupper presenterar sina lösningar – utan då lyssnar man för att veta vilket lag man ska rösta på – ska inte vara något problem med spelregler i början) Viktigt! Detta är ett brainstorming spel som handlar om att prov-tänka. Förutom det spelregler vi kom överens om, om att ingen får kränka någon annan (eller liknande formulering), så finns inga bra eller dålig idéer. Ni får istället möjlighet att gå igenom era idéer mer grundligt efter spelet!

12 Case UPPDRAG: Ta initiativ till ett nytänkande projekt som NI kan genomföra och främja de mänskliga rättigheterna lokalt eller globalt! Under spelets gång, ska ni tänka på case:et och hur ni i grupp kan komma på ett nytänkande projekt som ni kan genomföra och främja de mänskliga rättiga lokalt eller globalt.

13 3 personer, projekt eller organisationer 1 mening per exempel
Exempel: ”Röda Korsets Ungdomsförbund som spelar På flykt i skolor för att motverka främlingsfientlighet och rasism Nu ska vi starta med Fas 1 – Research där ni ska skriva ner: 3 personer, projekt eller organisationer som ni känner till som på något sätt arbetar för att förbättra situationen som ni just beskrivit – som jobbar med antirasism, mot diskriminering och för en humanitär migration. På er skolan, där ni bor, i Sverige eller någon annan plats på jorden. Så olika exempel som möjligt! Tid: Ni har 4 minuter på er

14 Tre exempel på initiativ/projekt som just ni kan genomföra
1 mening per exempel Koppla till Barnkonventionen Exempel: ”Vi startar öppna fotbollsträningar varje onsdag, så alla på orten som gillar fotboll kan mötas” Fas 2 - Idé Påminn! I samband med rundan ska grupperna kunna koppla till valfri BK artikel. Välj ut ett av det goda exemplen från ovan och beskriv hur det kopplar till BK artikel! (kompisgrupperna) Även om ni nu inte har alla pengar i världen, så är det möjligt att göra projekt som kan sponsras! Koppla till de personer, organisationer eller projekt som gruppen kom fram till i förra uppdraget. Prata om att förändring kan ske på många olika sätt: exempelvis genom sociala projekt och initiativ eller genom att informera och påverka. Be gruppen fundera: Vilka resurser har ni? Vad tycker ni är roligt att göra? Vad brinner ni för? Kan exempelvis vara musik, att skriva, laga mat eller meka med cyklar, odla… Hur kan detta användas för att bidra till en förändring? Tid: Ni har 5 minuter på er

15 Sista steget är erat slutmål En mening per steg
Aktivitetsplan i 5 steg Sista steget är erat slutmål En mening per steg Exempel: Steg3: Sätta upp affischer om konserten på alla bibliotek och fritidsgårdar” Fas 3 – Koncept Här ska ni vara analytiska och strategiska. Fundera över målgruppen – hur ska ni få mer information om vad som verkligen behövs? Gör en plan för hur alla ska få komma till tals, som projektet berörs. Har hänsyn tagit till barnkonventionen? Ge exempel   Innan gruppen löser uppdraget: Ge exempel på mål & syfte ur ett BK-perspektiv för något av de ”goda exemplen” som visades i fasen innan Välj ut ett initiativ eller projekt som ni kan genomföra och gör en aktivitetsplan på 5 steg; vilka steg måste en gå igenom för att genomföra projektet? Sista steget är slutmålet (koppla till gruppens exempel från förra uppdraget och exemplifiera vad ett slutmål kan var) Grupperna får gärna använda sig av varandras idéer. Plocka av varandra, göra en tredje version! Olika idéer kan kombineras. En fotbollsturnering för alla unga i en kommun, kan kombineras med att en insamling görs eller att information om något sprids (utgå från gruppens egna projekt) Be gruppen fundera över hur alla som projektet berör ska få vara delaktiga och komma till tals (Artikel 12) Tid: Ni har 6 minuter på er

16 1 slagkraftig mening/slogan
Beskriver initiativet/projektet och varför det är viktigt att genomföra Exempel: Nike – Just do it Fas 4 – Action Kom på en catchphrase/slogan som beskriver projektet och varför det är viktigt att genomföra Fundera över vem/vilka budskapet är riktat till (besökare på konserten, sponsorer etc.) Om en vill: gör en rolig/känslosam/intresseväckande presentation i samband med catchphrasen- kanske genom en rapp, en sång, en dans, ett skrik, en målning… Tid: Ni har 5 minuter på er

17 SLUTPITCH: Slutpitch/Målfas Kort presentation om ert koncept
Nu har vi kommit till sista delen av Humanitetsspelet och ni ska förbereda en 45 sekunders slutpitch som ska presentera ert koncept. I slutfasen får ni om en vill: gör en rolig/känslosam/intresseväckande presentation i samband med catchphrasen- kanske genom en rapp, en sång, en dans, ett skrik, en målning (för att vinna fler röster) Tid: Ni har 4 minuter på er Spelledaren ska efter alla presentationer räkna ihop alla deltagarnas röster och presentera vinnarna.

18 Nu har ni testat Röda Korsets Ungdomsförbunds metod, Humanitetsspelet och det är det dags för Er att göra skillnad!

19 Vill du veta mer om Röda Korsets Ungdomsförbund?
Besök för att veta mer om Röda Korsets Ungdomsförbunds verksamheter och hur ni kan engagera er. Besök Röda Korsets skolsajt, redcross.se/skolsajten GRATIS att bli medlem på Röda Korsets Ungdomsförbund!


Ladda ner ppt "Instruktioner för spelledaren"

Liknande presentationer


Google-annonser