Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i."— Presentationens avskrift:

1 Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.

2 Besöksnäringens betydelse
En av de snabbast växande näringarna i Sverige. Växer besöksnäringen så växer det övriga näringslivet. Ger viktiga jobb – många unga får sitt första jobb i besöksnäringen. Personalintensiv näring. Platsbunden näring som inte flyttas runt. En ort du vill besöka kan också bli en ort du sedan väljer att bo och verka i.

3

4 Turism Turism omfattar människors aktiviteter när de reser till och vistas på platser utanför sin vanliga omgivning för kortare tid än ett år för fritid, affärer eller andra syften.

5 Besökare Samma definition som turism.
Tre krav ställs för att en resenär ska kunna räknas som besökare: Resan ska gå till en plats utanför resenärens vanliga omgivning. Exkluderar regelbundna pendlingsresor, dvs resor till och från hemmet för arbete eller studier. Den sammanhängande vistelsetiden på platsen för besöket ska vara högst 1 år. Längre vistelsetid är bosättning. Huvudsyftet med resan ska vara annat än att utöva lönearbete som betalas av någon på platsen. Exkluderar arbetsmigration.

6 Turismkonsumtion Turismkonsumtion definieras som ”värdet av de varor och tjänster som konsumeras av eller är avsedda för besökare”. Det är det som konsumeras och inte vad som produceras som per definition avgör vad som är turism – Besöksnäringens komplexitet

7 Förädlingsvärdet för olika brancher relaterade till turismkonsumtion

8 Hur ser besöksnäringen ut i Tierps kommun?
Bo – 5 st (camping, hotell, stugor) Resa – 3st (Taxi, buss, Stiftelsen Leufsta) Äta ute – 25 restauranger (ca 7-10 stycken riktar sig medvetet mot besökare) Äta hemma och övrig handel – Totalt ca 180 företag. Som berörs av turism ca 25st. Matproducenter och gårdbutiker. Göra – 6-7 st (ex Tierp Arena och Örbyhus Golf)

9

10

11 Turistkronan Tierps kommun2013 - visar hur besökarens utgifter fördelas inom näringens olika delar

12 Reseanledningar Vallonbruken (flera bevarade bruksorter i kommunen)
Upplandsleden Smultronställen (Upplandsstiftelsens tips på naturupplevelser, t ex fågeltorn m.m.) Konst på Väg (ett arrangemang per år) Stockholms fallskärmsklubb (Nordens största) Tierp Arena (är även angivet som företag) Örbyhus Golf (är även angivet som företag) Idrottsklubbarnas arrangemang Hållnäskusten

13 Slutsatser Vi har ett stort utbud av turistiska råvaror – kulturhistoriska upplevelser och fina naturupplevelser Vi saknar säljbara produkter kopplade till dessa besöksmål Relativt få företag – undantag handeln, saknar dock kunskap och koppling till besöksmålen Locka besökare – locka till inflyttning, strategi krävs Saknar ”goda ambassadörer” – föreningar, företag, invånare och kommunanställda dåligt informerade om vad som finns

14 Kommunens roll i utvecklingen av besöksnäringen
Dragare – verksamheter kommunen tillhandahållare ex museum, idrottsevenemang och –anläggningar, natur- och kulturområden Servicegivare – infrastruktur, kollektivtrafik, rastplatser, vatten och sophantering m m Myndighet – tillse att lagar och regler som gäller för näringen efterlevs, utöva tillsyn och tillståndsverksamhet Främjare – insatser ex samverkansprocesser, nätverksarbete, kompetensutveckling och marknadsföring

15 Lokal strategi och handlingsplan
Destinationsutveckling Finansiering Marknadsföring Samverkan mellan privat, offentlig- och ideell sektor Entreprenörskap, företagande och kompetensutveckling Hållbar besöksnäring Ambassadörskap Intern kunskapshöjning

16 Handlingsplanens användningsområde
Den lokala handlingsplanen för Tierp är tänkt som ett stöd i kommunens arbete med att bidra till uppfyllnaden av de uppsatta mål som finns i den regionala strategin. Dokumentet kan också användas som ett dokument att utgå ifrån i olika diskussioner kring besöksnäringen i syfte att skapa en gemensam bild Dokumentet kan då också med fördel användas av andra aktörer än kommunen, t ex näringslivet och den ideella sektorn.  

17 Slutligen Besöksnäringen är viktig för att skapa jobb men också för att bidra till attraktiviteten för vår kommun. Tierps kommun ska vara en kommun att besöka, bo och verka i. Drivkraften till att driva företag måste alltid komma från de som faktiskt ska göra det, entreprenörerna. Kunskapen och inblicken i vad som finns och vad som efterfrågas kan kommunen eller annan aktör stå för. Inspirera, ge kunskap och skapa mötesplaster är viktiga ledord för kommunen framöver.

18 Kontakt Kontakta Lena Wänkkö om du undrar över någonting,  


Ladda ner ppt "Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i."

Liknande presentationer


Google-annonser