Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Uppdrag om Nationell digital plattform

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Uppdrag om Nationell digital plattform"— Presentationens avskrift:

1 Uppdrag om Nationell digital plattform
Förskrivarkonferens Andreas Richter

2 Myndigheten för delaktighet
Vi verkar för att funktionshinderspolitiken ska få genomslag i hela samhället. Vi arbetar utifrån ett rättighetsperspektiv för att alla människor, oavsett funktionsförmåga, ska kunna vara fullt delaktiga i samhället.

3 Ett samlat uppdrag En samlad organisation på det funktionshinderspolitiska området DS 2013:40 - juni 2013 Uppdrag förbereda inordnande - nov 2013 Beslut verksamhetsövergång - jan 2014

4 Uppdraget Vi arbetar gentemot och genom myndigheter, kommuner och landsting. Vårt uppdrag styrs av Regeringens mål och strategi för funktionshinderspolitiken. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

5 Verksamheten Hur vi jobbar: Vad vi jobbar med: Sprida kunskap
Delaktighet Tillgänglig­het Universell utformning Välfärds­teknologi Miljö Levnadsvillkor Rättigheter för personer med funktionsnedsätt­ning Hur vi jobbar: Sprida kunskap Ansvara för utbildnings- och informationsinsatser Förmedla erfarenheter och goda exempel Initiera utvecklingsarbete Initiera och följa forskning Främja innovationer

6 Urval av arbetsområden
Hur är läget? Uppföljning av funktionshinderspolitiken Kommunuppföljning Riktlinjer för tillgänglighet – Riv hindren (sfs 2001:526) Deltagande i nationell och internationell standardisering – tillgänglighet och hjälpmedel

7 Några pågående regeringsuppdrag
Digital teknik samt digitala trygghets- och servicetjänster inom socialtjänst och hemsjukvård (pågående) Konsekvensutredning om EU:s förslag på tillgänglighetsdirektiv (pågående) Kommunikationssatsning om rättigheter för personer med funktionsnedsättning Upphandling av ledarhundar för personer med synnedsättning Levnadsvillkor för personer med demenssjukdom Rivkraft - en undersökningspanel för levnadsvillkor (en del av MFD:s samlade uppföljningssystem)

8 Nationell digital plattform inom kommunikation – Uppdrag i MFD:s regleringsbrev 2016
”Myndigheten för delaktighet ska skapa en nationell digital plattform under myndigheten för information, kunskapsutveckling, erfarenhetsutbyte och innovation för berörda aktörer och användare inom området kommunikation för döva och hörselskadade och personer med dövblindhet. Plattformen ska utgöra en digital mötesplats för behovsägare och samhällsaktörer med uppgift att stimulera eller utveckla tekniska lösningar inom området samt innehålla målgruppsanpassad information om aktuell utveckling, befintliga tjänster och teknik samt gällande bestämmelser inom området. /…/” + (budget och tider för del- och slutrapport)

9 Bakgrund - DS 2016:7 Tolktjänst för vardagstolkning
Regeringen har utrett vardagstolkning Ser behovet av effektivisering genom it Kap 5 Överväganden och förslag – En effektivare tolktjänst genom it ”Det uppdrag som Myndigheten för delaktighet har fått att skapa en nationell digital plattform för målgruppsanpassad information om aktuell utveckling och tekniska möjligheter på området bör bidra till att öka användningen av befintlig teknik och tjänster liksom stödja fortsatt innovation och utveckling.”

10 DS 2016:7 kap 5, En effektivare tolktjänst genom it
”Den digitala plattformen kan fylla funktionen att koppla konstaterade utvecklingsbehov till konkreta utvecklings- ansträngningar och också bidra till att identifiera de mest prioriterade utvecklingsområdena.” (MFD-uppdraget) ”Att aktörerna förs samman kan också förhindra parallella satsningar på samma sak och i stället leda till samordnade satsningar.” ” Behovsägarna utgörs bland annat av de större statliga myndig- heterna, tolkanvändarorganisationerna, tolkarnas organisationer, näringslivet, landsting och kommuner.”

11 Hur MFD tacklade uppdraget – våren 2016
Dialog med Socialdepartementet Strävan efter att hitta ett syfte och avgränsningar genom: Omvärldsbevakning – webbplatser, rapporter. Finns informationsluckor? Intervjuer/möten med aktörer: Tolkanvändarorganisationer – FSDB, HRF, SDR Forskare – KTH, Örebro Uni Statliga Myndigheter – PTS, SPSM, AF, Vinnova, Forte, Språkrådet Landsting – Region Örebro, Västra Götalandsregionen Kunskapsorganisationer – NKCDB, NVC Tolkorganisation – STTF, FST

12 Vad innovation är, enligt MFD
MFD:s korta definition: Innovation är hela den process där man gör något nytt som ger ett värde tillbaka. Det innefattar allt från att identifiera problem och komma på idéer till att allt är genomfört och satsningarna ger effekt.

13 Innovationsprocessen
Identifiera problem Idégenerering Idéval och utveckling Implementering och reformering Värde tillbaka

14 Samskapande workshop – våren 2016
Workshopens mål att identifiera Behov, Aktörer som ansvar för eller bidrar till att tillgodose behoven Teknik och metoder som tillgodoser, eller skulle kunna tillgodose, behov Vägar att informera, driva kunskapsutveckling, erfarenhetsutbyte och innovation Utöver dem som intervjuats deltog ungdomsförbunden Innovation särskilt fokus

15 Förslag till utformning av plattformen
Syfte: Uppdraget syftar till att höja kunskap hos döva personer, personer med hörselskada eller dövblindhet (målgruppen), och personer som kommer i kontakt med målgruppen. Genom samverkan mellan relevanta aktörer stimulera innovation och kunskapsutveckling. Effektmål: det utvecklas och används ny typ av teknik eller nya användningssätt för befintlig teknik för kommunikation för döva personer, personer med hörselskada eller dövblindhet. Tekniken ska öka dessa personers delaktighet i olika delar av livet, till exempel arbetet, fritiden, skolan/utbildningen. Fler organisationer kan hitta kunskap om och nytta av teknik för att kommunicera med döva personer, personer med hörselskada eller dövblindhet.

16 Plattformens målgrupp
”Berörda aktörer och användare inom området kommunikation för döva personer, personer med hörselskada eller dövblindhet.” Personer som är döva, har hörselskada eller dövblindhet Personer och verksamheter som möter personer som är döva, har hörselskada eller dövblindhet (t.ex. kommun, landsting, myndighet, företag, arbetsgivare) Företag och andra aktörer som kan vara med och utveckla nya innovationer inom området

17 Plattformens tre beståndsdelar - plan
Innovationsråd kommunikation Webb under mfd.se Facebook-grupp

18 Innovationsråd kommunikation
Branschorganisation (-er), forskare, kunskapsorganisationer, myndigheter, ”tolkanvändarorganisationer” och tolkorganisationer. De antingen: har behov eller kan företräda någon med behov driver/finansierar utveckling kan stimulera utveckling Rådet möts 2-4 ggr/år för informations- och erfarenhetsutbyte. Ska identifiera innovationsluckor och möjliga vägar att täppa till luckorna.

19 Varför ett råd? Var och en företräder en grupp eller organisation som har egna behov och mål, t.ex. underlätta telefonkommunikation för döva personer m fl, företräd personer med hörselskada och påverka samhället, utveckla kunskap och stöd för elever i skolan, Stimulera nya innovationer Gemensamma intressen kan vara att identifiera behov av information som underlättar kommunikation Identifiera behov av teknikutveckling eller innovation Identifiera vem/vilka som äger frågan – myndigheter, näringslivet, civilsamhället? Samverkan mellan flera?

20 Innovationsprocessen
Näringsliv Myndigheter Funktionshinderorg. Innovationsråd kommunikation Döva personer Personer med hörselneds. el. dövblindhet Identifiera problem Idégenerering Idéval och utveckling Implementering och reformering Värde tillbaka

21 Webb om målgruppens kommunikation
Riktar sig till Döva personer, personer med hörselskada eller dövblindhet Dem som behöver inblick i kommunikationsförutsättningar för den första gruppen Entreprenörer och andra organisationer som kan bidra till innovation Förslag till övergripande struktur: Om kommunikation när hörseln är nedsatt. Teknik och tjänster Lagar, regler och ansvar – vart vänder man sig? Innovation, utveckling och forskning Hänvisning till mer djuplodande information – t.ex. 1177, e- kommunicera.nu, bildtelefoni.net, texttelefoni.se

22 Facebook-grupp MFD administrerar redan idag en Facebook-grupp inom Välfärdsteknologi. Deltagare är huvudsakligen inom kommun och bransch. Facebook-grupp om kommunikation kan bidra till dialog och kunskapsutbyte inom området – hjälper MFD och innovationsråd kommunikation Målgrupp framför allt myndigheter, entreprenörer och andra som kan medverka i innovation. Även den som kan/vill bidra med att beskriva behov och utvecklingsområden.

23 Tack! – Frågor? Andreas Richter Myndigheten för delaktighet Tel: E-post:


Ladda ner ppt "Uppdrag om Nationell digital plattform"

Liknande presentationer


Google-annonser