Ladda ner presentationen
1
Industriella revolutionen
Var? England När? Slutet av 1700-talet Varför där och då? Jordbruket förbättras Befolkningen ökar Nya uppfinningar Kapital Anna Östman, Ljustadalens skola, Sundsbruk –
2
Industriella revolutionen: Befolkningsökningen
1750: 6 miljoner invånare 1800: 9 miljoner invånare Befolkningen ökar därför att: Jordbruken producerar mer mat så att fler kan äta sig mätta. Man förstår hur sjukdomar sprids. Bättre hygien och kunskap leder till att färre dör i sjukdomar.
3
John Snow upptäcker hur kolera sprids.
4
Medicin Förr förklarades sjukdomar med vidskepelse.
Kloka gummor och läkare med bristfällig kunskap. Nya upptäckter, smuts och sjukdom hänger ihop, bakterier orsakar vissa sjukdomar. Andra åkommor kan orsakas av brist på något, skörbjugg och C-vitaminbrist är ett exempel på detta. Vaccin och andra läkemedel utvecklas.
5
Industriella revolutionen: textilindustrin
Nya uppfinningar leder till effektivare produktion. Billigare och snabbare. Mindre arbetskraft behövs – arbetslöshet. Produktionen flyttar in i fabriker. Fler får tillgång till kläder. Handeln gynnas.
6
Industriella revolutionen: Spinning Jenny
Före Spinning Jenny så arbetade spinnarna hemma Spinning Jenny gjorde att spinnarna måste börja jobba i fabriker
7
Finns det likheter med vad som händer idag?
Moderniseringarna har samma effekt nu som då.
8
Industriella revolutionen: Triangelhandel
Triangelhandeln gjorde många förmögna. Pengar som de ofta investerade i byggandet av nya och fler fabriker. Triangelhandel = slavhandel EUROPA Socker, tobak, Gevär, krut, bomull tyger, sprit NORDAMERIKA Slavar AFRIKA
9
Industriella revolutionen: Triangelhandel
Minst 10 miljoner afrikaner kom fram till Nordamerika. Hur många som dog på vägen vet ingen.
10
Industriella revolutionen: Ångmaskinen
Den viktigaste av alla nya uppfinningar. Uppfanns av James Watt på 1780-talet Användningsområde: spinnmaskiner och mekaniska vävstolar. Järnbruk och gruvor. Fördel: inte längre beroende av närhet till vatten. Kan användas vid kusten för att lättare kunna skeppa ut varorna. Kan användas inne i landet på de platser råvarorna och arbetskraften fanns.
11
Industriella revolutionen: Järnvägen
12
Industriella revolutionen: Järnvägen
En tidig modell byggdes 1804. Förbättrades av Stephenson 1823. Stephensons The Rocket kunde köra i hisnande 46 km/timmen. Gör det möjligt att frakta både människor och varor snabbt över hela landet.
13
Industriell revolutionen: järn & stenkol
Problem: det behövs mycket järn för att bygga alla järnvägar och maskiner. Träkol används för att producera järn, och England har brist på trä. Hur producera nog med järn då? Lösning: Nya metoder uppfinns som gör att man kan använda stenkol för att framställa järn. England har gott om stenkol. PRODUKTIONEN AV JÄRN ÖKAR OCH JÄRNET BLIR BILLIGARE!
14
Kunskapen sprids Kunskapen och det tekniska kunnandet sprids till andra länder i Europa. Nederländerna, Belgien var först för att sedan följas av Frankrike och de tyska staterna. Konkurrensen var hård mellan länderna. Storbritannien började industrialiseras ca: 1750 medan Sverige inte började komma igång förrän på 1850-talet.
15
Miljön Ökad konsumtion leder till även till ökad miljöförstöring.
Naturresurserna ses som oändliga, djurarter utrotas och miljöer förstörs. I nutid, U – länder vill följa samma utveckling som I – länderna gjort. Följden av att alla vill öka sin levnadsstandard blir mer utsläpp.
16
Aralsjön som ett varnande exempel.
19
Industriella revolutionen: arbetarna
Dåliga arbetsförhållanden: Låga löner Inga skyddsanordningar: ofta olyckor Långa arbetstider (14-18 h/dag) Kvinnor kommer in på arbetsmarknaden med lägre lön. Barnarbete vanligt: Enkla maskiner kan skötas av barn Lägre lön än vuxen = billigare Kamp mot barnarbete leder till förbud mot att barn under 9 år ska arbeta
20
Industriella revolutionen: städerna
Effektivare jordbruk gör att många människor på landsbygden blir arbetslösa och söker sig till städerna. Städerna växer snabbt, nya områden måste byggas för alla arbetare. Områdena som byggs för arbetarna blir slumområden med hemska levnadsförhållanden.
21
Bakgrund till imperialismen
Industriella revolutionen gav nya tekniska möjligheter: Nya vapen, fartyg och nya sätt att producera ledde till moderniseringar och effektiviseringar av krigsmakten. Telegrafen möjliggjorde snabb kommunikation. Transport: Nya fartygstyper och framförallt ångdriften gav förkortade tiden det tog att resa över jordklotet. Mediciner: Afrikas klimat och sjukdomar stoppade inte längre européerna. Färre krig i Europa innebar att man hade större möjligheter att koncentrerade sina resurser åt andra håll. Järnvägen gjorde det möjligt att kolonisera allt längre ifrån kusten.
22
Imperialismens syfte. Råvaror, industrierna i Europa krävde mängder av råvaror. Varför köpa när man kan ta? Strategiska mål, ångfartygen behövde ställen att fylla på kol. Trupper behövde baser. Nya marknader (sent 1800 och framåt), någonstans att sälja det man producerade i hemlandet. Prestige, alla andra har det ju! En plats i solen Kapitalism, ekonomin, tjäna pengar är både drivkraften och syftet.
23
Afrika innan imperialismen
24
Afrika 1914
25
Fler länder industrialiseras, världen koloniseras.
När fler länder som industrialiseras införs allt högre tullar för att skydda det egna landet från konkurrens utifrån. Efterfrågan på kolonier ökar både för råvarutillgången och marknadens skull. Nya länder som Italien, Belgien och Tyskland ligger efter och vill ha kolonier för prestigens skull. Det blir en kapplöpning om hur världen delas upp. Uppdelningen tar inte hänsyn till ursprungsbefolkningarna, människor delas upp och klumpas ihop.
26
Europeisk överlägsenhet
Synen på afrikaner Att sprida det Europeiska De vita européerna ansåg sig högre stående. Utnyttjade Darwins evolutionsteori för att rättfärdiga förtrycket. De ville sprida både sin kultur samt kristendomen Framförallt ville man tjäna pengar, makt och prestige.
27
Kontroll Telegrafen möjliggör snabb kommunikation. Söndra och härska.
Järnväg och moderna fartyg möjliggör snabba transporter Medicinska framsteg. Moderna vapen gör att färre soldater behövs. (Första kulsprutan kom på 1860-talet)
28
Söndra och härska. Människor ställs mot varandra, vissa gynnas på andras bekostnad. Gamla motsättningar utnyttjas. De grupper som gynnas hjälper kolonisatörerna. Afrika redan försvagat efter slavhandeln och de krig som förts mellan staterna.
29
Lycka till!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.