Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
Vad vi gör Vad vi vet Vad vi behöver veta mer om Vad vi kan göra
4
Vad gör vi i det drogförebyggande arbetet?
Minska tillgängligheten Minska efterfrågan
5
Minska tillgängligheten
Forskning visar att insatser som begränsar tillgängligheten ger bäst effekt På samhällsnivå: agera motpol till den växande opinionen kring legalisering av cannabis/marijuana samt föräldrar och unga vuxnas inställning till alkohol. Ex: andelen elever som dricker och mängden alkohol är den lägsta nivån på 40 år. CAN och folkhälsorapporten rapporterar att allt färre föräldrar köper ut och bjuder ungdomar. Den uppskattade andelen smuggelsprit har inte minskat lika konsekvent. Krogar mot knark, Ren träning, Ansvarsfull alkoholservering, Tänk Om, Hejdå Alkoholskador och Varannan Vatten.
6
Minska efterfrågan Påverka genom både kunskap och attityd
Skola, fritid och familj är viktiga arenor; Minska riskfaktorer och stärka skyddsfaktorer Handlingsplaner som bidrar till samsyn och långsiktighet (ex tobaksfri skoltid och vid misstanke om droganvändning) ANDT-undervisning som stärker förmåga att ta ställning, värdera budskap och genomskåda myter
7
Vad vet vi? SBU (2015) Att förebygga missbruk av alkohol, droger och spel hos barn och unga Inget manualbaserat program för skolan har visats fungera allmänt drogförebyggande. Vissa leder till ökad konsumtion. Det är en industri – företag tjänar pengar på dessa program. Måste våga fasa ut de ineffektiva programmen. Multimodala (”samverkansprojekt”) tillgänglighetsbegränsande insatser kan minska konsumtionen. Efterfrågebegränsande har inga eller mycket små effekter. Motiverande samtal är kostnadseffektivt om andelen intensivkonsumerande minskar med minst 2,5% Nya interventioner som bygger på annat än de manualbaserade programmen måste utvecklas
8
Vad behöver vi veta mer om?
Den långsiktiga påverkan som cannabis kommer att ha på stora populationer; psykos, schizofreni, ohälsotal Kostnadseffektiva åtgärder vid tidig droganvändning ”Hårda tag” visats vara kontraproduktivt Går att se en förändring i samhället. Ex: Kriminalvårdens tankar kring rehabilitering mot återfall, longitudinell studie kring skolors drogpolicy
9
Vad kan vi göra? Minska tillgången! Riskfaktorer
Samhälls-, grupp- och individnivå Skyddsfaktorer Samhörighet, inkludering, sociala band Ändpunkter på samma kontinuum Bristande anknytning till skolan = riskfaktor God anknytning till skolan = skyddsfaktor
10
Kontaktuppgifter Drog- och brottsförebyggande samordnare Anna Sjöholm Drog- och brottsförebyggande arbete i Hässleholms kommun
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.