Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Delaktighetsmodellen - en väg mot empowerment
Introduktion Ann-Christine Gullacksen och RoseMarie Hejdedal
2
Vad är delaktighetsmodellen?
En dialogform för möten på lika villkor mellan personer med olika grad av inflytande över gemensamma frågor. Den ”svagare parten” är ofta i beroendeförhållande till den starkare.
3
En stödinsats som brukarna inte ”bara” är mottagare av utan deltar aktivt i.
4
Delaktig och ha inflytande
Får du bestämma över ditt liv? Tillhör du en grupp som kan påverka?
5
Delaktighetsmodellens syfte:
Att stärka individen genom gruppen (empowerment) Möjliggöra direkt inflytande i vardagliga förhållanden Positivt påverka gemenskapen, tillhörigheten
6
Delaktighetsmodellen skapar möjligheter för brukarna att …
förstå sammanhanget, Varför bestämma själv? uttrycka och formulera sina önskemål lyssna - bli hörd lära av följderna av sina handlingar och val påverka stöd från omgivningen bygga upp självförtroende
7
Delaktighetsmodellen - en väg mot empowerment
Delaktighetsslingan är en metod Ann-Christine Gullacksen och RoseMarie Hejdedal
8
Gemensam träff FÖRINFORMTION Brukar- träff 1 Personal-träff
VÄG-LEDAR-PARET (VL) Stafettfrågor Brukar- träff 2 Gemensam träff CHEFEN UPPFÖLJNING
9
Vägledarna Utbildade Vägledare Utbildningsslinga under handledning
De är inte handledare, rådgivare, problemlösare Får fortbildning, nätverk Ges kontinuerliga uppdrag Samordning
10
Vägledarna är samtalsledare!
De är inte: Handledare Konflikt- och problemlösare Terapeuter Behandlare Rådgivare, konsulter
11
Metodens styrkor Brukarna får eget samtal Vägledare kommer utifrån
Stafettfrågorna fokuserar dialogen Personalen får tid för reflektion Brukarnas inflytande på dialogen Vägledarteam med brukarvägledare
12
Delaktighetsmodellens 10 grundpelare:
Brukarna deltar helt frivilligt efter anpassad information Dialogen utgår från ett tema med intresse för brukarna Slingan erbjuder jämlika möten mellan personal och brukare Chefen har ansvar för implementering och vidmakthållande Slingan leds av utbildade Vägledare
13
Delaktighetsmodellens grundpelare:
Vägledarna är inte personal till brukarna Gruppsamtalen följer en viss ordning Stafettfrågorna är slingans röda tråd En slinga är ett sammanhållet samtal Delaktighetsslingorna är ett återkommande inslag i verksamheten.
14
Delaktighetsmodellen - en väg mot empowerment
Delaktighetsslingans genomförande Ann-Christine Gullacksen och RoseMarie Hejdedal
15
Gemensam träff FÖRINFORMATION Brukar- träff 1 Personal-träff
VÄG-LEDAR-TEAMET (VL/BvL) Stafettfrågor Brukar- träff 2 Gemensam träff CHEFEN UPPFÖLJNING
16
Hur startar man en delaktighetsslinga?
Chefen och ledningen: Delaktighetsmodellen blir en del i verksamheten Chefen styr och möjliggör processen Ansvarar för implementering av metoden Samarbetar med andra chefer
17
Hur startar man en delaktighetsslinga?
Planera förinformationen tillsammans med Vägledare Vilka konsekvenser kan det bli för personalens yrkesutövning? Bjuder in Vägledare
18
Exempel på teman? Får du bestämma över ditt eget liv?
Vad är ett gott bemötande? Vad skulle du vilja göra till sommaren? Hur trivs du med ditt arbete? Hur är det att bli vuxen? Frågor kan ha kommit upp genom en brukarenkät Aktuella frågor som diskuteras just då Personalen kan väcka frågor/teman Brukarna kan väcka frågor/teman Chefen kan ge teman som rör verksamheten
19
Stafettfrågornas funktion
Brukarna sätter sin prägel på slingans tema genom sina stafettfrågor Personalgruppen får inblick i vad brukarna funderar på De blir den röda tråden i dialogen
20
Stafettfrågornas funktion forts.
Stafettfrågorna hålles inom slingan till gemensamma träffen Alla stafettfrågor diskuteras vid den gemensamma träffen Stafettfrågorna följs upp vid en uppföljningsträff
21
Olika användningsområden
Kvalitetsarbete, uppföljning med brukarmedverkan Utveckla samarbetet brukare – personal Diskutera svåra frågor i och om livet Vardagliga frågor som rör gemensamma aktiviteter, fritid, levnadsvanor, Inom LSS, äldreomsorg och övriga SoL Alla åldrar. För barn, ungdomar, vuxna Slinga med personal och brukare från olika enheter, Utbytesmodell Augusti 2014
22
Delaktighetsmodellen - en väg mot empowerment
Resultat av nyligen gjord uppföljning i Skåne Ann-Christine Gullacksen och RoseMarie Hejdedal
23
Mönster i stafettfrågorna Brukare till personal
Gemenskapsfrågor, Vi .. Provar gränser, Får vi? Kan vi? Varför? Jämförandefrågor, rättvisa Relationen till personalen Kunskapsfrågor, Hur gör man? Livsfrågor
24
Mönster i stafettfrågorna Personal till brukare
Finna den rätta yrkesrollen Finna rätta stödet och hur det ges Öka förståelsen för brukarna
25
Noterade effekter : Ökat brukarinflytande och engagemang
Ökad kompetens hos personalen och Ökad kunskap om brukarnas situation Ökad känsla av sammanhang för brukar och personal
26
Framgångsfaktorer Brukarna får eget samtal Vägledare kommer ”utifrån”
Stafettfrågorna Personalen får tid för reflektion Brukarnas följer önskemål till resultat, påverkan blir synlig Vägledarteam med Brukarvägledare
27
Framgångsfaktorer forts
Anpassad till brukarna/kunderna Väl förankrad i verksamheten Chefens engagemang hela vägen Stafettfrågorna Delaktighetsslingan ses som en sammanhållen dialog Uppföljning sker då alla är med Återkommer regelbundet Samordnare finns i verksamheten
28
Riskmoment i delaktighetsslingan
Dålig förankring och förberedelse Byte av chefer Brist på engagemang och frivillighet Konkurrerande aktiviteter Dialogen sprids ut i tid Ingen uppföljning sker ”Rinner ut i sanden”
29
Vägledarnas erfarenheter
Kompetensutvecklande Meningsfullt uppdrag Kontinuerliga uppdrag utvecklar rollen Ser att personalen förändrar sitt arbetssätt
30
Vägledarnas erfarenheter forts.1:
Ser positiv utveckling hos brukarna Känner sig uppskattade av brukarna Får en annan relation till brukarna Breddar sin erfarenhet
31
Vägledarnas erfarenheter forts.2:
Att följa stafettfrågorna från idé till resultat är meningsfullt Samordning underlättar Rimlig tid måste ges för uppgiften
32
Brukarnas erfarenheter
Svårt till en början att förstå vad det går ut på Uppskattar att VL inte är ”deras” personal Någon kommer till dem och lyssnar på dem VL ger trygghet för att framföra egna synpunkter och frågor Trevligt att träffa personalen och chefen under dessa former
33
Brukarnas erfarenheter forts.
Bättre stämning Bättre Husråd, Boråd Slingan är viktig och ger status Känner sig utvalda, stolthet ”Det får inte rinna ut i sanden”! ”När kommer ni tillbaka?”
34
Personalens erfarenheter
Tveksamheter inledningsvis: Svårt att förstå vad det är och varför, Syftet var dunkelt Oklarhet kring deras medverkan Känner sig kontrollerade Förstod inte VL:s roll Svårt få ihop tider Svårt att ställa stafettfrågor
35
Personalens erfarenheter
Efteråt: Överraskande stafettfrågor från brukarna Många aha-upplevelser Nytänkande i arbetet Samtalen väcker många tankar Positivt med chefens engagemang
36
Personalens erfarenheter
Efteråt forts.: Brukare har efterfrågat slingor Det blev ett annorlunda samtal i personalgruppen Det blev en bra dialog mellan brukare och personal Många var positiva till Delaktighetsslingor även om de inte noterat konkreta förändringar hos brukarna än första
37
Chefernas erfarenheter
Underlättar om det finns beslut på högre nivå i verksamheten om att arbete med Dmo Dmo Finns med i styrdokument Ser delaktighetsslingor som en del i övrigt arbete med brukarinflytande Noterar kompetensökning hos personal som deltagit och hos Vägledarna
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.