Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

(c) kompetensresurs ab

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "(c) kompetensresurs ab"— Presentationens avskrift:

1 (c) kompetensresurs ab
Klicka med piltangenter på skrivbordet för att stega framåt eller bakåt Nyföretagande Mål Att inse rollen som företagare och erhålla en överblick på ansvarsområden Att praktiskt öka den dagliga effektiviteten Att belysa hur viktigt urvalet är av vad som skall göras Att öka effektiviteten med kontakterna Att ge praktiska hjälpmedel för att hantera den dyrbara tiden Målgrupp Nyföretagare. Förkunskaper Grunder i ekonomi. Nästa steg. Marknadsföring – en introduktion. Antal kunskapskomponenter (Sidor). 101 Innehåll i avsnitten Sida. Inledning. 2 Effektiv användning av din tid. 8 Ekonomi och företagande. 31 Affärsplanering. 56 Orientering om marknadsföring. 60 Lite om effektiv problemlösning. 70 Introduktion i projektarbete. 78 Orientering om ledarskap 88 Övrig information Stora resultat kan åstadkommas genom ett effektivt urval av vad som skall åstadkommas samspelt med en effektiv tidsanvändning. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab

2 Att samtidigt producera och utveckla
Nyföretagande 1: Inledning. Att samtidigt producera och utveckla Kommentar : Men förutom att åstadkomma intäkter måste företaget utvecklas eller ”byggas”. Kommentar : Att starta företag innebär att parallellt utföra flera arbetsuppgifter. Kommentar : Med produktion avses att utföra arbets-uppgifter som direkt hör ihop med att man får fakturera. Insats Tid Utveckling © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Produktion (c) kompetensresurs ab

3 Att samtidigt producera och utveckla
Nyföretagande 1: Inledning. Att samtidigt producera och utveckla Kommentar : Detta ställer särskilda krav på företagaren. Arbetsuppgifterna är väldigt olika. I inledningen är insatsen för utveckling särskild stor men uppgiften upphör ej! Kommentar : Exempel på att utveckla och ”bygga” förtaget är: Insats Tid Produktion Utveckling Anskaffa bolaget Anskaffa lokaler Anskaffa hemsida Bygga rutiner för bokföring, fakturering … Bygga kundregister Bygga nätverk Sälja Skaffa blanketter Göra en företagsbroschyr …. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab

4 (c) kompetensresurs ab
Nyföretagande 1: Inledning. Erfarenheters tillväxt vid nyföretagande Tidsaxel :12 kvartal (Q1 – Q12) = 3 år 100 200 300 400 500 600 700 Q1 Q3 Q5 Q7 Q9 Q12 Vanliga kompetenser Kommentar : Olika kompetenser markeras med med olika färger till höger av diagrammet. Kommentar : Om vi betraktar behovet av kompetens för att utveckla ett vanligt företag kan en treårsperiod vara lämplig. (c) kompetensresurs ab

5 Kompetensbehovets framväxt
Nyföretagande 1: Inledning. Kommentar : Utöver arbete med att utveckla teknik måste även de exploateringsmässiga delarna lösas ! 700 Företagsledning 600 Processutveckling 500 Projektstyrning 400 Affärsutveckling 300 200 Juridik Ekonomi Marknad 100 Teknik Q1 Q3 Q5 Q7 Q9 Q12 (c) kompetensresurs ab

6 Marginalnytta - ambitionsnivå
Nyföretagande 1: Inledning. Marginalnytta - ambitionsnivå Kommentar : En erfarenhet, som mer eller mindre kan beläggas vetenskapligt, är att man med 20 % insats åstadkommer 80 % av resultatet. Med kännedom om denna tumregel bör resursinsatser styras effektivt ! Kommentar : För att fullgöra aktiviteter blir man inte sällan sittande och fortsätter att justera detaljer i det oändliga. Nytta 80 % 20 % © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kostnad/insats (c) kompetensresurs ab

7 (c) kompetensresurs ab
Nyföretagande 1: Inledning. Några tips Via kan du erhålla mängder av blanketter gratis. Via finner du stor hjälp om de första uppgifterna. Via Microsofts hemsida finner du mängder av blanketter, planeringsscheman och presentationer som är färdiga och gratis. Du behöver inte uppfinna allt från början! Skaffa en färgskrivare och gör dina första blanketter själv. Du kommer att behöva utveckla dem! Skaffa snygga klisteretiketter från Vistaprint (andra finns) och sätt på kuvert mm så slipper du trycka upp. Sparar tid och kostnader. I kontorsvaruhandeln finns färdiga block för mängder av blanketter. Använd Word, Excel och Powerpoint. Mycket användbart! Använd e-post och SMS mycket. Med dessa hjälpmedel når du kontakter fast de är upptagna! © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Idag kan man snabbt lösa många småfrågor genom att använda Internet mm. Sparar mängder av tid som kan satsas på affärer! (c) kompetensresurs ab

8 Krav på att ta din tid i anspråk
Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. 15 min 3 min 0,5 tim 6 tim 5 min 2 dagar 4 tim 1 dag 3 tim 3 dagar 10 min Kommentar : Det är allt fler personer som du är berörd av. Dessutom är ”bollarna” allt mera olika i innehåll och form ! Kommentar : Alla ställs vi inför allt större krav. Vi är omgivna av mängder med människor som behöver ta vår tid i anspråk. (c) kompetensresurs ab

9 (c) kompetensresurs ab
Varför tidspress ? Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Vi stressar Vi hinner inte Vi försummar familjen Vi lägger inte tillräcklig kraft på jobbet (karriären) Vi utvecklar inte oss själva Vi mår dåligt (i onödan) !!!! Det vi vet skall göras måste gå fortare. Det vi inte vet, men som plötsligt dyker upp, händer allt oftare och måste lösas allt fortare. Allt fler personer blir inblandade i det vi skall utföra. (Behov av olika kunskaper). (c) kompetensresurs ab

10 Operativ göromålslista
Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Exempel : Operativa (vardags-) göromål. Ringa Sivert. Beställa biljetter till Stockholm. Be Krister laga golvet i entrén. Beställa ny bockningsmaskin. Tala med Nils om försening i produktionen. Nu diskmaskin till personalen ? Göra en ny broschyr om valsarna ? Anställa Daniel ? Be Anders skapa alternativ trampa till vals 2. …. Kommentar : Gör en lista över de göromål som Du måste hålla reda på. Det är omöjligt att hålla allt i huvudet. Särskilt gäller detta under den ständiga tidspress som vi alla har. Kommentar : I vardagen är det oerhört lätt att prioritera de närliggande operativa frågorna. Det är också lätt att glömma viktiga frågor som måste drivas parallellt med vardagsfrågorna. (c) kompetensresurs ab

11 Göromålslista systemnivån
Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Exempel : Göromål på systemnivå. Hur förbättra kvaliteten i produktionen ? Hur göra lönerna mera rättvisa ? Skaffa egna fordon istället för att hyra ? Kan vi minska lagerhållningen ? Hur snabba upp bokslut från april till februari ? Kan vi låna pengar till nya lagret ? Hur skall vi få NX AB att bli kund ? …. Kommentar : Tillför listan över göromål också de uppgifter som måste göras på systemnivån. Exempel på göromål av denna karaktär följer här. (c) kompetensresurs ab

12 Strategisk göromålslista
Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Exempel : Strategiska göromål. Skall vi gå in i Tyskland med nya valsarna ? Skall vi bygga en egen fabrik istället för att hyra ? Ska vi höja aktiekapitalet för att underbygga kommande lånebehov ? Ta in nya delägare ? Ska vi ha en egen konstruktionsavdelning ? Hur ska vi bygga in mera intelligens i valsarna för att öka priset ? Hur ska vi hantera krav från Storförtaget AB om mera konstruktion ? …. Kommentar : Tillför listan över göromål också de uppgifter som måste göras på strategisk nivå. Exempel på göromål av denna karaktär följer här. (c) kompetensresurs ab

13 (c) kompetensresurs ab
Göromålslistan Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Exempel : Strategiska göromål. Skall vi gå in i Tyskland med nya valsarna ? Skall vi bygga en egen fabrik istället för att hyra ? Ska vi höja aktiekapitalet för att underbygga kommande lånebehov ? Ta in nya delägare ? Ska vi ha en egen konstruktionsavdelning ? Hur ska vi bygga in mera intelligens i valsarna för att öka priset ? Hur ska vi hantera krav från Storförtaget AB om mera konstruktion ? Exempel : Göromål på systemnivå. Hur förbättra kvaliteten i produktionen ? Hur göra lönerna mera rättvisa ? Skaffa egna fordon istället för att hyra ? Kan vi minska lagerhållningen ? Hur snabba upp bokslut från april till februari ? Kan vi låna pengar till nya lagret ? Hur skall vi få NX AB att bli kund ? Exempel : Operativa (vardags-) göromål. Ringa Sivert. Beställa biljetter till Stockholm. Be Krister laga golvet i entrén. Beställa ny bockningsmaskin. Tala med Nils om försening i produktionen. Nu diskmaskin till personalen ? Göra en ny broschyr om valsarna ? Anställa Daniel ? Be Anders skapa alternativ trampa till vals 2. Kommentar : Genom att ha alla nivåer av göromål sammanställda kan man dels lättare komma ihåg allt och dels lättare prioritera så att inte bara vardagsgöromålen tar överhanden ! (c) kompetensresurs ab

14 (c) kompetensresurs ab
Det viktiga urvalet Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Göromålslistan kommer aldrig att bli tom!!! Därför är det viktigast att göra de rätta sakerna!! Göromålslista. Dagliga göromål . Göromål på systemnivå Strategiska göromål Urval: värdering, prioritering Resurser : Tid, personal, kapacitet, pengar Göromål som skall utföras Kommentar : De göromål som beslutas att utföras är helt avgörande för framgång eller misslyckande. Underlagen som besluten grundar sig på och metoden för värdering utgör nyckelfaktorer. Kommentar : De resurser som företaget har räcker aldrig till för att genomföra samtliga göromål.Göromålslistan kommer alltid att vara större än befintliga resurser. Kommentar : Företaget måste göra ett urval av vilka göromål som skall utföras. Detta kräver en värdering av de olika göromålen samtidigt med en prioritering. Kommentar : I ett företag uppstår ständigt en mängd saker som måste utföras. Ställer vi samman dessa erhåller vi en strukturerad göromålslista. (c) kompetensresurs ab

15 (c) kompetensresurs ab
Om drivkrafter Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Varför händer ingenting ? Vem/vilka driver på och initierar ? Vem ansvarar för att driva på ? Vem/vilka rabblar upp hinder ? Vad är drivkraften som initierar ? Identifiering med uppgiften ? © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Att lösa problem kräver stor drivkraft. Frågor som ofta ställs i samband med problemlösning är följande : Kommentar : Ett första steg i problemlösning är att söka besvara ovanstående frågor. Kan man finna drivkrafter som vill åstadkomma resultat har man löst ett nyckelproblem ! (c) kompetensresurs ab

16 Att bidraga till gruppen
Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Att bidraga till gruppen Visa vad vi kan ! Idéer och förslag !!! DeIaktighet !!! Idéförsäljning ! Drivkraft !!!! Vad ska ni göra ? Hur har ni tänkt Er detta ? Tillförselnivå Låg Hög © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Försök uppnå att samtliga deltagare i arbetsgruppen konstruktivt tillför idékraft och förslag till lösningar. Upprätta ett positivt tänkande så att man tillvaratar alla krafter inom gruppen. Kommentar : Vissa gruppdeltagare ställer bara frågor om hur andra skall lösa problem och frågor. Man har en låg tillförselnivå ! . Kommentar : När du måste arbeta tillsammans med andra personer bidrar på olika sätt och nivåer till att arbetsuppgifterna utförs. Vi kan kalla det att gruppdeltagarna har olika låga eller höga tillförselnivåer. (c) kompetensresurs ab

17 Positivt och negativt tänkande
Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. NEGATIVT TÄNKANDE POSITIVT TÄNKANDE Det finns ingen som vet något om det. Låt oss undersöka det Hur tror Du att jag skulle hinna detta ? Det ska jag nog hinna med Det var inte mitt fel. Jag gjorde ett fel och kommer att rätta till det Jag ändrar inte uppfattning Vi uppfattar tydligen saken på olika sätt. Så har vi alltid gjort Det skulle kunna vara ett bättre sätt. Kommentar : Vi styrs oerhört mycket av vår mentala inställning i tillvaron. Här följer några axplock som ofta förekommer i arbetsgrupper. (c) kompetensresurs ab

18 Synen på hinder/möjligheter
Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Synen på hinder/möjligheter Hinder Möjligheter Möjligheter Kommentar : Hindren är inte heller oöverstigliga. Betrakta hindren utifrån ett någorlunda objektivt perspektiv och hindren blir inte så stora. Hindren kräver kanske lite arbete men det går att lösa ! Kommentar : Till att börja med gäller det att inse att det finns enorma möjligheter. Om vi bara ser möjligheterna med rätt inställning och rätt dimension har vi kommit långt. Kommentar : De flesta människor har en tendens, att istället för att se möjligheten, fokusera alla hinder. Hindren blir så stora att möjligheten förkvävs ! Kommentar : Att lösa ett problem eller att utveckla något progressivt nytt är en möjlighet. I fjärran ser vi möjligheten men inget händer ! (c) kompetensresurs ab

19 Värdering och prioritering
Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Funktion Insats Nytta (pengar/tid) (värde) Funktion 1 Funktion 2 Funktion 3 Kommentar : Genom att lista alla funktioner eller beslutsfaktorer och grafiskt uppskatta insats ställd mot uppskattad nytta, erhåller man en gemensam bild av beslutsproblemet. Man får en mera allsidig och strukturerad diskussion inför beslutet ! Kommentar : Nästan alla beslut har ett stort antal beslutsfaktorer som skall värderas och sammanvägas. En bra beskrivning av beslutsproblemet kan ofta underlätta gruppens diskussion inför ett beslut. (c) kompetensresurs ab

20 Exempel beslut om bilutrustning
Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Funktion Insats Nytta (pengar/tid) (värde) El. fönsterhissar AC Metalliclack Kommentar : I ett exempel visas här hur ett beslut om bilutrustning kan beskrivas. I beslutet skall alla i familjen vara överens och man har begränsat med pengar. Man tvingas då välja den funktion som har som har störst nytta i förhållande till insatsen. Kommentar : Störst nytta i förhållande till insatsen har funktionen AC. Alla i familjen, dvs arbetsgruppen, bör förstå valet och att inte elekriska fönsterhissar eller metalliclack erhålls. (c) kompetensresurs ab

21 Strukturera mina göromål
Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Kommentar : På detta enkla sätt har vi börjat erhålla en viss struktur över allt som jag berörs av. Kommentar : Om du har skapat en bank av göromål så ser vi att vi kan dela upp dem i olika områden. (c) kompetensresurs ab

22 Arbetspärmen – ett hanterbart sätt
Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. 1. Notes. 2. Veckoplanering. 3. Adresser och namn. 4. Viner. 5. Tillställningar. 6. Underlag tidredovisning. 7. Underlag reseräkningar. 8. 9. 10. Att göra privat. 11. Projekt : Ny TV-antenn. 12. Projekt : Semester till England. 13. 14. 15. Att göra företaget. Kommentar : Under ”1. Notes” skriver man in allt som man inte skall glömma. Från detta ställe kan man sedan flytta till andra flikar. Kommentar : Planering av min tid under en vecka visas nedan. Kommentar : Adresser och namn visas nedan. Kommentar : Under ”4.” lägger man lämp-ligen noteringar om den hobby som vänner ofta frågar en om. Då kan man direkt svara på enkla frågor utan att belasta minnet. Kommentar : Du blir inbjuden till en träff eller tävling med program. Spara detta under ”5. Tillställningar” så vet man var uppgifterna finns ! Kommentar : Via fasta ställen i arbets-pärmen för man löpande noteringar om saker som krävs av en i vardagen Kommentar : Göromål som inte är projekt och som ingår i ens arbetsuppgifter noteras här och avförs så fort de har genomförts. En viktig del i det dagliga ansvaret. Kommentar : Här placerar man lämpligen de projekt man ansvarar för eller deltar i som ej angår arbetet. Lägg till och ta bort åtaganden efter hand. Kommentar : Håll reda på alla privata saker som man åtagit sig att göra. Tryggar förpliktelserna mot familj, vänner och anhöriga Kommentar : Ett praktiskt sätt är att skapa en arbetspärm med bredvidstående innehåll. Innehållet fortsätter även på nästa bild. Kommentar : Genom att vi strukturerat våra göromål kan vi skapa ett praktiskt system för att överblicka och hålla reda på allt. (c) kompetensresurs ab

23 Arbetspärmen – ett hanterbart sätt
Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. 16. Löpande ärenden. 17. Projekt : Utsläpp via vatten. 18. Projekt : Nytt förråd farligt gods. 19. Projekt : Ny leverantör kablage. 20. Projekt : Lära mig datasystemet. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. Mina idéer. Kommentar : Notera här de löpande ärenden som skall utföras åt företaget. Detta är de normala uppgifterna som man ansvarar för. Förvänta inte att denna bank blir tom ! Kommentar : Håll reda på alla projekt och de aktiviteter inom företaget där man har en uppgift och ett ansvar Kommentar : I vardagen uppstår alltid tankar om nya saker och idéer. Ett praktiskt sätt att hålla reda på alla dessa lösa funderingar är att löpande notera dem. (c) kompetensresurs ab

24 (c) kompetensresurs ab
Mina kontakter Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Kommentar : En enkel metod är att löpande notera och systematisera sina kontakter. Inte minst befattningarna kontakterna innehar. Det viktiga är att systematiskt ha en fast metod Kommentar : Uppgifter om mina kontakter kan förvaras på en mängd olika ställen. Kalendrar, Outlook, elektroniska register osv är några bra metoder. (c) kompetensresurs ab

25 (c) kompetensresurs ab
Praktisk tidläggning Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Kommentar : Planerar man inte in i kalendern blir göromålen mycket sannolikt inte utförda ! Om göromålen planeras in finner man att man hinner mycket mer än man först trodde ! En annan fördel är att man fokuserar på en uppgift i taget ! Kommentar : En ”vanlig” fickalmanacka anses av beteende-vetare vara ett bra sätt att planera sin tid i. Almanackan är fysiskt visuell och de flesta har bildminne. Metoden ger bra överblick och hjärnan hittar strukturer. Kommentar : Att besluta om när man skall utföra göromål är mycket viktigt. Det är då man avgör prioriteringar, tidsomfattning och när göromål måste vara färdiga. (c) kompetensresurs ab

26 (c) kompetensresurs ab
Att tänka positivt ! Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Kommentar : Det ryms mycket mer under en vecka än man tror ! Åtskilligt fler göromål kan tidläggas ! Kommentar : Vi har brist på tid tycker vi alla. Ett positivt sätt att se på tidsplaneringen är att verkligen se hur mycket tid som är över ! (c) kompetensresurs ab

27 Reservtid 20 % ! Några tumregler
Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Reservtid 20 % ! Göromål med stora krav på ”hjärnkraft” krav på fysisk ansträngning Kommentar : En tumregel är att aldrig boka in mer är 80 % av tillgänglig tid och därmed ha 20 % i reserv ! Det uppstår händelser som man inte styr. Dessutom är det svårt att uppskatta vilken tid som åtgår. Kommentar : En erfarenhet är att försöka lägga göromål med stora krav på ”hjärnkraft” på förmiddagen när man är utvilad. Att flytta möbler på förmiddagen och på eftermiddagen söka lösa problem är mycket svårt ! (c) kompetensresurs ab

28 (c) kompetensresurs ab
Att kommunicera Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Jag förstår inte vad Du säger ! (Olika bakgrunder ?) Jag är förvirrad för Du säger allt på en gång och blandar alla frågor i en hög ! Jag orkar inte förstå för Du säger det vid fel tillfälle ! Jag kan inte anamma vad Du menar för Du frågar så ofta och blandar frågornas art ! Om Du frågar en sak börjar det med en fråga som resulterar i massor av andra frågor ! Kommentar : Vilka svar du får beror på alla ovanstående situationer. Träna dig att ställa frågor! Kommentar : Företag och organisationer omfattar nästan alltid ett flertal personer som måste kommunicera med varandra. Några praktiska lärdomar följer här om kommunikation. (c) kompetensresurs ab

29 Störningar i allas tidplanering
Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Situation. Möjlig lösning. Ingen planering för att vara ostörd. Stäng av telefon då du inte får störas. Sätt av en fast tid då du inte får avbrytas. Bristande överblick och perspektiv. Sätt saker och ting i system. Ostrukturerade samtal. Planera samtal med lista på vad som skall behandlas. Jag tar itu med sådant som är brådskande Vissa problem löser sig själva. och skjuter upp det som är viktigt. Ta itu med det du kan bäst. Bristande prioritering. Allt lika viktigt. Ändra till prioritering. Jag kan göra jobbet bättre själv. Låt andra göra det tillräckligt bra. Inte tillräcklig tid för planering. Tar tid men sparar i slutänden ! Kommentar : Här följer några tänkvärda tips som underlättar tillvaron för de flesta människor. (c) kompetensresurs ab

30 Störningar i allas tidplanering
Nyföretagande 2: Effektiv användning av din tid. Situation. Möjlig lösning. Jag försöker klara för mycket på en gång. Lär dig säga nej! Lös en uppgift i taget! Obeslutsamhet på grund av bristande tilltro till Bättre underlag som underbyggs.. underlaget. Önskan att hjälpa andra. Om du alltid kommer springande kommer alla att uppfatta det som en självklarhet. Önskan att betyda något och vara med. Satsa på något som betyder något och som ger resultat. Jag är med på för mycket. Prioritera dina nyckelområden. Oförmåga att avsluta uppgifter. Sätt en sista tid för uppgiftens avslut. (c) kompetensresurs ab

31 Redovisning kontra ekonomistyrning
Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Nuvarande tidpunkt Tidsaxel Ekonomisk redovisning visar vad som hänt enligt ett fastställt regelverk. Ekonomisk styrning underlättar beslutsfattande som leder till rätt resultat. Kommentar : Många personer likställer tyvärr ofta ekonomi med ekonomisk redovisning (”bokföring”) . Kommentar : Genom sambandsanalyser, prognoser, budgets, konsekvensbeskrivningar, osv om framtiden underlättas beslut. Detta är en stor del av ekonomiämnet. Kommentar : Den ekonomiska redovisningen är ett ganska komplicerat nätverk av regler som måste följas. (c) kompetensresurs ab

32 Företagandets grunder
Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Vinst Vinst Tillgång 100 kkr År 1 År 2 År 3 År n ……… Start Löpande inkomster ? Generationsskifte ? Ägarbyte ? Kommentar : De befintliga ägarna kan personligen hemtaga värdet av de upparbetade tillgångarna. Andra ägare kan fortsätta verksamheten. Kommentar : Under hela företagets verksamhetstid uppstår också ständigt frågan hur ägarna skall erhålla löpande personliga inkomster för att täcka vardagens krav. Kommentar : Efter ett antal år kan de samlade tillgångarna ha vuxit kraftigt. En fråga om generationsskifte eller ägarbyte uppstår. Kommentar : Vid start av företag krävs (nästan) alltid en insats i form av startkapital. Detta startkapital omvandlas till exempelvis ett lager och utgör företagets tillgång. Kommentar : Förhoppningen är att företaget varje år skall ge en vinst så att tillgångarna i företaget ökar. Därmed ökar ägarnas förmögenhet. Kommentar : Det finns flera skäl varför man startar företag. Det vanligaste skälet är dock att åstadkomma en god personlig ekonomi. (c) kompetensresurs ab

33 Ekonomisk ställning i balansräkning
Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Tillgångar Eget kapital och skulder Kommentar : En balansräkning är en uppställning av de ekonomiska tillgångar som finns i en verksamhet jämfört med hur tillgångarna har finansierats. Kommentar : Hur tillgångarna har finansierats, ”vem som äger tillgångarna”, ställs upp med samma summa för att visa den ekonomiska balansen för verksamheten. Kommentar : Tillgångar är enkelt uttryckt allt som har ett ekonomiskt värde för verksamheten (c) kompetensresurs ab

34 Balansräkningen enkelt exempel
Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Tillgångar Fastighet kkr Eget kapital och skulder Eget kapital 100 kkr Lån kkr Summa : kkr Kommentar : Ett företag har 100 kkr i egen kassa. Företaget lånar kkr av banken. För hela beloppet köper företaget en fastighet. Kommentar : Exemplet åskådliggör hur tillgångar redovisas gentemot hur de har finansierats. Summan av tillgångar skall vara lika med summan av eget kapital och skulder. (c) kompetensresurs ab

35 Poster i en balansräkning
Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Tillgångar Eget kapital och skulder Anläggningstillgångar Byggnader Maskiner Inventarier Eget kapital Aktiekapital Årets resultat … Obeskattade medel Omsättningstillgångar Varulager Kundfordringar Övriga fordringar Avsättningar Skulder Långfristiga skulder Checkkredit Lån … Kortfristiga skulder Leverantörer Skatter … Kassa och bank Bank Plusgiro … Kommentar : I (svenska) företag kan fonder skapas vid årsbokslut. Nämnda fonder beskattas därmed inte i företaget utan kan utgöra en buffert för framtida utjämningar av resultatet. Kommentar : Uppställningen av tillgångar och eget kapital/skulder följer en standard som dels är lagreglerad och dels följer praxis enligt redovisningsregler. Kommentar : Slutligen redovisas de skulder som företaget har. Skulderna delas upp i långfristiga och kortfristiga skulder. Vanligen är kortfristiga skulder de som förfaller inom ett år. Kommentar : Avsättningar för framtida förpliktelser, exempelvis pensionsåtaganden, förs upp på skuldsidan för att visa anspråk på de tillgångar som finns. Kommentar : Därnäst kommer omsättningstillgångarna. Det är, som ordet säger, tillgångar som snabbare förändras eller har en större rörlighet än anläggningstillgångarna. Kommentar : Ett av syftena med en enhetlig standard är det att skall gå att jämföra verksamheter med varandra. Även ur kompetenssynpunkt är en standard värdefull. Kommentar : Företagets egna kapital utgör den andel av tillgång-arna som företaget självt äger. Det affärsmässiga syftet med ett bolag är att öka det egna kapitalet. Förmögenheten ökar därmed. Kommentar : Uppställningen på tillgångar börjar med vad som kallas anläggningstillgångar. De vanligaste anläggnings-tillgångarna framgår av figuren. Kommentar : Sist på tillgångssidan redovisas likvida medel dvs tillgångar som är i form av pengar eller som snabbt kan omsättas till pengar. (c) kompetensresurs ab

36 Ekonomiskt resultat i resultaträkning
Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Intäkter Försäljning varuslag 1 +xxxxxx Försäljning varuslag 2 +xxxxxx Övriga intäkter +xxxxxx Summa intäkter : = xxxxxx Kostnader Materialkostnader yyyyyy Driftskostnader yyyyyy Marknadsföring yyyyyy Personalkostnader yyyyyy Summa kostnader : = yyyyyy Rörelseresultat = zzzzzz(+-) Finansiella kostnader/intäkter xxxxx Resultat före skatt = zzzzzz(+-) Skatt på årets resultat yyyyyy Årets resultat =åååååå(+-) Kommentar : I form av en resultaträkning redovisas det ekonomiska resultatet för en viss tidsperiod exempelvis ett år. Kommentar : Samtliga intäkter och kostnader visas enligt en standardiserad uppställning som avslutas med resultatet för tidsperioden. (c) kompetensresurs ab

37 Juridiska och fysiska personer
Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Ägare Anställd Företaget (bolaget) = juridisk person Anställd Kommentar : Ett bolag utgör vad man kallar en juridisk person. Detta innebär förenklat att i den juridiska personens namn görs ”affärer” som firmatecknare har rätt att avtala. Kommentar : Även om man är ägare av delar i ett bolag kan man också vara anställd. Men det viktiga är att ägaren måste strikt skilja på sig som fysisk person och när man företräder ägarrollen eller rollen som tecknare av firman. Kommentar : I bolaget kan finnas anställda personer som vanligen erhåller lön för sina insatser. Den anställde är en fysisk person. (c) kompetensresurs ab

38 (c) kompetensresurs ab
Enskild firma Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Kommentar : En enskild firma registreras och erhåller ägarens personnummer som identitet. Fysisk person (Nilsson) Enskild firma (personnummer) Exempel : Firma Nilssons Plåt Nilsson äger firman (c) kompetensresurs ab

39 Enskild firmas resultat
Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Kommentar : Enskild firma ställer därmed stora krav på medvetenhet om att ofta stora likvida uttag måste ske i samband med den personliga skatteavräkningen ! Fysisk person Enskild firma (personnummer) Exempel : Firma Nilssons Plåt Nilsson äger firman Kommentar : Överskottet i firman läggs till Nilssons personliga deklaration vilket innebär att Nilsson beskattas för firmans överskott. Kommentar : Firman gör (oftast) ett bokslut, upprättar en deklaration men erlägger ingen skatt. Nilsson Inkomst 100 kkr Deklarerar Inkomstskatt Egenavgifter Firman Bokslut (oftast) Deklaration Ingen skatt Överskott (vinst) = 100 kkr (c) kompetensresurs ab

40 (c) kompetensresurs ab
Enskild firmas risker Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Fysisk person Enskild firma (personnummer) Exempel : Firma Nilssons Plåt Nilsson äger firman Kommentar : I en enskild firma är det den fysiska personen som äger firman som bär ansvaret för exempelvis en konkurs eller ett skadestånd. Kommentar : I all företagsverksamhet finns ekonomiska risker. Därmed är det viktigt att förstå vem som bär ansvaret om något inträffar. Nilsson Ansvarar personligen. Konkurs. Krav från myndigheter (moms …) Krav från leverantörer (c) kompetensresurs ab

41 Motiv för enskild firma
Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Fysisk person Enskild firma (personnummer) Exempel : Firma Nilssons Plåt Nilsson äger firman Enkelt (komma igång) Snabbt Inga krav på revisor (kostnad) Inga krav på eget startkapital (c) kompetensresurs ab

42 (c) kompetensresurs ab
Aktiebolag Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Kommentar : Aktiebolag (AB) kan var ägda av en person eller flera hundra tusen via börsen. Kommentar : Ägarna äger aktier i bolaget som därmed utgörs av andelar. Aktier köps och säljs mellan olika ägare. Fysisk person (Persson) eller bolag. Fysisk person (Nilsson) eller bolag. AB Nilsson & Persson (55xxxx-yyyy) Nilsson och Persson äger aktierna i bolaget. Bolaget registreras hos PRV (Patent och Registreringsverket) Krav på minst 50 kkr i aktiekapital. (c) kompetensresurs ab

43 Aktiebolagets resultat
Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Kommentar : Bolaget gör bokslut och deklaration. Bolaget betalar också skatt s.k.bolagsskatt. AB Nilsson & Persson (55xxxx-yyyy) Fysisk person eller bolag. Vinsten beskattas med bolagsskatt och stannar kvar inom bolaget. Bolaget Bokslut Deklaration Betalar skatt Överskott (vinst) 100 kkr (c) kompetensresurs ab

44 (c) kompetensresurs ab
Lön av aktiebolaget Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Kommentar : De som arbetar i bolaget erhåller lön. Detta gäller också ägarna om de arbetar i bolaget. AB Nilsson & Persson (55xxxx-yyyy) Fysisk person eller bolag. Nilsson Lön Deklarerar Inkomstskatt Persson Bolaget betalar arbetsgivaravgift, försäkringar m.m. (c) kompetensresurs ab

45 Ägarna kan erhålla utdelning
Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Kommentar : Överskott stannar kvar inom bolaget. Beskattade överskott kallas fria medel och kan delas ut till ägarna enligt vissa regler. AB Nilsson & Persson (55xxxx-yyyy) Fysisk person eller bolag. Nilsson Utdelning Deklarerar Inkomstskatt (ofta lägre än lön) Persson Fria medel, dvs beskattade överskott, kan delas ut till ägarna. (c) kompetensresurs ab

46 (c) kompetensresurs ab
Aktiebolagets risker Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Kommentar : Aktiebolaget ansvarar för riskerna som verksamheten kan utsättas för. Ägarna riskerar sin insats av form av aktievärden. AB Nilsson & Persson (55xxxx-yyyy) Fysisk person eller bolag. Nilsson Förlorar värdet på aktierna. Inga krav i övrigt. Persson Konkurs Myndigheter (moms, mm) Leverantörer (c) kompetensresurs ab

47 (c) kompetensresurs ab
Motiv för Aktiebolag Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. AB Nilsson & Persson (55xxxx-yyyy) Fysisk person eller bolag. Begränsad risk Förmånligare beskattning av överskott Kan ha brutet räkenskapsår Tydlig gräns mellan bolag och privatekonomi Oftast krav på revisor Klara bolagsregler (c) kompetensresurs ab

48 (c) kompetensresurs ab
Resultatbudgetering Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Kommentar : De viktigaste intäkterna och kostnaderna medtages under egen rubrik medan andra slås samman. Rubrikerna motsvarar till stor del kontoplanens. Kommentar : Det bästa hjälpmedlet för att följa resultatets utveckling och att styra verksamheten är att beräkna resultat per månad. (c) kompetensresurs ab

49 Likviditetsbudgetering
Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Kommentar : Det andra steget är att resultat-budgeten avspeglas i de konsekvenser den får i form av in- och utbetalningar, dvs en likviditetsbudget. Kommentar : Utgångspunkten är att man först beräknar resultatet i form av en budgeterad resultaträkning. (c) kompetensresurs ab

50 (c) kompetensresurs ab
Likviditet Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Likviditet : + Kontantkassa + Checkräkningar + Bankkonton + Postgiro + Premieobligationer (kan säljas på några dagar) + Andra snabbt tillgängliga medel Kommentar : Likviditet kallas emellanåt bara för ordet ”kassa”. Med kassa avses rena pengar eller tillgångar som snabbt kan omsättas till rena pengar. (c) kompetensresurs ab

51 (c) kompetensresurs ab
Tidsskillnader Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Ofta föreligger stora tidsskillnader mellan inbetalningar - intäkter och utbetalningar - kostnader. Förutom att man planerar resultatet i form av intäkter och kostnader är det synnerligen viktigt att man planerar inbetalningar och utbetalningar så att man har likvida medel tillgängliga. (c) kompetensresurs ab

52 Tidsförskjutning i likviditet
Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Likviditetspåverkan Kommentar : Antag att varuförbrukningen sker jämt i ett företag och att kostnaderna därmed är jämt spridda under året. Kommentar : Intäkter och kostnader har ofta en helt annan tidscykel avseende inbetalningar och utbetalningar. Därför är det synnerligen viktigt att planera både resultat och likviditet ! Kommentar : Inköp görs emellertid fyra gånger per år varvid också moms måste erläggas. (c) kompetensresurs ab

53 Viktig likvidpåverkan
Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Moms tillkommer !!! Kommentar : Gentemot resultaträkningen måste hänsyn tas till att moms tillkommer för flera poster. Dessutom har raden moms tillkommit som är mycket viktig. (c) kompetensresurs ab

54 (c) kompetensresurs ab
Varför kapitalbehov ? Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Tid Mot leverantören Mot kunden Tid mellan beställning och leveransdag leveransdag och fakturaankomst Kredittid beroende på betalningsvillkor Utbetalning Tid mellan order och lev.dag leveransdag och fakturadag Kredittid enligt betalnings- villkor Inbetalning Tid i lager och förråd Kommentar : Genom att följa flödet av händelser avseende pengatransaktioner från en leverantör tills företaget erhåller betalning för en vara erhålls en god översikt i tidshänseende. Kommentar : På motsvarande sätt uppstår tidsglapp hos det säljande företaget innan betalning erhålls för en vara. Genom tidsglappen uppstår ett behov av finansiering. Kommentar : Från beställning till utbetalning till leverantören uppstår ett tidsglapp som kan vara mycket stort. Storleken på tidsglappet beror på flera faktorer. (c) kompetensresurs ab

55 (c) kompetensresurs ab
Kapitalflödet Nyföretagande 3: Ekonomi och företagande. Inbetalningsflöde Tid Utbetalningsflöde Kommentar : På samma sätt ligger inbetalningar ojämnt fördelade men är också tidsförskjutna relativt utbetalningarna. Ett behov av kapital uppstår för att klara likviditeten. Kommentar : Utbetalningarna är ojämnt fördelade både till storlek och förläggning i tiden. (c) kompetensresurs ab

56 Starta med en enkel affärsplan
Nyföretagande 4: Affärsplanering. Start År År År 3 Följande strategiområden bör diskuteras för att utveckla föeraget. Skriv ned punkterna ! 1. Företaget övergripande. (Vilka affärsområden ?) 2. Marknad. 3. Tjänster. 4. Pris. 5. Marknadsföring. 6. Organisation,personal,kompetens 7. Finansiering. 8. Produktivitet,kvalitet. Kommentar : Låt affärsplanen ”växa” till innehåll för varje nytt år. Det är ett sätt att lära sig och komma ihåg vad man lärt sig! Det är inte affärsplanen som är viktig! Det är jobbet att göra planen. Efter cirka tre år är planen ganska fyllig! Kommentar : En affärsplan är ett utomordentligt instrument för att driva företag. Kommentar : Men vid start av företag kan man sällan besvara allt som skall ingå i en normal affärsplan. Mycket av inledningen i företaget är att man lär sig att besvara alla frågorna! (c) kompetensresurs ab

57 (c) kompetensresurs ab
Affärsplanens syfte Nyföretagande 4: Affärsplanering. Affärsplanen beskriver verksamheten som helhet och inte bara produkter och tjänster. Genom att man beskriver alla viktiga aspekter på verksamheten tvingas man tänka efter och ge svar på alla frågorna. Företaget får en djup genomlysning. Internt leder genomlysningen att företaget blir mera medvetet om vilka åtgärder som bör vidtagas och varför det måste ske i ett något längre perspektiv. Affärsplanen är vägledande i svåra prioriteringen vid val av rätt åtgärder. Följande strategiområden bör diskuteras för att utveckla föeraget. Skriv ned punkterna ! 1. Företaget övergripande. (Vilka affärsområden ?) 2. Marknad. 3. Tjänster. 4. Pris. 5. Marknadsföring. 6. Organisation,personal,kompetens 7. Finansiering. 8. Produktivitet,kvalitet. Externt kan affärsplanen användas mot intressenter såsom banker, styrelseledamöter, investerare och andra. (c) kompetensresurs ab

58 Affärsplanens arbetssteg
Nyföretagande 4: Affärsplanering. 1. Verksamhets- beskrivning. 2. Analyser. 3. Mål. 4. Strategier. 5. Handlings- planer. 6. Genom- förande och uppföljning. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab

59 Hjälp till innehållsförteckning
Nyföretagande 4: Affärsplanering. Följande strategiområden bör diskuteras för att utveckla föeraget. Skriv ned punkterna ! 1. Företaget övergripande. (Vilka affärsområden ?) 2. Marknad. 3. Tjänster. 4. Pris. 5. Marknadsföring. 6. Organisation,personal,kompetens 7. Finansiering. 8. Produktivitet,kvalitet. (c) kompetensresurs ab

60 Två huvudmarknader Producentvarumarknad Konsumentmarknad
Nyföretagande 5: Orientering om marknadsföring. Producentvarumarknad (B2B = Business to Business) Konsumentmarknad Aktiv och professionell köpare. Ofta fasta förbindelser. Lär sig varandras rutiner. Produktkomplexitet. Utveckling av produkter. Massmarknad. Personlig påverkan/reklam. Inkomst, förmögenhet. Attityder, mode … Grupptillhörighet, livsstil … Mycket subjektiv köpprocess. (c) kompetensresurs ab

61 (c) kompetensresurs ab
Marknadsprocessen Nyföretagande 5: Orientering om marknadsföring. Marknad Försäljning Segmentering Behov Paketering © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Marknadsprocessen övergår därmed i en försäljningsprocess som leder till order eller avtal som skall verkställas. Kommentar : Ur en otydlig bild av hela marknaden söks segment eller kundkategorier som har säregna behov av de produkter och tjänster som erbjuds. Kommentar : Behoven preciseras och ställs mot de nyttigheter som företagets produkter och tjänster erbjuder. Kommentar : Företagets budskap om produkten formuleras och paketeras i rätt form, med rätt formulering, på rätt plats och vid rätt tillfälle. (c) kompetensresurs ab

62 (c) kompetensresurs ab
Nyföretagande 5: Orientering om marknadsföring. Exempel målgrupper Större förvaltare Bostäder Villaägare Markan- läggningar Industrier Ungdomar Pensionärer (c) kompetensresurs ab

63 Från produkt till projektförsäljning
Nyföretagande 5: Orientering om marknadsföring. Från produkt till projektförsäljning Försäljnings- insats Komplexitet Butiker Kontor © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Innehållet i försäljningsarbetet är väsensskilt i extremerna produkt till projektförsäljning. Mellanvarianter med olika grader av inslag av de båda varianterna förekommer också. (c) kompetensresurs ab

64 Jämförelse försäljningssituationer
Nyföretagande 5: Orientering om marknadsföring. Jämförelse försäljningssituationer Produktförsäljning Projektförsäljning Relativt många kunder Relativt få kunder Produkten enkel att förstå Produkten svår att förstå Service ej så viktig Serviceberoende Ej särskilt omgivningsberoende Omgivningsberoende Kort säljcykel Lång säljcykel Få beslutsfattare Många beslutsfattare Enkel målsättning hos köparen Olika målsättningar hos köparen Liten investering Stor investering Liten risk om något går snett Hög risk om något går snett Litet behov av information Stort behov av information (c) kompetensresurs ab

65 Säljaren möter presumtiv kund
Nyföretagande 5: Orientering om marknadsföring. Säljare Köpare Säljare Köpare Säljare Köpare Kommentar : Säljarens förmåga att lösa frågor som är viktiga för kunden avgör mycket hur lång processen skall bli för att ett avslut skall komma till stånd. Kommentar : För varje möte med den presumtive kunden reduceras kommunikationsavståndet och bilden blir mer entydig och klar av vad man erbjuder. Avtal. Köp. (c) kompetensresurs ab

66 (c) kompetensresurs ab
Marknadsplanering Nyföretagande 5: Orientering om marknadsföring. Affärs- planering Marknads- Säljledning Försäljning År 1 År 2 År 3 Affärsplan År 1 År 2 År 3 Marknadsplan Ettårsplan Ettårsplan 6 mån Aktiviteter Offerter Reseplanering Kundbesök … Kommentar : En bra struktur för planering visas i ovanstående planeringssystem. Kommentar : Marknadsavdelningen har ett begränsat utrymme resurser i form av budget för marknadsföring och den tid som personalen innehar. Ett effektivt utnyttjande kräver planering! (c) kompetensresurs ab

67 (c) kompetensresurs ab
Aktivitetsplanering Nyföretagande 5: Orientering om marknadsföring. Vad som skall göras. Var det skall göras. Hur det skall göras. Vem som skall göra det. När det skall göras. Vad som skall uppnås. (c) kompetensresurs ab

68 Ett batteri av marknadsaktiviteter
Nyföretagande 5: Orientering om marknadsföring. Kommentar : Som ett led i försäljningen av tjänster och komplicerade produkter är seminarier givande. Viktigt är innehållet i seminariet och tidpunkten när det förläggs. . Kommentar : Mässor utgör ett tillfälle att både exponera produkter och att träffa befintliga och presumtiva kunder. Emellanåt kan även avslut på affärer göras under mässorna. Kommentar : Telemarketing innebär uppringning per telefon. Ett mycket använt marknadsinstrument. Tyvärr har många tröttnat på alla som ringer upp och som många gånger är för ”slipade” i säljsamtalet. Metoden kan vara användbar men kräver en skicklig samtalare. Kommentar : För att skapa en god renommé använder sig vissa företag av sponsoring. Att synas vid konserter, och andra evenemang kan medverka till att företaget erhåller en viss image. Kommentar : Utskick kallas ibland också direktreklam. Metoden innebär att ett budskap sänds till en mottagare vanligen via papper. Numera används även e-post Kommentar : Annonsering är det mest klassiska sättet att bedriva marknadsföring på. Dels annonseras produkter och dels söks en image skapas av ett företag, ett koncept eller en idé. Kommentar : Högre svarsträff erhålls om meddelandet är adresserat till en enskild person med ett personligt budskap. Adresser för ändamålet kan köpas av adressbolag med urval på olika målgrupper. Kommentar : Valet av vilket media som skall användas är mycket viktigt. Dagspress, fackpress, radio, TV, hemsidor, Internetportaler, skyltar, kläder, ”give-aways”, osv är några exempel på vanliga medier. Kommentar : Innehav av en hemsida är idag en självklarhet. I vissa situationer är både e-post och de sociala systemen mycket användbara. (c) kompetensresurs ab

69 Personlig försäljning
Nyföretagande 5: Orientering om marknadsföring. Kommentar : Mängder av litteratur och kurser beskriver hur man skall bete sig vid personlig försäljning, hur invändningar skall hanteras, hur en effektiv presentation skall genomföras osv. Viktigt är dock att säljarens personliga beteende och skicklighet är avgörande. Kommentar : Att träffa befintliga och nya kunder personligen är mycket effektivt men samtidigt mycket kostsamt. Det är viktigt att hushålla med den tid som försäljaren har till förfogande. (c) kompetensresurs ab

70 (c) kompetensresurs ab
Nyföretagande 6: Lite om effektiv problemlösning. Uppgifters nivåhöjd Kommentar : Högre nivåhöjd i uppgiften har ofta inslag av många olikartade komponenter sammansatta av flera olika kompetenser. Kommentar : Utan att värdera egen eller andras förmåga så har alla uppgifter eller problem en viss nivåhöjd. Inrikta företaget i helt ny bransch Bygg om hela huset Gör om ett kök Byt handtag (c) kompetensresurs ab

71 (c) kompetensresurs ab
En frågas struktur Nyföretagande 6: Lite om effektiv problemlösning. Borde vi inte ha en vettig hemsida ? Vilket namn bör hemsidan ha ? Vilket server skall hemsidan ligga på ? Vilket innehåll skall hemsidan ha ? Vilket grafisk profil skall vi ha ? Vem skall koda hemsidan ? När bör hemsidan vara klar ? Hur skall vi tillkännage hemsidan för intressenterna ? Telia ? Tele2 ? Vår IT-partner? Vad kostar detta ? Vilken bindning ? Kommentar : Genom att bryta ned en ”stor” fråga i följdfrågor till lägsta nivå erhålls en struktur som beskriver vad det är vi skall lösa. Sällan har någon svaren på samtliga delfrågor utan man måste ”söka svaren” via intellektuellt arbete. Kommentar : När man löser en fråga består detta till mycket stor del att lösa följdfrågor. Ett exempel illustrerar fallet. Kommentar : Frågor bryts ytterligare ned till ännu mera detaljerade frågor. Kommentar : Problemlösning består sålunda till stor del att ställa de rätta följdfrågorna och att söka svar på frågorna. Kommentar : Om vi har föresatt oss att lösa frågan om hemsida uppstår ett antal följdfrågor. (c) kompetensresurs ab

72 Exempel problemstrukturering
Nyföretagande 6: Lite om effektiv problemlösning. Exempel problemstrukturering Byta inredning Lägga om golvet Byta vitvaror Riva Ta bort el Köpa hem Montera nya Ny elmontering Ansluta rör … © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Ett exempel på nedbrytning av ett problem visas här avseende ombyggnad av ett kök. (c) kompetensresurs ab

73 (c) kompetensresurs ab
Nyföretagande 6: Lite om effektiv problemlösning. Säkra avgränsning Byta inredning Lägga om golvet Byta vitvaror Riva Ta bort el Köpa hem Montera nya Ny elmontering Ansluta rör … Avgränsning mot annan person. Avgränsningen ! Kommunikation mellan parter © kompetensresurs ab Avgränsningen mot annan perons ansvar måste vara tydlig. Definition och omfattning av en uppgift måste förstås. Hur sker kommunikationen mellan inblandade parter ? Vem ansvarar för den ? Ofta tycker man att det är lättare att göra uppgiften själv. Vad händer om en deluppgift saknas ? Man har glömt den. Vad händer om en deluppgift uppkommer under tiden man löser en uppgift ? Konflikt ? Vem ansvarar för att deluppgifterna hittas ? På vilket sätt bidrar man till att finna deluppgifterna ? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : För att säkra förståelsen av problemets avgränsning är det viktigt att inblandade parter samtalar med varandra !! Kommentar : Avgränsningen av problemet är en mycket viktig aspekt. Påverkar både omfattning och ansvar ! (c) kompetensresurs ab

74 Aktivt deltagande i lösning
Nyföretagande 6: Lite om effektiv problemlösning. …… Möten efter möten Nödvändigt med aktiv sökning efter lösningar och svar mellan möten. Sällan skapas lösningarna vid själva mötet. Kommentar : Ett synnerligen vanligt problem är att man sitter av möte efter möte utan att ett ärende kommer framåt ! Kommentar : Sökning av lösningar måste ske mellan mötena och dokumenteras för utskick i god tid före mötena. Därmed skall mötena mera innehålla beslut utifrån de utskickade underlagen. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) kompetensresurs ab

75 Förmågor vid problemlösning
Nyföretagande 6: Lite om effektiv problemlösning. Fokusera och begränsa. Formulera problemet verbalt. ”Skärpa och distinkthet i begreppsförståelse och användning”. Kommentar : I det andra steget betonas förmågor att vara entydig men samtidigt också fullständig Uppfattningsförmåga. Fokuseringsförmåga. Urskiljning. Se olika aspekter Kommentar : När vi analyserar själva problemställningen är det särkilt fyra förmågor som bör utvecklas. Verbala förmågor: Ordförråd, retorik… Estetiska förmågor. Kommunikation. Kommentar : Att kunna presentera en lösning på ett korrekt och fullständigt sätt är en förutsättning för god problemlösning. Det är nu resultatet av arbetet värderas. Kreativitet. Struktur. Analytisk - jämföra, välja, värdera. Syntetisk - kombinera, definiera. Kommentar : Att lösa problem kräver kreativitet och analysförmåga. Med god struktur och sammansättningsförmåga (syntes) erhålls bra lösningar. Problem- analys- förmåga lösnings- formulerings- Presentations- Mycket bra bild ! Fortsätt skriv verbal text. Möjligen kan bilden delas upp i flera bilder. Kommentar : I varje arbetssteg vid problem-lösningen kan vi nu precisera olika förmågor som krävs och som vi bör utveckla. (c) kompetensresurs ab

76 (c) kompetensresurs ab
Nyföretagande 6: Lite om effektiv problemlösning. Lös ”Vad” före ”Hur” ! Vad vi borde göra Hur ska vi göra detta ? ? © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Koncentrera Er på vad som skall göras ! Inte hur det skall göras ! Det kan avgöras senare. Kommentar : Genom uppdelningen av problemet i delar kan uppgifter lättare lösas. Dessutom kan delproblem fördelas till medarbetare om hur det skall lösas. Kommentar : Omfattningen av vad som skall lösas får en tydligare bild. På detta sätt har också problemet delats upp i delar. Kommentar : När man skall börja lösa ett problem trevar man nästan alltid. Ett bra sätt är att lista allt vad som skall utföras. (c) kompetensresurs ab

77 Exempel på ”Vad” och ”Hur” !
Nyföretagande 6: Lite om effektiv problemlösning. Exempel på ”Vad” och ”Hur” ! Gemensamt Byggprojektet Invent./Inred. Utrust./tillbehör RC Hotell Personal Rutiner Marknadsföring Vad vi skall göra Klart 28 febr. Gemensamt Byggprojektet Invent./Inred. Utrust./tillbehör RC Hotell Personal Rutiner Marknadsföring Hur genomföra det 1/3 - 22/5 ? Kommentar : Hur allt skall lösas delegeras till olika medarbetare och skall vara klart cirka tre månader senare. Problemlösningen blir effektiv ! Kommentar : En lång lista upprättas över allt vad som måste göras. Skall vara klart till angivet datum. Kommentar : Ett stort problem skall lösas. Ett hotell skall byggas om med nya funktioner. (c) kompetensresurs ab

78 Normalt projektarbete
Nyföretagande 7: Introduktion i projektarbete. Normalt projektarbete Planering Organisering ”Genom- förande” Projekt mål Start Uppföljning Kommentar : Många projekt följer en fastställd process under arbetet. (c) kompetensresurs ab

79 (c) kompetensresurs ab
Nyföretagande 7: Introduktion i projektarbete. Ett litet projekt Kommentar : Även i ett litet projekt uppstår frågan om avgränsning av projektet. En annan fråga som uppstår är hur man vet att man hittat alla viktiga delaktiviteter. Kommentar : Aktiviteterna kan i sin tur brytas ned i delaktiviteter så långt som det fyller ett syfte Kommentar : Vill man säkerställa ett litet projekt kan man bryta ned det i detaljer för att få fullständig kontroll över projektet. Kommentar : Göromålen för att genomföra projektet kallas aktiviteter i projektsammanhang ”Att anskaffa en ny TV” Hämta TV:n Låna fordon Skaffa medhjälp Bära ut TV:n Bära in TV:n ... Placera TV:n Skaffa bord Ta bort gamla möbler ... Ansluta TV:n Ansluta antenn Dra kabel Montera anslutning ”Inskaffa kunskap” Anskaffa antenn Anskaffa verktyg Anskaffa monterinssats Montera Läsa anvisning ... Ställa in TV:n Aktiviteter (c) kompetensresurs ab

80 Vanlig projektorganisation
Nyföretagande 7: Introduktion i projektarbete. Uppdragsgivare Projekt- direktiv Styrgrupp Referens- grupp Projektledare Projekt- deltagare Kommentar : Via ett skriftligt projekt-direktiv fastställer uppdragsgivaren sitt projektmål och vilka resurser som står till förfogande. Kommentar : Styrguppen och projektgruppen kan också ha referensgrupper för konsultationer. Kommentar : En bra organisation av projektet skapar förutsättningar för lyckade projekt. Kommentar : Som verkställande inom projektet har styrgruppen projekt-ledaren som i sin tur har projekt-deltagare inom projektet. Kommentar : Uppdragsgivaren bör tillsätta en styrgrupp som bevakar uppdragsgivarens intressen i projektet. Kommentar : Projektet bör ha en tydlig uppdragsgivare som är känd av alla som berörs av projektet. (c) kompetensresurs ab

81 (c) kompetensresurs ab
Projektdirektiv Nyföretagande 7: Introduktion i projektarbete. PROJEKTDIREKTIV Bakgrund Projektbeskrivning Projektets syfte/mål Projektavgränsning Tidpunkter - rapportering - avstämningar - sluttidpunkt Resurser - pengar - personer Kommentar : Vanligt innehåll i projektdirektivet är följande : (c) kompetensresurs ab

82 (c) kompetensresurs ab
Projektbefogenheter Nyföretagande 7: Introduktion i projektarbete. Projekt kan ej beordra utanför projektet. Vilket mandat har projektet ? Hur tillkännages befogenheterna utanför projektet ? ANGE BEFOGENHETER I PROJEKTUPPDRAGET ! FÖRTYDLIGANDEN I AVGRÄNSNINGEN ! © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Ibland är också det meningsfullt att i avgränsningen för projektet förtydligar vilka befogenheter projektet inte har ! Kommentar : Befogenheterna bör klart framgå i projektuppdraget. Samtidigt är det viktigt att uppdragsgivaren tillkännager befogenheterna till exempelvis linjepersonal. Kommentar : I projektuppdraget erhåller projektet vissa befogenheter eller rättigheter. (c) kompetensresurs ab

83 (c) kompetensresurs ab
Projektförskjutning Nyföretagande 7: Introduktion i projektarbete. Vad som innefattas i projektet Avgränsningar vad som inte ingår i projektet. (Förtydliganden) Upplevd förväntan © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Många gånger är det bra att i projekt-beskrivningen förtydliga avgränsningar av projektets innehåll för att säkerställa innehållet i projektet. Kommentar : Innehållet i ett projekt bör framgå i projektuppdraget i form av en projektbeskrivning. Kommentar : Det är viktigt att bevaka att ett projekt medvetet eller omedvetet utsätts för påtryckningar som kan förskjuta projektets innehåll. Kommentar : Emellanåt förstår inte uppdragsgivaren delar av projektomfattningen utan har en annan förväntan på innehåll. (c) kompetensresurs ab

84 Projektledarens ansvarsområde
Nyföretagande 7: Introduktion i projektarbete. Ansvarig ledare för projektet Arbetsfördelning inom projektet Motivation, entusiasm, konflikter … Planering, omplanering Uppföljning Rapportering Kvalitet Kostnader Kommentar : Projektledarens viktigaste uppgifter kan sammanfattas enligt följande : (c) kompetensresurs ab

85 Trycket på projektledaren
Nyföretagande 7: Introduktion i projektarbete. Pressas av projektdeltagare och omgivning. Risk att riva upp projektinnehåll och tidplaner. Krav på besvarande av frågor utanför projektet. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Ett objektivt uppträdande på saklig grund är ett gott sätt att hantera de påtryckningar som projektledaren utsätts för. Kommentar : Projektledaren är hela tiden utsatt för påtryckningar från personer i och kring projektet. (c) kompetensresurs ab

86 Problemställningar uppenbaras
Nyföretagande 7: Introduktion i projektarbete. Problemställningar uppenbaras Kommunikationssvårigheter : - otydlighet - bristande kännedom om samband - upptäckter vid genomförandet - omöjlighet att precisera 100 % Tolkningsutrymme Uppfattning 1 Uppfattning 2 Problemlösning under tidspress : - beroende av problemlösningsförmåga - viljan att lösa under samarbete - kompromissviljan - förmågan - ansvarstagandet i projektet Kommentar : Problemställningarna måste lösas inom en viss tid för utvecklingsarbetet. Tidspress uppstår ! Vid dessa tidpunkter är det synnerligen viktigt att man uppträder ansvarsfullt och moget ! Kommentar : Många saker går ej att beskriva med 100 % precision och med 100 % omfattning. Samtidigt kan förhållanden ha ändrats som ingen kunde förutsäga. Kommentar : Uppfattningarna präglas nästan alltid av hur man tolkar den problemställning man tvistar om. Det finns ett tolkningsutrymme mellan de olika uppfattningarna. Kommentar : När utvecklingsarbete pågår uppstår ofta situationer där olika uppfattningar står mot varandra. (c) kompetensresurs ab

87 Problemställningar löses
Nyföretagande 7: Introduktion i projektarbete. Uppfattning 2 Uppfattning 1 Förståelse av annan parts åsikt. Ömsesidigt ansvarstagande av ”gråzon”. Viljan att tala om ett ”lyckat” projekt. Medvetenheten om att ”gråzon” uppenbarats. Var och en tar sitt ansvar. Kommentar : Ett ansvarsfullt och moget uppträdande innebär att man gemensamt söker lösning på problemställningen. Det är meningslöst att skylla på att andra eventuellt orsakat problemen. (c) kompetensresurs ab

88 (c) kompetensresurs ab
Nyföretagande 8: Orientering om ledarskap. Vad är ledarskap ? Leda och fördela arbete Självinsikter Till mycket stor del att utveckla medarbetarna Tydlig kommunikation Affärsutveckling Planering av verksamhetens framtid Förnyelse Kommentar : Ledarskapets innehåll uppfattas oftast som otydligt och ogripbart. Kommentar : Ovanstående ledaruppgifter är de vanligaste som brukar kunna härledas vid allmänna samtal om ledarskap . (c) kompetensresurs ab

89 (c) kompetensresurs ab
Vem är ledaren ? Nyföretagande 8: Orientering om ledarskap. Ledare : ”Den som uppfattas som ledare av medlemmarna i en grupp ”. Chef : ”Utnämns av formell beslutsinstans, som förväntar sig att hon/han ska bli ledare i avsedd grupp”. Samordnare : ”Att i kommunikation med arbetsgruppens omvärld bli klar över vad som skall göras och få gruppens medlemmar att göra detta”. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Det är skillnad på vem vi uppfattar som ledare. Normalt betraktas olika befattningar och positioner ge givna ledarskap. Det behöver inte alls vara fallet ! (c) kompetensresurs ab

90 Praktiska ledaruppgifter
Nyföretagande 8: Orientering om ledarskap. ”ATT GÖRA” ”Att välja (besluta) vad som skall göras och få det utfört”. ”ATT KUNNA” ”Att se till att alla medarbetare kan utföra sina arbetsuppgifter”. ”ATT VILJA” ”Att skapa vilja så att alla medarbetere vill utföra arbetet”. © kompetensresurs ab Innebär långsiktiga huvudmål och strategier samt operativa mål på kortare sikt. 2. Innebär planer för hur huvudmålen skall nås. 3. Organisation och arbetsfördelning så att planerna kan genomföras. Klara ansvarsområden och minimering av konflikter. 4. Utöva ledarskap för att nå målen. 5. Uppföljning så att planerna ger förväntat resultat. 6. Förfina sättet att arbeta. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Ledaruppgifterna kan beskrivas på ett kortfattat sätt som vägledning i den praktiska vardagen. (c) kompetensresurs ab

91 Tre olika typer av göromål
Nyföretagande 8: Orientering om ledarskap. Den strategiska nivån. Varför-frågor. Vad håller vi på med egentligen ? Visioner, affärsidéer, strategier. Systemnivån. Hur-frågor. Hur och vilka system ska vi bygga upp ? Planering. Den operativa nivån. Konkreta frågor kring den dagliga verksamheten. Näraliggande driftsfrågor. (c) kompetensresurs ab

92 (c) kompetensresurs ab
Arbetsfördelning Nyföretagande 8: Orientering om ledarskap. Arbets- uppgifter © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : Fördelningen av arbetsuppgifter innebär en specialisering på avdelning och individnivå. Ett av problemen som uppstår är hur samordning skall ske av specialistfunktionerna. Kommentar : Den stora mängden arbetsuppgifter måste fördelas på medarbetarna. Ibland avgör beskrivningen på befattningen att visst arbete skall utföras på en bestämd avdelning eller medarbetare. (c) kompetensresurs ab

93 Luckor i arbetsfördelningen
Nyföretagande 8: Orientering om ledarskap. Uppgifter som ”faller mellan borden” !!! Ansvar person 1 person 2 person 3 person 4 © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : I föränderliga miljöer uppstår ständigt arbetsuppgifter som ingen kan förutse och som måste läggas ut i verksamheten. I rigida verksamheter faller de nya frågor utanför organisationen.”Ingen vill ta i frågorna ”. Kommentar : Stelbent fördelning av arbetsuppgifter på avdelningar och individer är ett stort problem i den föränderliga värld vi lever i. (c) kompetensresurs ab

94 Överlappning arbetsuppgifter
Nyföretagande 8: Orientering om ledarskap. Ansvar person 1 person 2 person 3 person 4 © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Kommentar : En viktig fråga vid fördelning av arbets-uppgifter är om och hur mycket överlappning av kunskaper och resurser som måste finnas. Kommentar : En viss överlappning måste finnas som reserv och för att inte utarma innehållet i arbets-uppgifterna. Risker för suboptimering finns dock. (c) kompetensresurs ab

95 Frågor utanför organisationen
Nyföretagande 8: Orientering om ledarskap. Medarbetare 1 : Bestämda arbetsuppgifter enligt befattning eller praxis. Medarbetare 2 : Medarbetare 3 : Vem tar hand om nybygget ? Vem tar ansvar för IT-frågorna ? Vem tar hand om rehabilitering av Nils ? Vem håller tal på mässan ? Vem driver den juridiska processen mot NN ? osv Ny medarbetare ? : skall täcka in nya frågor Kommentar : När belastningen blir för stor på ledaren krävs vanligen att en ny medarbetare anställs eller att ett avtal sluts med en extern part för behandling av de nya frågorna. Kommentar : En mycket vanlig situation som orsakar problem är när nya frågor uppkommer som måste lösas och där frågorna inte kan läggas ut på befintliga medarbetare . Kommentar : Då frågor uppstår som inte kan läggas ut på medarbetarna får ledaren själv oftast lösa dessa. Hjälp kan erhållas av utomstående eller medarbetarna. Kommentar : I alla organisationer och företag har medarbetarna bestämda arbetsuppgifter som har specificerats endera vid anställning eller successivt förhandlats fram. (c) kompetensresurs ab

96 (c) kompetensresurs ab
Hög instruktionsnivå Nyföretagande 8: Orientering om ledarskap. Adam gör det han blir ombedd att utföra. Han frågar vad han skall använda för metoder och hur han skall göra. Han måste få veta när han skall göra uppgiften. Man måste kontrollera att arbetet blir utfört med täta tillfällen. Adam har : Krav på en hög instruktionsnivå En låg nivå på självgående Kommentar : Kompetensen hos medarbetarna och mig själv som ledare påverkar vardagen på ett oerhört märkbart sätt. Vi följer här exempel från verkligheten. (c) kompetensresurs ab

97 (c) kompetensresurs ab
Högt självgående Nyföretagande 8: Orientering om ledarskap. Britta gör vad hon blir ombedd att utföra. Hon hittar också saker som behöver göras. Hon tar initiativ till att saker tas upp med chefen och har förslag på vad som behöver göras. Hon har även planer för hur och när sakerna kan göras. Hon genomför arbetsuppgifterna och håller chef och kollegor underrättade om utvecklingen. Britta får sakerna genomförda och avslutade. Britta har : Krav på en låg instruktionsnivå En mycket hög nivå på självgående Kommentar : Många medarbetare klarar arbetsuppgifterna genom högt självgående. (c) kompetensresurs ab

98 (c) kompetensresurs ab
Nivå på självgående Nyföretagande 8: Orientering om ledarskap. Britta har : Krav på en låg instruktionsnivå En mycket hög nivå på självgående Adam har : Krav på en hög instruktionsnivå En låg nivå på självgående Adams nivå på självgående. Brittas nivå på Kommentar : Genom att jämföra Adam med Britta kan vi bättre förstå ledarens uppgift i att utveckla kompetens. (c) kompetensresurs ab

99 Att utveckla nivån på självgående
Nyföretagande 8: Orientering om ledarskap. Adams nivå på självgående. Brittas nivå på Hur utveckla Adam till en högre nivå ? Kommentar : Ledarens uppgift är följande i exemplet. (c) kompetensresurs ab

100 Att utveckla nivån på självgående
Nyföretagande 8: Orientering om ledarskap. Adams nivå på självgående. Brittas nivå på ”Ledarskap i vardagen genom att ta små steg i taget” = en av de viktigaste ledaruppgifterna Ett litet steg i taget ökar medarbetarens förmåga. Kommentar : Att ta hela det stora steget på en gång och på en kort tid är en omöjlighet. Kommentar : Ledarens uppgift är att söka lyfta Adam till samma nivå på självgående som Brittas. (c) kompetensresurs ab

101 Situationsanpassat ledarskap
Nyföretagande 8: Orientering om ledarskap. Kompetensnivå Relations- orienterad Lite Mycket Instruera Delegera Övertyga Samråda © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Uppgiftsorienterad Lite Kommentar : När kompetensen växer ytterligare räcker det med samråd och medarbetarna utför lojalt sina arbets-uppgifterna. Kommentar : När medarbetarna har uppnått en fullgod kompetensnivå räcker det med att delegera arbets-uppgifterna och de blir genomförda. Kommentar : Efterhand som kompetensen växer kan ledarskapet övergå till att övertyga medarbetaren om att arbetsuppgiften skall utföras. Kommentar : Forskare från San Diego i Kalifornien blev världsberömda för sina studier över hur man kan förklara det bästa ledarskapet. Kommentar : Ledare kan uppträda väldigt resultat-orienterat mot uppgiften med struktur och tydlig order-givning. Kommentar : Vid lägre kompetensnivå och där uppgifter måste lösas krävs tydliga instruktioner Kommentar : Alternativt kan ledaren uppträda mjukt och personalorienterat där man i princip överlåter lösning av uppgifterna till medarbetarna. Kommentar : Slutsatserna var att det bästa ledarskapet nästan alltid följer en bestämd kurva som följer kompetens-nivån på medarbetarna. (c) kompetensresurs ab


Ladda ner ppt "(c) kompetensresurs ab"

Liknande presentationer


Google-annonser