Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avLeif Nilsson
2
Riksförbundet Attention: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra 15 500 medlemmar Vi driver på utvecklingen inom NPF Vi sprider information och kunskap Vi har ett kunskapscenter som erbjuder utbildningar om NPF
3
Vi har: 60 lokalföreningar runt om i landet och 15 500 medlemmar Våra medlemmar är personer med diagnos, deras anhöriga och yrkesverksamma inom området Vi har också stödmedlemmar som består av skolor, organisationer, företag, och andra föreningar
4
Våra viktigaste uppgifter och det vi arbetar för…
5
…är att: Skapa nätverk och stödgrupper i lokala föreningar. Öka förståelsen för personer med NPF genom information och utbildning. Tydligare lagreglering av rättigheter. Forskning och metodutveckling. Tidig upptäckt och rätt till utredning, stöd och behandling. Rätten till utbildning och jobb. Att förmedla erfarenheter och resultat av medicinsk, psykologisk och pedagogisk forskning till medlemmar, yrkesverksamma och övriga samhället.
6
Verksamhetsplan 2015-2016 Bättre vård och stöd Ökade möjligheter till arbete och egen försörjning En bra, trygg och säker skola för alla elever Ökat inflytande och åtgärder mot diskriminering Informations- och kunskapsspridning Utveckla det interna arbetet och samarbetet med våra föreningar
7
ARBETSMARKNADSKAMPANJ 17-31 OKTOBER 2016
8
Vad är syftet med kampanjen? Syftet är att öka kunskapen om ADHD hos arbetsgivare. Budskap i kampanjen : Alla arbetsplatser kan anpassas efter olika individers behov och förutsättningar. Målet med kampanjen: Att nå ut med information om ADHD på arbetsplatser. Primär målgrupp: Arbetsgivare. Sekundär målgrupp: Personer med egen diagnos, kollegor och stödpersoner.
9
Kunskapsspridning Vi erbjuder kunskap om hur arbetsplatsen kan anpassas efter olika individers behov och förutsättningar. ADHD på jobbet Vi uppmärksammar att ADHD finns inom de flesta yrken. Personligt Vi låter personer med egen diagnos samt kollegor och arbetsgivare berätta om sina egna upplevelser. Hur når vi målet?
10
Vi erbjuder information om hur arbetsplatsen kan anpassas efter olika individers behov och förutsättningar. Vi sprider under kampanjen kunskap om ADHD på arbetsplatsen genom att... Kunskapsspridning
11
Vi ska: Skapa rätt förutsättningar till att alla har samma målbild. Detta sker genom en tydlig beskrivning av kampanjens syfte, budskap och utförande. Ge exempel på hur man kan kan medverka i kampanjen, men också uppmuntra egna tolkningar. Erbjuda kampanjmaterial som kan delas ut till arbetsgivare under kampanjveckan....samarbeta med våra lokalföreningar
12
Pågående Attention-projekt Min skola – elevinflytande och anpassningar ADHD på jobbet - stärka våra gruppers position på arbetsmarknaden Barns röst – ungas delaktighet i vårs och stöd Idrott för alla – bredda och öppna idrotten för fler Nätkoll – i samverkan med Attention Hisingen-Kungälv, som driver projektet
13
Framtidsfrågor Säkra ekonomin Föreningsutveckling Medlemstillväxt Påverkan vård, skola, omsorg, arbetsmarknad och socialförsäkringar Ta fram studiecirklar och material Samverkan NSPH 13
14
Tack för mig! Läs mer om oss på: attention-riks.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.