Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

”Vi är med mitt i forskningen” Förlaga till Poly – ”flerstämmigt vi” ”Vi är med mitt i forskningen”

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "”Vi är med mitt i forskningen” Förlaga till Poly – ”flerstämmigt vi” ”Vi är med mitt i forskningen”"— Presentationens avskrift:

1

2 ”Vi är med mitt i forskningen”

3 Förlaga till Poly – ”flerstämmigt vi” ”Vi är med mitt i forskningen”

4 FILM

5 Likheter O Målinriktat innehåll – lärandeobjekt O Cykler O Variation av upplägg O Didaktiska frågor

6 Skillnader O Lärstudier – teoribaserat upplägg, variationsteori O Variation O Urskiljning O Samtidighet O Kritiska aspekter O För- och efterbedömning

7 Exempel på en Learning study O Inspiration - Björklund, C. (2013). Matematiklärande för de allra yngsta (ss. 93-108). I M. Holmqvist Olander (red.), Learning study i förskolan. Lund: Studentlitteratur

8 Ht 2016 Learning study Språk-Matematik 1. Samplanering 2. Förbedömning 3. Genomförande - undervisning 4. Efterbedömning och samvärdering

9 Tre dokument SamplaneringFör- och efterbedömning Samvärdering

10 Observation – spontan iakttagelse

11 Samplanering cykel 1 O Mål – samtolkning O Vad – lärandeobjekt O Vem – aktör LS 1. Sam- planering 2. 3. 4.

12 Design av för- och efterbedömning cykel 1 LS 1. Sam- planering 2. 3. 4. Observera att barns och lärares namn ska vara fingerade!

13 Förbedömning cykel 1 Kim: ”sol” Mela säger ingenting Lisa: ”rund” LS 1. 2. För- bedömning 3.3. 4.

14 Förbedömning cykel 1 GörSägerReflektion – kritisk aspekt Lärare Barn LS 1. 2. För- bedömning 3.3. 4.

15 Samplanering cykel 1 Hur – form- och design för lärande- och undervisningssituation kopplas till förbedömning LS 1. Sam- planering 2. 3. 4.

16 LS 1. 2. 3. Genomförande - undervisning 4. Lärande- och undervisningssituation cykel 1

17 Undervisning cykel 1 LS 1. 2. 3. Genomförande - undervisning 4.

18 Efterbedömning cykel 1 Lisa: ”stor”Kim säger inget Mela: ”vi” ”li” LS 1. 2. 3.3. 4. Efterbedömning och samvärdering

19 Efterbedömning cykel 1 LS 1. 2. 3.3. 4. Efterbedömning och samvärdering

20 Samvärdering cykel 1 LS 1. 2. 3.3. 4. Efterbedömning och samvärdering Vad – lärandeobjekt kopplat till förbedömning, film och efterbedömning Hur – form- och design för lärande- och undervisningssituation kopplad till samplanering, förbedömning film och efterbedömning

21 En kort repetition LS 1. Sam- planering 2. 3. 4. LS 1. 2. Förbedömning 3. 4. LS 1. 2. 3. Genomförande - undervisning 4. LS 1. 2. 3. 4. Efterbedömning och samvärdering LS 1. 2. 3. 4. Efterbedömning och samvärdering

22 Samplanering cykel 2 O Mål O Vad O Vem LS 1. Sam- planering 2. 3. 4.

23 Design av för- och efterbedömning cykel 2 LS 1. Sam- planering 2. 3. 4.

24 Förbedömning cykel 2 Mela: ”vi”Kim: ”så”Lisa säger ingenting LS 1. 2. För- bedömning 3.3. 4.

25 Förbedömning cykel 2 LS 1. 2. För- bedömning 3.3. 4. GörSägerReflektioner – kritisk aspekt Lärare Barn

26 Samplanering cykel 2 O Hur LS 1. Sam- planering 2. 3. 4.

27 LS 1. 2. 3. Genomförande - undervisning 4. Lärande- och undervisningssituation cykel 2

28 Undervisning cykel 2 LS 1. 2. 3. Genomförande - undervisning 4.

29 Efterbedömning cykel 2 Lisa: ”stor och liten” Mela: ”li” ”sto” ”tå” Kim: ”liten” ”liten” ”stor” LS 1. 2. 3.3. 4. Efterbedömning och samvärdering

30 Efterbedömning cykel 2 LS 1. 2. 3.3. 4. Efterbedömning och samvärdering GörSägerReflektioner – kritisk aspekt Lärare Barn

31 Samvärdering cykel 2 Övergripande diskussionsfrågor – kritisk reflektion över möjligheter och utmaningar LS 1. 2. 3.3. 4. Efterbedömning och samvärdering

32 Variation av möjliga lärandeobjekt O Symboler – bokstäver-siffror O Hund-häst O Hel-del O Mest-flest O Geometriska former O Storlek – liten-stor O Vikt – lättast-tyngst-lika O Mönster – färg, form, antal, storlek, osv.

33 Upptakt till planering utifrån förskola och/eller avdelning, kl 10.30-11.15 O Förskollärare: gå samman med någon som arbetar på samma avdelning och/eller förskola som du, eller någon som arbetar på förskola närbelägen din O Processledare: förflytta dig mellan förskollärarna inom din kommun, lyssna in och led diskussionerna O Styrgruppsmedlem samlas runt bord 26 och förskolechefer samlas runt bord 20, 21, 22 och 23. Diskutera förutsättningar för Learning study-upplägg (se dokument i plastficka)

34 Fokus: Lärandeobjekt - vad?

35 Kommunövergripande samplanering, kl 13-14 Förskollärare, förskolechef och styrgruppsmedlem placera dig med din kommun: O Bjuv bord 21 och 2 O Landskrona bord 3 O Lidingö bord 4 och 5 O Strängnäs bord 6 O Svedala bord 7 O Trelleborg bord 8 och 20 O Uppsala bord 10, 11 och 12 O Vaxholm bord 13 O Åstorp bord 23 och 15 O Österåker bord 16, 17, 18 och 19 Processledare placerar er vid bord 24 och 25 diskutera förutsättningar för Learning study-upplägg (se dokument i plastficka)

36 Kommunöverskridande samplanering, kl 14-14.50 O Placera dig vid det bord som du satte dig vid när du kom i morse O Utse en sekreterare och en ordförande (som också håller ordning på tiden) O Maila dokumentet under dagen till Ylva.holmberg@mah.se Ylva.holmberg@mah.se TUSEN TACK!

37 Samplanering mellan avdelnings- och kommunöverskridande nivå, kl 14-14.50 O Förskollärare O Övergripande diskussionsfrågor: O Vilka möjligheter uppfattar du med Learning study-upplägg? O Vilka utmaningar och svårigheter uppfattar du med Learning study-upplägg? O Didaktiska frågor: O Vilken variation i vad-, hur och vem-frågan framträder i diskussionerna? O Styrgrupp, förskolechefer och processledargrupp O Hur kan organisationen stödja Learning study-upplägg under hela processen från samplanering till uppföljning och samvärdering i två cykler? O Vad stöder upplägget i nuvarande organisation O Är det något som behöver förändras? O Hur kan ledningen skapa gynnsamma förutsättningar för Learning study- upplägg? O Är det något som behöver förändras? O Övergripande diskussionsfrågor: O Vilka möjligheter uppfattar du med Learning study-upplägg? O Vilka utmaningar och svårigheter uppfattar du med Learning study-upplägg?

38 Avslutande framåtblick

39 Cykel 1 jfr Björklund, C. (2013). Matematiklärande för de allra yngsta (ss. 93-108). I M. Holmqvist Olander (red.), Learning study i förskolan. Lund: Studentlitteratur Film

40 Cykel 2 jfr Björklund, C. (2013). Matematiklärande för de allra yngsta (ss. 93-108). I M. Holmqvist Olander (red.), Learning study i förskolan. Lund: Studentlitteratur.

41 Cykel 1 – datum för Box O Samplaneringsdokument O Genomförande (film) O För- och efterbedömning och O Uppföljning/samvärderingsdokument Box senast 7/11 Box senast 5/12 Box senast 19/12

42 Cykel 2 – datum för Box O Samplaneringsdokument O Genomförande (film) O För och efterbedömning och O Uppföljning/samvärderingssdokument Box senast 6/2 Box senast 6/3 Box senast 20/3

43 Varmt lycka till! ”Vi är med mitt i forskningen”

44

45 FoU-programmet Undervisning i förskola oktober 2016 Stensson, C., Holmberg, Y. & Vallberg Roth, A.-C. (2016-10-13). PPT om lärstudier i matematik och språk - teori-informerade undervisningsupplägg som sambedöms i förskola. Malmö: Malmö högskola.


Ladda ner ppt "”Vi är med mitt i forskningen” Förlaga till Poly – ”flerstämmigt vi” ”Vi är med mitt i forskningen”"

Liknande presentationer


Google-annonser