Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avRobert Strömberg
1
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016
2
2015 års skolkommission Skolans utmaningar Elevernas kunskaper har försämrats under många år Bristande likvärdighet –Familjebakgrundens betydelse är fortsatt stor –Skolsegregationen ökar Akut lärarbrist och låg attraktivitet hos läraryrket Många nyanlända elever
3
2015 års skolkommission Svagheter i systemet För att villkoren för undervisningen ska förbättras måste följande svagheter åtgärdas: Sviktande kapacitet hos många skolhuvudmän Splittrad nationell styrning och svagt statligt stöd Brister i resursfördelning Svagheter i resultatinformationen Otillräckliga och otydliga förutsättningar för professionsutveckling Svagheter i kompetensutveckling och fortbildning
4
2015 års skolkommission Nationella målsättningar Ett nytt inslag i styrningen av svensk skola Målsättningar föreslås för: –kunskapsresultat –kvalitet i undervisningen –likvärdighet Ett begränsat antal målsättningar Väl förankrade i skolorna Ska gälla i tio år
5
2015 års skolkommission Ett exempel på en nationell målsättning Kunskapsresultaten ska förbättras i alla elevgrupper, såväl låg- som högpresterande, och i alla årskurser Delmål 1 Andelen elever med svaga kunskaper ska minska Uppföljning av delmål 1 – ett exempel Andel 15-åringar (%) som i PISA uppnår högst nivå 2 i läsförståelse (svaga läsfärdigheter) År 2000 2009 2012 2015 2018 2021 2024 % 13 17 23 - 20 15 10
6
2015 års skolkommission Fyra utvecklingsområden 1.Ansvarsfördelning, styrning och stöd 2.Kompetensförsörjning 3.Långsiktig skolpolitik med tillit från medborgarna och professionerna 4.Vård och utveckling av genomförda reformer
7
2015 års skolkommission Problemen med finansieringen Dagens system för finansiering av skolan garanterar inte: -att varje huvudman kan avsätta de resurser som behövs -att tilldelningen av resurser sker med tillräcklig hänsyn till socioekonomiska faktorer
8
2015 års skolkommission Statlig styrning av skolans finansiering Två alternativ övervägs: 1.Staten anger en lägsta nivå för varje kommuns resurser till undervisning och elevhälsa i kombination med ett riktat statligt bidrag, med ett riktvärde för fördelning till skolenhet 2.Ett sektorsbidrag omfattande hela eller delar av kommunernas nuvarande kostnader för skolan Båda förslagen innebär att skolor med relativt sett större kompensatoriska behov tillförs mer resurser.
9
2015 års skolkommission Något om respektive förslags utformning Miniminivå och riktat bidrag Sektorsbidrag Lagreglerad nivå gällande resurser till undervisning och elevhälsa och riktat bidrag till vissa kommuner, med riktvärde för fördelning till skolenhet JaNej Omfattar stora delar av resurserna till skolan i samtliga kommuner NejJa Fördelas med hänsyn till socioekonomi Ja Förutsätter nya statliga medelJa Påverkar resursfördelningen till skolor med kommunalt och enskilt huvudmannaskap Ja Vissa medel frigörs genom att specialdestinerade bidrag avvecklas Ja Kan genomföras på jämförelsevis kort tid JaNej
10
2015 års skolkommission Starkare statligt stöd och mer samarbete Staten ska regionalt stödja systematiskt kvalitetsarbete, kompetensförsörjning, skolutveckling och erfarenhetsutbyte Staten ska aktivt stödja, underlätta och stimulera samarbete mellan skolhuvudmän och skolor Staten ska bidra till bättre planeringsförutsättningar för skolhuvudmännen
11
2015 års skolkommission Stärkt likvärdighet Det krävs en aktiv politik för att bryta utvecklingen mot allt större skillnader i skolornas elevsammansättning Boendesegregationen behöver minskas och nyanlända invandrare behöver fördelas jämnare mellan kommuner, bostadsområden och skolor
12
2015 års skolkommission Stärkt likvärdighet (forts.) Friskolorna och valfriheten har kommit för att stanna Det bör övervägas om alla bör välja skola Reglerna för placering vid grundskola bör ses över
13
2015 års skolkommission Nationellt professionsprogram Professionsprogram behövs för att skapa ett tydligt system för utveckling under lärares/rektorers yrkesliv Nyexaminerade lärare behöver ett starkare systematiskt stöd i början av sin yrkesverksamhet
14
2015 års skolkommission Nationellt professionsprogram (forts.) Erfarna lärare och rektorer behöver fortsatt kompetensutveckling och möjlighet till fortbildning De ska kunna ansvara för yngre kollegors introduktion, utveckling av undervisningen etc.
15
2015 års skolkommission Skolan behöver samling Den nationella skolpolitiken behöver vara sammanhållen, långsiktig och uthållig Det behövs en stark uppslutning i hela samhället bakom de åtgärder som blir resultaten av kommissionens arbete
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.