Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avKristina Ström
1
Utbildning för Hållbar Utveckling - anställningsbarhet, bildning eller irrvägar? Peter Aspengren Jöran Rehn Jan Stockfors Workshop vid NU2012
2
Utbildning för Hållbar Utveckling - anställningsbarhet, bildning eller irrvägar? SYFTE: Att undersöka hur våra utbildningar kan bidra till hållbar utveckling och rymma det oförutsägbara, helhetsskapande lärande som vi kan kalla bildning – samtidigt som vi ger samhället de specialister det behöver
3
Hur tänker du? Vad är hållbar utveckling? Vad är bildning?
4
Hållbar utveckling
5
Från Miljö till Hållbar utveckling Från natur till samhälle Från det lokala till det globala Från symptombehandling till (ifrågasättande) problemlösning
6
Från Miljöundervisning till UHU 1.Faktabaserad miljöundervisning 2.Normerande miljöundervisning 3.Utbildning för hållbar utveckling
7
Definition av Hållbar utveckling (Sustainable development) ”Hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov” Från Brundtlandkommissionens arbete “Our Common Future”, 1987
8
Vad upplever du som det mest akuta hotet mot en hållbar utveckling? Beskriv hotet kortfattat på lappen och sätt fast den i triangeln där du tycker problemet hör hemma… Socialt Ekonomiskt Ekologiskt
9
Vad krävs för att avvärja hotet och åstadkomma en mer hållbar utveckling ? Skriv en ny lapp med lösning och placera i triangeln… Jämför! Socialt Ekonomiskt Ekologiskt
10
Olika illustrationer av de tre dimensionerna = olika perspektiv…. "the simultaneous pursuit of economic prosperity, environmental quality and social equity” "improving the quality of human life while living within the carrying capacity of supporting eco-systems." Sustainable development means…
11
Etiska perspektiv -Antropocentrisk -Biocentrisk -Ekocentrisk (fr Kerstin Anderssons bok ”Naturens värde och hållbar utveckling”, s.12)
12
Utbildning för hållbar utveckling - förutsätter och stimulerar Tvärvetenskap Kritiskt och kreativt tänkande Bildning ? Över gränserna: Om CEMUS utbildning för förändring, 2010
13
Bildning Ekonomisk Ekologisk Social
14
Begreppet bildning Den fria resan Kanon Perspektiv och kritiskt förhållningssätt
15
Spänningsfält
16
Wuppertalprismat Institutionell dimension Social dimension Miljö dimension Ekonomisk dimension Fördelning av bördan Omsorg Rättvisa Effektivitet – hushållning Tillgång Demokrati Source: The Wuppertal Institute, http://www.foeeurope.org
17
Wuppertalprismat Institutionell dimension Social dimension Miljö dimension Ekonomisk dimension Fördelning av bördan Omsorg Rättvisa Effektivitet – hushållning Tillgång Demokrati REGLERING AV SYSTEMET VIA POLITISK ORGANISATION
18
Hållbarhet Gränssnitt, interaktion och ömsesidigt beroende mellan de ekonomiska, sociala och miljömässiga områden Den politiska sfären har rollen som "domare" som medlar i förhållande till de olika - och ofta oförenliga- anspråk som ensidigt gjorts av aktörerna i det sociala och ekonomiska områdena och med hänsyn till de övriga sfärerna (inklusive miljöområdet).
19
Prismadiskussion Var i prismat finns ditt ämne idag? Hur kan din undervisning göra det yrkesmässiga bildande och alternativt det bildande yrkesmässigt?
20
Slutkläm Kan våra utbildningar hantera perspektivet hållbar utveckling, det oförutsägbara helhetsskapande lärande som vi kan kalla bildning och samtidigt hantera samhällets behov av specialistkompetens?
21
Utbildning för hållbar utveckling - förutsätter och stimulerar Tvärvetenskap Kritiskt och kreativt tänkande Bildning! Använd det du redan gör Över gränserna: Om CEMUS utbildning för förändring, 2010
22
The ”Four Spheres” framework for sustainability Martin O’Connor (Ecological ComplexityEcological Complexity Volume 3, Issue 4Volume 3, Issue 4, December 2006, Pages 285–292 Complexity and Ecological Economics)
23
Human Capital Economic Capital Social Capital Natural Capital Human capital in the four capital model. The four capitals are the ”FUNDS” (tillgångar) of the ”three spheres” plus ”human capital” which is the ”go-between” of the three. The human organism is: A biological entity (natural sphere) A factor of production (economic sphere) A member of communities (social sphere) A political actor and citizen (political sphere)
24
SOCIALECONOMICENVIRON- MENTAL POLITICAL SOCIAL Forms of Collective identity and Community: THE SOCIAL SPHERE ECONOMIC Performance, Products and Output: THE ECONOMIC SPHERE ENVIRON- MENTAL Energy, Matter, Natural Cycles & Biodiversity: THE ENVIRONMENTA L SPHERE POLITICAL Coordination, Power & Governance: THE POLITICAL SPHERE
25
SOCIALECONOMICENVIRON- MENTAL POLITICAL SOCIAL Forms of Collective identity and Community: THE SOCIAL SPHERE ECONOMIC OPPORTUNITIES & IMPACT ”The economy v. the community” Performance, Products and Output: THE ECONOMIC SPHERE ENVIRON- MENTAL LIVING WITH (IN) NATURE Meanings, Values & Risks: sustaining what & for whom? ENVIRONMENTAL FUNCTIONS Pressure on & services of the environment Energy, Matter, Natural Cycles & Biodiversity: THE ENVIRONMENTA L SPHERE POLITICAL SOCIAL POLICY: Capacity of communities; citizen/public participation ECONOMIC POLICY Shaping the rules and limits of markets ENVIRONMENTAL POLICY Regulation of what counts as an environmental value Coordination, Power & Governance: THE POLITICAL SPHERE
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.