Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avIda Vikström
1
Motiverande Intervju är en terapeutstyrd,målinriktad,klientcentrerad,rådgivningsstil som har som mål att hjälpa klienter att utforska och lösa ambivalens i förhållande till en förändring. som har som mål att hjälpa klienter att utforska och lösa ambivalens i förhållande till en förändring.
2
Sören Kierkegaard Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det, lurar sig själv När hon tror att hon kan hjälpa andra
3
Motivation JUST NU ! MOTIVATIONSNIVÅ – ”VAR?” TILL VAD?
4
En god lyssnare…………….? TTTTar inte parti PPPPratar inte så mycket SSSStäller inte så många frågor GGGGer inte råd VVVVarnar inte VVVVisar empati
5
Kommunikation Vad jag menar Vad jag säger Vad du tror jag menar Vad du hör
6
Motivationscirkeln För- begrundande Begrundande Förberedelse Handling Bibehållande Återfall
7
Reflektivt lyssnande En bekräftelse att budskapet har gått fram/ att man har blivit förstådd Bekräftelsen stimulerar en utforskning av ämnet Behandlaren förmedlar respekt Vidmakthållande av patientens/klientens ansvar Ett mjukt men kraftfullt sätt att styra samtalet mot förändring
8
Bekräftelse ”Det är ett bra förslag!” ”Tack för att Du kom” ”Jag uppskattar att Du berättar det här för mig.”
9
Stötta kompetenskänsla Tilltro till egen förmåga – ”self-efficacy” Att stärka klientens faktiska kompetens Mobilisering av klientens egna resurser Experiment i stället för misslyckanden Framgång föder framgång!
10
Bekräftelse Den ’gulliga’ patienten Den ’ogulliga’ patienten
11
Steve Wicks Epost: beacon.stockholm@telia.com Hemsida: www.beaconstockholm.com
12
Michelangelos David
13
Motivationscirkeln För- begrundande Begrundande Förberedelse Handling Bibehållande Återfall
14
Omotiverade klienter existerar ej!!!!!!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.