Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avEllinor Jakobsson
1
www.svensktnaringsliv.se I ett globalt perspektiv växer nu många marknader snabbt och konkurrensen ökar också om kunderna. Hur bedömer du att detta påverkar ditt företags möjligheter till expansion? 1. Mycket positivt 2. Ganska positivt 3. Inte alls 4. Ganska negativt 5. Mycket negativt
2
www.svensktnaringsliv.se Vilka är våra viktigaste konkurrensfördelar/framgångsfaktorer för att bli en vinnare på en global och konkurrensutsatt marknad? 1. Hög kompetens bland medarbetarna 2. Vi är innovativa och kreativa 3.Våra varor och tjänster håller hög kvalitet – Sverige starkt varumärke 4. Vi har lång erfarenhet av internationell handel 5. Vi är kända för leveranssäkerhet 6.Vi har bra ledarskap och organisationsförmåga 7.Stort förtroende för svenska företag
3
www.svensktnaringsliv.se Hur gör vi för att maximera nyttan av våra konkurrensfördelar/ framgångsfaktorer? 1.Utveckla språkkunskaperna i den svenska skolan 2.Arbeta för att vara unik i ett marknadsperspektiv 3.FOU på företagsnivå 4.Svenska företagare kan visa ännu större mod och självförtroende 5.Alla företag måste hitta sin egen strategi 6.Affärer handlar om relationer mellan människor. Företagare får stöd om också politiker bygger internationella relationer i högre grad.
4
www.svensktnaringsliv.se Vilka hinder finns för svenska företag? 1.Höga arbetskraftskostnader 2.Svårt att få tillgång till rörelse- och riskkapital 3.Brist på kompetent arbetskraft 4.Vår egen oförmåga att nå ut på nya marknader 5.Vår egen oförmåga till omvandling och flexibilitet 6.Svenska och globala handelshinder, tidsfaktorn 7.Arbetsrätt
5
www.svensktnaringsliv.se Hur minimerar vi skadan av hindren? 1.Sänkta arbetsgivaravgifter 2.Anpassar energi- och transportkostnader 3.Öka flexibiliteten på arbetsmarknaden 4.Se över skattereglerna 5.Öka politikers kunskap om företagande, opinionsbilda mer 6.Mer entreprenörskap i skolan 7.Förändra konflikträtten
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.