Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
CITYKLIMATET 2015 OKTOBER 2015 FASTIGHETSÄGARNA SYD
2
OM CITYKLIMATET Rapporten görs av WSP på uppdrag av Fastighetsägarna Syd. Syftet med Cityklimatet är att beskriva hur detaljhandel och annan servicenäring utvecklas i våra stadskärnor.
3
De 14 största orterna i region Syd Växjö Ljungby Älmhult Karlskrona Karlshamn Kristianstad Hässleholm Ystad Trelleborg Malmö Lund Landskrona Helsingborg Ängelholm VAR?
4
HUR? Genom att geografiskt definiera stadens kommersiella centrum Genom att analysera all momspliktig försäljning inom den geografiskt definierade stadskärnan (WSP och SCB) Siffrorna för 2014 är preliminära och kan komma att justeras med någon tiondels procent.
5
SVAR PÅ: Stadskärnornas ekonomiska utveckling inom segmenten: Dagligvaror Sällanköpsvaror Café och restaurang Hotell Övrig kommersiell service Kommunnivå E-handel
6
STADSKÄRNORNAS OMSÄTTNING
7
STADSKÄRNORNAS OMSÄTTNING Totalt i miljoner kr, 2014
8
DAGLIGVAROR Omsättning i miljoner kronor 2010-2014 OMSÄTTNING
9
SÄLLANKÖP Omsättning i miljoner kronor 2010-2014 OMSÄTTNING *
10
CAFÉ OCH RESTAURANG Omsättning i miljoner kronor 2010-2014 OMSÄTTNING * *
11
HOTELL Omsättning i miljoner kronor 2010-2014 OMSÄTTNING * *
12
STADSKÄRNORNAS UTVECKLING 2010-2014
13
STADSKÄRNORNAS UTVECKLING 2010-2014 Inom dagligvaruhandeln uppvisar de flesta stadskärnorna i region Syd en fortsatt positiv tillväxt som i de allra flesta fall överträffar den långsiktiga trenden i enskilda kommuner. Utvecklingen inom sällanköpsvaruhandeln är fortsatt negativ då många stadskärnor fortsätter följa den långsiktiga trenden. Café och restaurang har haft en positiv utveckling i de flesta undersökta stadskärnorna.
14
DAGLIGVAROR Årlig genomsnittlig omsättningsförändring 2010-2014
15
SÄLLANKÖPSVAROR Årlig genomsnittlig omsättningsförändring 2010-2014
16
CAFÉ OCH RESTAURANG Årlig genomsnittlig omsättningsförändring 2010-2014
17
HOTELL Årlig genomsnittlig omsättningsförändring 2010-2014
18
STADSKÄRNORNAS UTVECKLING 2013-2014
19
DAGLIGVAROR Omsättningsförändring 2013-2014 OMSÄTTNINGSFÖRÄNDRING
20
SÄLLANKÖPSVAROR Omsättningsförändring 2013-2014 OMSÄTTNINGSFÖRÄNDRING
21
CAFÉ OCH RESTAURANG Omsättningsförändring 2013-2014 OMSÄTTNINGSFÖRÄNDRING
22
HOTELL Omsättningsförändring 2013-2014 OMSÄTTNINGSFÖRÄNDRING
23
STADSKÄRNORNAS MARKNADSANDELAR
24
MARKNADSANDELAR Marknadsandel visar hur stark stadskärnan är i förhållande till den totala detaljhandeln i samma kommun. Marknadsandelen kan sägas vara ett mått på stadskärnans attraktivitet eller styrka. Dagligvaruhandeln i stadskärnorna utgörs ofta av småskaliga koncept med en kompletterande funktion för konsumenterna. Jämfört med andra regioner har stadskärnorna i Region Syd en något starkare dagligvaruhandel. Inom sällanköpsvaruhandeln finns ett tydligt samband mellan stadens storlek och stadskärnans marknadsandel. Mindre kommun = större marknadsandel, vilket förklaras med frånvaro av extern handel
25
DAGLIGVAROR Stadskärnornas andel av total omsättning i aktuell kommun 2014 MARKNADSANDELAR
26
SÄLLANKÖPSVAROR Stadskärnornas andel av total omsättning i aktuell kommun 2014 MARKNADSANDELAR
27
CAFÉ OCH RESTAURANG Stadskärnornas andel av total omsättning i aktuell kommun 2014 MARKNADSANDELAR
28
HOTELL Stadskärnornas andel av total omsättning i aktuell kommun 2014 MARKNADSANDELAR
29
DAGLIGVAROR Dagligvaruhandelns marknadsandel 2010-2014 i procent MARKNADSANDELAR *
30
SÄLLANKÖP Sällanköpsvaruhandelns marknadsandel 2010-2014 i procent MARKNADSANDELAR * *
31
CAFÉ OCH RESTAURANG Café- och restaurangnäringens marknadsandel 2010-2014 i procent MARKNADSANDELAR * *
32
HOTELL Hotellnäringens marknadsandel 2010-2014 i procent MARKNADSANDELAR * *
33
BRANSCHMIX STADSKÄRNAN 2014
34
BRANSCHMIX 2014 Branschmix omsättning = branschers andel av total omsättning i aktuell stadskärna. Branschmix verksamheter = Branschers andel av totala antalet verksamheter i stadskärnan Mäter hur strukturen ser ut i stadskärnan. Dagligvaror, sällanköp och restauranger utgör basen i verksamhetsmixen. Sällanköpsvaruhandeln är på nästan samtliga orter större än dagligvaruhandeln. Branschen övrig kommersiell service utgör mellan 5-10 procent av den totala omsättningen i stadskärnan.
35
BRANSCHMIX OMSÄTTNING Branschers andel av total omsättning i stadskärnan
36
BRANSCHMIX VERKSAMHETER Branschers andel av totala antalet verksamheter i stadskärnan
37
E-HANDEL 2014
38
E-HANDEL År 2014 omsatte e-handeln med sällanköpsvaror drygt 42 miljarder i riket = en marknadsandel på 12 procent E-handelns storlek följer kommunernas befolkningsstorlek. E-handeln har störst andel av sällanköpsvaruhandel i mindre kommuner där det lokala utbudet är begränsat.
39
E-HANDELNS OMSÄTTNING Uppskattad omsättning 2014 i miljoner kronor
40
E-HANDELNS MARKNADSANDELAR Uppskattad marknadsandel 2014 i procent
41
Rapporten Cityklimatet är framtagen av WSP på uppdrag av Fastighetsägarna Syd.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.