Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkommen VIRTUELLA REFERENSTJÄNSTER, LUND, 19 MAJ 2016.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkommen VIRTUELLA REFERENSTJÄNSTER, LUND, 19 MAJ 2016."— Presentationens avskrift:

1 Välkommen VIRTUELLA REFERENSTJÄNSTER, LUND, 19 MAJ 2016

2 UB:s bildsamlingar, Hagblom, 1989

3 Virtuella referenstjänster Finns det nånting innan? När började vi prata om detta? Definition Målgrupper?

4 Exempel på analoga referenstjänster Analoga dialoger i analoga kanaler –Bibliotekens läsesalar (personligt, brev, telefon) Faktabaserade. Bemannade med bibliotekarier (= generalister med specialiseringsförmåga) –Tidningarnas informationstjänster – t ex Politikens Oplysning (brev, telefon) Faktabaserade. Bemannade med personal med bibliotekariekompetens –Fråga Lund / Spörg Århus (brev. Experter ger förberedda svar och diskuterar dessa)

5 När började vi prata om virtuella referenstjänster? När det digitala biblioteket blev större och för vissa discipliner viktigare än det fysiska När det digitala biblioteket blev tillgängligt 24/7 När användarna började bära med sig sin egen digitala infrastruktur varsomhelst närsomhelst

6 Virtuell – vad betyder det?

7 Ann Lipow: The virtual reference librarian’s handbook. 2002

8 Exempel på tidiga virtuella referenstjänster Bibblan svarar – (aka Fråga biblioteket) DK: Biblioteksvagten Svar direkt – projekt på MaH 2003

9 Nuläget Chatt Mail Sociala medier Telefon –Tillgängligheten och kanalerna ökar, men i grunden är det fortfarande samma service vi ska ge

10 Vem är de virtuella referenstjänster till för? Varje individ som har behov –Vi har olika lärstilar –Alla har ett legitimt behov att ta del av våra tjänster utifrån sina specifika behov

11 Kompetenskrav för att kunna arbeta i en virtuell referenstjänst Pedagogiskt förhållningssätt Kännedom om sitt egen biblioteksorganisations informations- och litteraturresurser, rutiner, regler… Kännedom om sitt eget universitets ämnen, fakulteter, … Aktiv omvärldsbevakning Jobbar kontinuerligt med sitt bemötande, sin självinsikt (medvetenhet om egna styrkor och begränsningar)

12 Den pedagogiska aspekten: Vilken typ av svar ska vi leverera? Det som gagnar användaren på kort sikt och på långt sikt Beror på individen –fyrkantig regel: student - hjälp till självhjälp –allmänheten: svaret –van allmänhet: hjälp till självhjälp Ställ gärna krav på användaren utifrån dennas behov, sätt gränser, vis respekt, etablera en jämlik relation i dialogen, nyttja inte informationsövertaget


Ladda ner ppt "Välkommen VIRTUELLA REFERENSTJÄNSTER, LUND, 19 MAJ 2016."

Liknande presentationer


Google-annonser