Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
Attraktiv region Lars Wallrup Eivor Bryngelsson www.norrbotten.se
3
Norrbotten ska vara känt som en dynamisk region Norrbotten ska präglas av en positiv självbild MålMålgrupper Nyckelpersoner Ledare i länet Unga människor
4
Vad processen INTE får handla om: Kortsiktiga marknadsföringsjippon eller isolerade informationsaktiviteter utan verksamhetssanknytning
5
NATURLIGA KRAFTER FÖRNYAR
6
Strategi – Attraktiv Region Aktivera Norrbottensscenen Få upp aktörerna på scenen Få aktörerna att agera på scenen, ibland enskilt, ibland i samspel med andra - Engagera, påverka, motivera målgrupperna/ aktörerna: nyckelpersoner, ledare i länet och unga Fas 1, 2006-2008 Skapa en bas för att arbeta med platsmarknads- föring av Norrbotten Hitta en organisatorisk struktur som involverar de viktigaste aktörerna Skapa fasta kanaler och grundlägga de viktigaste nätverken Fas 2, 2009-2011 ?
7
Norrbotten Platsmarknadsföring -scenmodellen KraftFörnyelseNaturligt
8
Våra målgrupper är också kanaler Sociala media Aktivera system Sprida gnistor Direkt påverkan, möten mm Opinionsbildare Sociala media Aktivera system Sprida gnistor Ledare i länetUnga
9
Riktade aktiviteter: Ledare i länet Politiker -Ska förstå vad platsmarknads- föring är, vilka som är aktörer, den egna rollen och hur allt hänger ihop Offentlig sektor -Ska förstå vad platsmarknads- föring är, vilka som är aktörer, den egna rollen och hur allt hänger ihop -Ska förstå samhandlings- trappan och vikten av samsyn (utifrån sin position) -Ska vara aktörer på scenen – inte statister www.norrbotten,sewww.norrbotten,se, omvärldsbevakning, informationsnätverket, nyhetsbrev, attitydundersökning, infomaterial Informationsmöten Workshops Seminarier Engagera näringslivet i olika projekt som projektgruppen AR initierar eller medverkar i, t ex Framsynen, HBT-konferensen Skapa nya konstellationer Etablera ett kommunikationsnätverk Personliga möten med nyckelpersoner Seminarier om positionering via 8-stegsmodellen Medverkan i projekt ”Näringslivets drivkrafter” Etablera samarbetsformer med ägarorganisationerna Utveckla samarbete med näringslivsansvariga i kommunerna Aktivera nyckelpersoner inom kommunikation i projekt, organisationer och bolag PR kurser/Mediaträning Näringsliv -Ska förstå vad platsmarknads- föring är, vilka som är aktörer, den egna rollen och hur allt hänger ihop -Ska engagera sig i länets utveckling
10
Riktade aktiviteter: Nyckelpersoner Ambassadörer - Inspirera dem till att prata om Norrbotten -Engagera sina egna nätverk i olika frågor för olika syften och ändamål t ex investeringar, konferenser, kongresser -Komma med inspel och idéer -Vara informations-noder, -Utveckla nya mötesplatser -Skapa tryck i sociala medier, facebook mm -Riktade nyhetsbrev -Inventera och skapa kontakt med befintliga nätverk -Utveckla samarbete med det befintliga Norrbottensnätverket i Stockholm -Öppna dialog och ta emot inspel och idéer -Studiebesök till länet Opinionsbildare - alla inom länet -Förstå Norrbottens betydelse när det gäller kultur, utbildning, turism och näringsliv mm -Inse det strategiska geografiska läget i Barents -Förstå Norrbottens potential och utvecklingsmöjligheter -PR -Inventera och samordna fakta, informations-, och marknadsföringsmaterial hos olika aktörer för att se om vi kan hitta former för kunskapsuppbyggnad/spridning -Medverka i seminarier, workshops Opinionsbildare - utom länet -Förstå Norrbottens betydelse när det gäller kultur, utbildning, turism och näringsliv mm -Inse det strategiska geografiska läget i Barents -Förstå Norrbottens potential och utvecklingsmöjligheter -Riktade nyhetsbrev -PR -Initiera framkantsprojekt för att lyfta förnyelse- dimensionen av Norrbotten -Studiebesök till länet www.norrbotten,sewww.norrbotten,se, omvärldsbevakning, informationsnätverket, nyhetsbrev, attitydundersökning, infomaterial
11
Riktade aktiviteter: Unga Engagerade organiserade –Ska inspirera andra, och varandra, att engagera sig i/för Norrbotten –Ska hitta sin egen personliga relation till Norrbotten –Ska förstå Norrbottens betydelse och potential –Ska känna att det finns en framtid i Norrbotten –Ung Framsyn –PR –Inventera och i lämpliga fall initierar koppling mellan olika projekt –Vara bollplank –Engageras i expansionen av Framsynen via sociala media Engagerade oorganiserade –Ska inspirera sina nätverk att engagera sig i/för Norrbotten –Ska uppgraderas till opinionsbildare –Ska känna att det finns en möjlighet att utveckla sin potential också i Norrbotten –Expanderade Framsynen, mobilisera via sociala media www.norrbotten,sewww.norrbotten,se, omvärldsbevakning, informationsnätverket, nyhetsbrev, attitydundersökning, infomaterial
12
Regional utveckling och tillväxt Samtal Vem vill och varför? Samsyn Vad bör göras? Samverkan Vilka behövs för att göra? Samhandling Hur ska det göras och av vilka? Samsyn Vad bör göras?
13
Strategisk position Where do I come from? Who am I? What do I do? What do I fight for? What makes me different? What do I value? What am I like as a person? Whom am I important to? Strategic ConceptThe Brand Vision
14
Kallt, kyla Renar Snö Luleå Fjäll Vackert Långt norrut Vinter Naturen Kiruna Norrland Mygg (Sverige) Vad kommer du att tänka på när du hör Norrbotten?
15
Naturen Stillheten, lägre tempo Årstiderna, vintern, kylan, ljuset Friluftsliv, fritidssysselsättningar Ren miljö, ren luft Det geografiska läget Människorna 1% (Sverige) Vad är det bästa med att bo i Norrbotten?
16
Avståndet, långt till Stockholm och övriga viktiga centra i Europa (vanligaste svaret) Kallt och mörkt Jägarkultur och jantelag Svag arbetsmarknad Bristande entreprenörskap (Sverige) Vad är det sämsta med att bo i Norrbotten?
17
Natur, landskap Hem, hemma Skog Snö Fint, vackert Fjäll Kallt, kyla Lugnt Frihet Frisk luft (Norrbotten) Kallt, kyla Renar Snö Luleå Fjäll Vackert Långt norrut Vinter Naturen Kiruna Norrland Mygg (Sverige) Vad kommer du att tänka på när du hör Norrbotten?
18
Avstånden, ”långt till allt”, lokalt och till övriga Sverige, världen Kylan, kallt För lång vinter Bristen på arbetstillfällen Dåliga kommunikationer, kollektivtrafik För litet utbud av kultur och shopping Dyrt att åka/resa bil, tåg och på semester Dåliga vägar Mygg (Norrbotten) Avståndet, långt till Stockholm och övriga viktiga centra i Europa (vanligaste svaret) Kallt och mörkt Jägarkultur och jantelag Svag arbetsmarknad Bristande entreprenörskap (Sverige) Vad är det sämsta med att bo i Norrbotten?
19
Naturen närheten till vacker natur Lugnet, ingen stress Människorna, folket, gemenskapen Vintern, riktig vinter med snö Frisk luft Ljuset, den ljusa sommaren Friheten Tydliga årstider Trygghet (Norrbotten) Naturen Stillheten, lägre tempo Årstiderna, vintern, kylan, ljuset Friluftsliv, fritidssysselsättningar Ren miljö, ren luft Det geografiska läget Människorna 1% (Sverige) Vad är det bästa med att bo i Norrbotten?
20
Sverige procent Norrbotten procent Norrbotten har ett rikt utbud för upplevelser och turister 8285 I Norrbotten finns tillgång till bra högskoleutbildning 70 Norrbotten har ett starkt näringsliv6471 I Norrbotten finns ett rikt utbud av musik, konst och teater 6462 I Norrbotten är människor öppna för förändring och utveckling 6362 I Norrbotten lever män och kvinnor jämställt6061 Det finns gott om arbetstillfälle i Norrbotten4456 Attraktionsfaktorer
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.