Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avEbba Magnusson
1
ELOCUTIO = Att välja ord Antikens klassiska stilideal, språkets fyra dygder: Korrekt, rent (puritas) Klart (perspicuitas) Konstfullt (ornatus) Passande (decorum)
2
Om vikten av det korrekta och det klara BP:s Carl-Henrik Svanberg: ”We care about the small people” Barack Obamas tal om oljekatastrofen enligt amerikanska/engelska medier: ”svagt, utan detaljer och utan en tydlig vision”
3
Det konstfulla I England kommenterar The Guardian Svanbergs uttalande med att ”hans klavertramp gjuter olja på elden.” Ordspråket samspelar med bokstavlig betydelse - målande, kritiskt, ironiskt
4
Om kraften i det felaktiga: Sonja Åkessons dikt ”Äktenskapsfrågan” (1963) Vara Vit Mans slav. Vit Man vara snäll ibland, javisst dammsuga golven och spela kort med barnen i Helgen
5
DET KONSTFULLA TROPER Orden används i annan betydelse än den gängse (trop=vridning) FIGURER Orden placeras i olika typer av mönster/scheman
6
DE FYRA HUVUDTROPERNA Metafor(likhet) Metonymi(närhet) Synekdoke(kvantitet) Ironi(motsats)
7
VARFÖR ORNATUS? Talarens tre plikter! – docere/undervisa (förstå, minnas) – delectare/behaga (intressera, njuta, roa) – movere/röra (engagera, uppröra, sympatisera)
8
FÖRSTÄRKNINGSPRINCIPER Repetition(kvantitet)docere ex. anafor Håkan Juholt: ”Vilka forskare, företagare, ekonomer sade detta? Vilka sjuksköterskor var det som sade att på det här sjukhuset är vi för många och lönen är för hög? Vilka lärare sade att det inte behövs mer resurser till skolan?”
9
Variation (kontrast) delectare ex. metafor S om sjukförsäkringsregler: ”stupstock” allitteration Juholt: ”Jag har här velat tala om ett smartare Sverige med mer av samverkan, samarbete och solidaritet. Det är modernt. Det är tidlöst. Det är lika viktigt i Södertälje som på Söders höjder. Det är lika viktigt i Hultsfred som i Hammarby Sjöstad.”
10
Stegring (dynamik)movere ex. klimax ”det är oklokt, dumt och idiotiskt”
11
TROPOLOGIN INOM REKLAMEN Edward Corbett: Reklamfolk och textförfattare är bland ”de skickligaste utövarna av aristotelisk retorik i vår tid”. Troper och figurer tvingar mottagaren att engagera sig kognitivt och emotionellt distraherar mottagaren ger mottagare estetisk tillfredsställelse
14
Leonardo da Vinci: Den vitruvianske mannen
15
Fråga alltid efter funktionen! 1.Intresse, engagemang, estetiskt värde (undvika taedium) 2.Konkretisera, förenkla, lära 3.Fokusera, framhäva eller dölja, beslöja 4.Stödja minnet 5.Argumentera 6.Påverka känslor, värdera
16
STILEN – EN DEL AV DECORUM Hög stil smyckat språk, många troper och figurer (movere) Mellanstil blandning, metaforer och figurer, men ej överdrivet smyckad (delectare) Låg stil enkel, få troper och figurer (docere)
17
Hur beskriva stilen? Ordval enkla, ovanliga, fackord, ålderdomliga etc. Ornatus troper och figurer Meningsbyggnad längd, bestämningar, bisatser etc. Tilltal personligt, formellt, talspråkligt etc.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.