Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avErik Bergman
1
Ögonreflexer, ackommodation och ackommodationsstörningar i det växande ögat Bertil Sterner Optiker, Med Dr
2
Ögonreflexer Kornealreflexen Pupillreflexen Ackommodation
Fysiologisk nystagmus Vestibulookulära reflexen Saccader Följerörelser
3
Ljusreflexen
5
Ackommodation
6
Ackommodativa stimuli
Suddighet i bild Kromatisk abberation Bildstorlek Ögonens konvergens Proximalitet av föremålet Spatiell frekvens
9
Ackommodativa aspekter
Amplitud Tonisk ackommodation Ackommodativ eftersläpning Konvergensackommodation Ackommodativ facilitet Relativ ackommodation
10
Negativ relativ ackommodation (NRA) Positiv relativ ackommodation (PRA)
12
Symptom Astenopi Huvudvärk Texten flyter
Svårt att växla mellan långt och nära håll Ljuskänslighet Dubbelseende
13
Asthenopia Accommodative insufficiency Accommodative infacility
Accommodative fatigue Accommodative paresis Accommodative spasm Uncorrected hypermetropia Aniseikonia Uncorrected astigmatism Neurological reasons Hysteria Heterophoria Ocular inflammation, pain in the eye, dry eye Improper illumination Retinal/eye disease Uncorrected presbyopia Dyslexia Concentration difficulties Musculus rectus medialis dysfunction Latent nystagmus
14
Diagnosgrupper Downs syndrom Cerebral pares Juvenil maculadegeneration
Amblyopi Congenital nystagmus
15
Syfte Att studera hur väl ackommodationen fungerar bland friska barn och att identifiera och karaktärisera subjektiva symptom relaterat till ackommodationen.
17
Hofstetter (1950) Minimum amplitud = 15 - 0,25 · ålder
Förväntad amplitud = 18,5 - 0,3 · ålder Maximum amplitud = ,4 · ålder
18
R.A.F.-ruler
19
Deskription amplitud Hö (p-u)
20
Deskription amplitud Vä (p-u)
21
Deskription amplitud Bino (p-u)
22
Frågor och symptom Huvudvärk: “Får du huvudvärk när du läser eller studerar?” Astenopi: “Blir du trött i ögonen när du läser eller studerar?” Texten flyter “Verkar texten flyta omkring, hoppa eller sudda ihop sig när du läser eller studerar?” Facilitetsproblem: “Har du svårt att växla mellan att se i boken, se på tavlan och tillbaka till boken igen?”
23
Symptombild Hö
24
Symptombild Vä
25
Symptombild Bino
26
Symptombild Hö
27
Symptombild Vä
28
Symptombild Bino
29
Sammanfattning I Den ackommodativa amplituden för barn mellan 6 och 10 år stämmer inte med de förväntade åldersvärdena och det kan inte förutsättas att ackommodationen är hög i dessa åldrar. Subjektiva symptom med tydlig koppling till ackommodationen uppkommer hos barn efter 7,5 års ålder.
30
Syfte Att utvärdera en metod för ackommodativ facilitetsträning och studera effekten av träning på den relativa ackommodationen och subjektiva symptom vid närarbete.
31
Subjects 51 barn ålder 9-13 år. Subjektiva symptom vid närarbete.
Nedsatt NRA och PRA och/eller långsam facilitet.
32
Medelvärde på relativa ackommodationen (± SD) före träning, för kontrollgruppen samt diagnostiskt kriterie för ackommodativ infacilitet.
33
Flip lens
34
Resultat NRA
35
Resultat PRA
36
Resultat NRA efter Sham-behandling
37
Resultat PRA efter Sham-behandling
38
Sammanfattning II Resultaten indikerar på att ackommodativ facilitetsträning är en effektiv metod mot subjektiva symptom och visar också på en reell effekt på den relativa ackommodationen hos barn med nedsatt relativ ackommodation.
39
Behandling och träning
Flip-lens, 3 min, 3 ggr/dag. Regelbundna återbesök. Läsglasögon H/V sf +1,00 D. Kombination Flip-lens och läsgln +1,00 D.
40
Sammanfattning III För att minska risken att drabbas av onödiga närseendeproblem beroende på nedsatt ackommodationsfunktion är det viktigt att identifiera ackommodationsstörningar så tidigt som möjligt. Det ökar möjligheterna att förbättra förmågan att fokusera på nära håll och därmed eliminera eventuella symtom som annars kan hindra barnet i skolarbetet.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.