Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
2
Färdigheter Novis Expert
3
TALA
4
Eleven
5
-återger något han eller hon
6
hört, läst, sett eller upplevt och
7
kan redogöra för någon
8
ytligare / enklare tanke / åsikt
9
om det.
10
-är medveten om skillnad i
11
språkbruk
12
Eleven
13
-
14
-
15
-
16
-
17
-
18
-
19
-
20
kan göra enklare reflektioner om
21
ett ämne, upplevelse, text eller
22
film och motivera sina
23
åsikter/tankar på en något
24
enklare nivå
25
håller sig till ämnet
26
är aktiv i samtal och
27
diskussioner genom att delta
28
med egna inlägg och ge respons
29
på andras
30
kan sätta sig in i andras tankar
31
kan redovisa en uppgift muntligt
32
med begripligt innehåll
33
använder källhänvisning
34
visar kunskap om skillnad i
35
språkbruk och använder ett
36
vårdat språk
37
Eleven
38
-
39
-
40
-
41
-
42
-
43
argumenterar för och
44
motiverar sina åsikter / tankar
45
kring det som han / hon läst,
46
hört, sett eller upplevt
47
ställer relevanta frågor
48
arbetar medvetet för att göra
49
sitt språk mer uttrycksfullt och
50
anpassat till mottagare och
51
situation
52
leder aktivt ett samtal vidare
53
genom att presentera uppslag
54
och bygga vidare på tidigare
55
inlägg
56
respekterar andras inlägg i
57
samtal och diskussioner
58
Eleven
59
-har goda argument för sin
60
ståndpunkt / åsikt / tanke och
61
motiverar dessa och diskuterar
62
olika argument
63
-uttrycker sig säkert och
64
välformulerat och med tydligt
65
sammanhang
66
-anpassar språk, stil och innehåll
67
efter ämne / genre
68
LYSSNA
69
Eleven
70
-besvarar ledande frågor på ett
71
enkelt sätt / ytlig nivå, kring
72
något han eller hon hört
73
-är något medveten om skillnad
74
i språkbruk
75
Eleven
76
-
77
-
78
-
79
-
80
-
81
-
82
-
83
visar med kroppsspråk och
84
ögonkontakt att han / hon lyssnar
85
ger muntlig respons i någon
86
form som visar att han / hon
87
lyssnar
88
besvarar frågor och ställer egna
89
vid behov
90
bidrar med egna inlägg och
91
kommentarer
92
behärskar turtagning i samtal
93
har kunskap om skillnad i och
94
gör iaktagelser av eget och
95
andras språkbruk och reflekterar
96
över det
97
uppfattar muntligt berättande
98
och följer muntliga instruktioner
99
Eleven
100
-
101
-
102
-
103
hör och tar ofta fasta på inlägg
104
i samtal / diskussioner och tar
105
initiativ till att bygga vidare på
106
dessa
107
ställer ofta frågor som
108
förtydligar / fördjupar /
109
breddar samtal / diskussioner
110
uppfattar helhet och detaljer i
111
muntligt berättande, kan
112
sammanfatta och reflektera
113
över det
114
Eleven
115
-bygger automatiskt vidare på
116
andras inlägg i samtal och
117
diskussioner
118
-sätter sig in i andras tankar och
119
reflekterar kring dessa
120
Annelie Westerberg, Brönjaskolan, Boden – www.lektion.se
122
LÄSA
123
Eleven kan
124
-läsa och förstå enklare
125
instruktioner och anpassad text
126
-
127
Eleven kan
128
-ta del av och förstå instruktioner
129
och annan åldersadekvat text
130
-visar viss kunskap om källkritik
131
Eleven
132
-
133
-
134
-
135
visar förmåga att tolka olika
136
texter, drar slutsatser och ser
137
sammanhang
138
gör jämförelser, granskar och
139
värderar dessa
140
har ett källkritiskt
141
förhållningssätt
142
Eleven
143
-
144
-
145
-
146
jämför och drar slutsatser utifrån
147
egna och andras erfarenheter och
148
tankar
149
har stor variation i sin läsning
150
är källkritisk
151
SKRIVA
152
Eleven
153
-skriver någorlunda läsligt för
154
hand
155
-behärskar grundläggande
156
skrivregler någorlunda
157
-återger något han eller hon
158
hört, läst, sett eller upplevt
159
-återger enkla reflektioner i
160
form av egen åsikt / tanke om
161
något han / hon hört, läst, sett
162
eller upplevt
163
Eleven
164
-kan skriva olika sorters texter
165
med sammanhang, begripligt
166
innehåll och tydlig struktur
167
-behärskar grundläggande
168
skrivregler
169
-kan återge sådant är hört, läst,
170
sett och upplevt med egna ord
171
-kan reflektera över innehåll i
172
olika texter och därvid motivera
173
sina åsikter / tankar på en
174
enklare nivå
175
-kan skriva läsligt för hand och
176
använda dator för skrivande
177
-visar medvetenhet om skillnad
178
mellan tal-och skriftspråk samt
179
olika språkbruk
180
-använder källhänvisning
181
Eleven
182
-
183
-
184
-
185
-
186
använder ett korrekt språk och
187
har variation i ordval och
188
meningsbyggnad
189
har en röd tråd och skriver
190
med tydlig struktur
191
visar genremedvetenhet
192
uttrycker tankar, åsikter och
193
känslor i skrivandet
194
Eleven
195
-
196
-
197
uttrycker sig säkert och
198
välformulerat i skrift
199
anpassar språk, stil och innehåll
200
efter ämne / genre
201
Övrigt: Eleven visar medvetenhet om och tar ansvar för sitt lärande. Eleven visar vilja att lära och engagemang och intresse för det egna
202
lärandet.
203
Tillkommer kunskap om litteraturhistoria och skönlitteratur genom tiderna, samt språkhistoria och kännedom om grannspråk och
204
gruppspråk.
205
Annelie Westerberg, Brönjaskolan, Boden – www.lektion.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.