Kategori Serious Games Anders Frank, Försvarshögskolan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Vad har EU för befogenhet/behörighet?
Advertisements

Verksamhetsledning Tre viktiga komponenter i ledningen Styrning
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Vägledningscentrum Career guidance centre
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
Utflykt till Järna och utbyte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 6 maj 2011 Hållbar Utveckling B.
Integrerade Nätverk i Hemsjukvården För Personer Med Diabetes
Regional samverkan IDT/MDH Baran Curuklu, Director of Studies.
Du hittar de 13 sidmallar som finns att välja bland när du klickar på Ny bild på startfliken. Använder du helsidesbild, måste flaggan i vänsterhörnet läggas.
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Adult education in Sweden is extensive and has a long tradition. Adult education exists in many different forms and is organized by many different operators,
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Gothenburg.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Systemdesign som process
Intressenthantering Kristian Widén.
Masterprogram i intersektionalitet ÅR 1 ÅR 2 UPPSATS (INLEDANDE FAS) GENUS VALBARA KURSER/ SPECIALLITTERATUR SJÄLVBILDS- KONSTRUKTIONER TEORETISKA PERSPEKTIV.
PRODUKTINNOVATION Civilingenjör 180 p
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
Förr och nu Från innan GCP till Business Compliance Peter Jansson, AstraZeneca.
Developments in Sweden Tommy Westerlund, PhD
Helena Lindgren 1 Projektspecifikation LÄS DEN NOGA FLER ÄN EN GÅNG.
28% av alla CRM-projekt går aldrig “ live” I en ERP implementation används inte 46% av de inköpta licenserna. 60% av kostnaden för implementation läggs.
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
Välkommen till KTH Eva Malmström
A Lean House –way of describing a Lean system
Strategisk ekonomistyrning: Litteraturseminarium Professor Fredrik Nilsson Linköping
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Bjorn Palmertz Influence against Sweden and the repercussions for a psychological defence Bjorn Palmertz Center for Asymmetric Threat Studies.
LEDANDE FÖRETAGSKOMMUNIKATION FÖR DEN DIGITALA ÅLDERN Avaya Användarförening Mars 2016 Göteborg Tomas Wangdell Sverigechef Avaya.
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics,
Funktionshinder och rehabilitering Föreläsning 2 februari 2011 Jörgen Lundälv.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Marknadföring som huvudämne Coolaste ämnet på Hanken Åke Finne © Åke Finne 2016.
ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk
UNESCOS MÅL FÖR HÅLLBAR UTVECKLING & UTBILDNING 2030 Kristiina Volmari, Utbildningsstyrelsen 18 januari 2016.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Intern styrning och kontroll Lunds universitet. Lunds universitet / Ledningsstöd/ Planering och utvärdering Susanne Wallmark Framgångsfaktorer Revisionsutskott.
Geographic Information Systems as a tool to support monitoring and assessment of landscape and regional sustainability Kjell Andersson Swedish University.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Zytona Project Report Budget CV Site Map press
GDPR - General Data Protection Regulation
AddLife Company Presentation May, 2017
@GreaterCph #GreaterCph
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Planering i matematikundervisning
Education for Change Gitte Jutvik, WWF
Ortopedteknik – vart är vi på väg?
Intryck från AAPOR-konferensen i Austin maj 2016
Waste management on export
Effektivt och Ansvarsfullt Strategiarbete
Mathematical education in Sweden
Visual Sweden - A knowledge hub for R&D -
Funktionshinder och rehabilitering
International Business & Economics Program 240 Credits
Språkforskningsinstitutet I fokus för konferensen står:
Magister- och masterutbildning i kostvetenskap
Parallel language use – domain loss in the principal common language Karolina Karlström & Annette Nolan.
Teknik.
GYMNasielärares arbetsvillkor i relation till marknadisering, privatisering och konkurrens Mot ett A-lag och B-lag? Lärares arbetsvillkor i en tid av marknadisering.
Report Tracking survey 2018 Sweden Attitudes towards professional education (upper secondary / high school level) WorldSkills Sweden Pontus Slättman.
Brith Isaksson, DMMS, Svensk Försäljning Motorer, Drivsystem, och Kraftkonvertering Organisation och strategiska områden.
NORDIC HOT WORK MEETING 2010
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
What happens after stage 1?
International Business & Economics Program 240 Credits
Användning av nya datakällor i produktion av officiell statistik
Presentationens avskrift:

Kategori Serious Games Anders Frank, Försvarshögskolan

Vad är Serious Games? Ett Serious Game är ett spel designad för en användning med annat huvudsyfte än enbart underhållning

= + Stimulerande spel Annat syfte

Olika områden Government & NGO Defence Healthcare Marketing & Communication Education Corporate Industry

Olika syften Games for Health Advergames Games for Training Games for Education Games for Science and Research Production Games as Work

Serious Games - Kartan Games for Health Advergames Games for Training Games for Education Games for Science and Research Production Games as Work Government & NGO Pubilc Health Education & Mass Casualty Response Political Games Employee Training Inform Public Data Collection / Planning Strategic & Policy Planning Public Diplomacy, Opinion Research Defence Rehabilitation & Wellness Recruitment & Propaganda Soldier/Support Training School House Education Wargames / Planning War planning & weapons research Command & Control Healthcare Cybertherapy / Exergaming Public Health Policy & Social Awareness Campaign Training Games for Health Professionals Games for Patient Education and Disease Management Visualization & Epidemology Biotech manufacturing & design Public Health Response Planning & Logistics Marketing & Communication Advertising Treatment Advertising, marketing with games, product placement Product Use Product Information Opinion Research Machinima Education Inform about diseases/risks Social Issue Games Train teachers / Train workforce skills Learning Computer Science & Recruitment P2P Learning Constructivism Documentary? Teaching Distance Learning Corporate Employee Health Information & Wellness Customer Education & Awareness Employee Training Continuing Education & Certification Advertising / visualization Strategic Planning Command & Control Industry Occupational Safety Sales & Recruitment Employee Training Workforce Education Process Optimization Simulation Nano/Bio-tech Design Command & Control

Konsekvenser av att utveckla Serious Games Förmåga att designa och utveckla spel......samtidigt som det andra syftet tillgodoses. Balans i dessa två fokus. Lämpar sig syftet till att formas som ett spel? Hur ser den tänkta användningen ut?

Spel Exempel: Spelande sett från ett större perspektiv

Vad bedöms i Serious Games-kategorin? 1. Adressering av problemområdet (syftet) 2. Hur spelande kan stödja problemet (design) 3. Hur det är implementerat (execution) 4. Hur den tänkta användningen ser ut Därav behövs både Spel och Beskrivningsdokument

Slut