Tävling 2015-2016 Ledarträff 26 september. WBDF:s personal Michael: Kanslichef, Föreningsutveckling, Ekonomi, Idrottslyft, Distriktlagsverksamhet, Easy.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Grankulla IFK Handboll Funktionärs skolning
Advertisements

PROGRAM 17,00 – 18,00Middag och mingel 18,00 – 18,05Presentation av kvällens program 18,05 – 18,10Pia Persson Choice 18,10 – 18,30Vision ,30 –
SEKRETARIATSUTBILDNING inför säsongen
1 Sammandragsspel i Västerbotten. 2 Spel i sammandragsform! •Färre speldagar •2 matcher varje gång •Få dagar med ”hemmalags-ansvar”
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Sponsorer Välkommen till BP Blixten på nationaldagen! Praktisk information Parkering: Avgiftsfria parkeringar finns bl a på grusplanen vid Åkeshov. Vägbeskrivning.
Bele Barkarby Innebandy
Korpen 2010 Inbjudan till:. Korpen Nu är det dags att anmäla innebandylaget Det här är inbjudan till kvalspelet av Sweden Floorball Cup 9 januari
Kapitel 1 - ALLMÄNT § 1:6Dräktfärger Ordinarie landslagsdräkt, gul tröja och blå byxor, får inte användas av förening. I förbundsserierna.
Sammandragsspel i Västerbotten
SERIETRÄFFEN Kvällens schema Inledning Inledning Sportswik – Information av Martin Wiklund Sportswik – Information av Martin Wiklund iBIS-genomgång av.
Stormöte – Björkängsvägkrog Information från styrelsen och sektionerna.
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
EKÄNGENS IF NÄRVAROREGISTRERING MEDLEMSHANTERING ADMINISTRATION.
Licensmanual 2015 Steg 1-13 visar hur ni ansöker om en licens Steg visar hur ni i efterhand kan kontrollera era licenser 1.
Välkomna till mittsäsongsträff med Westra BDF. Bättre villkor vid flyttad/inställd match Om en match blir inställd/flyttad mindre än 72 tim. innan utsatt.
VÄLKOMNA.  Säsongen 2009 är P98 och P99 ett lag  Beslutet är baserat på antal barn i varje årskull  Vi är ”på pappret” 23 barn  Inför nästa säsong:
Tävling Ledarträff 2 september. WBDF:s personal Michael, kanslichef, Föreningsutveckling, Utbildning Filippa, Tävlingsadministration, Licenser.
Matchprotokollet Den krokiga vägen från kansliet till Stockholms Ishockeyförbund.
Westra Sveriges Basketdistriktsförbund
Tävling Ledarträff 13 september.
Föräldramöte Gefle IF P-01
Korpen INNEBANDYCUPEN november 2009 Ring för Info/anmälan Inbjudan till: Årets roligaste Innebandy-Cup Komplett inbjudan och info på:
Utbildningsplan för Arvika Volleyboll Syftet med planen fram till 2011: Att klubben alltid skall ha minst den kompetens vad gäller tränare,
I ponnycupen åker en ridskolas elever till en annan ridskola för att tävla på deras ponnyer. Det är samma ponnyer som går för båda lagen. Antalet matcher.
 1 Välkomna!.  Vad är helaskåne? Projekt för: Spelarrekrytering Skolor Idrottslyftet skolsamverkan för SkBBF och föreningar Föreningar 2 I samarbete.
Lagledarträff fotbollen 2015
Tävling Ledarträff 14 september. WBDF:s personal Michael, kanslichef, Föreningsutveckling, Utbildning Filippa, Tävlingsadministration, Licenser.
Sandviks IK Ledarmöte US Agenda Hej och Välkomna Erik Ungdomssektionen 2015Erik/Alla Ekonomi Erik – Medlems- och deltagaravgifter – Försäljningsuppdrag.
2 Matchtider 3 x 20 minuter effektiv tid + 5 min sudden Herr div 2 och 3, Dam div 2 3 x 20 minuter effektiv tid Herrutveckling och Juniorserierna 3 x.
Westra Sveriges Basketdistriktsförbund Ledarträff 26 september 2015 Distriktslag, Easy Basket, Utbildning.
1 Sammandragsspel i Västerbotten. 2 Spel i sammandragsform! Färre speldagar 2 matcher varje gång Få dagar med ”hemmalagsansvar” Små målburar för de yngsta.
Föräldramöte Söndagen den 23 augusti Tränare P02S Anders Kent Lena P02N Dimman Thomas.
Ledarmöte U8 – U15. TRÄNINGSAVGIFTER, VAD INGÅR? Istider Bussresor vid seriespel Boende (för de lag som behöver det) vid seriespel Domaravgifter Matchställ.
Lathund för administratörer  Registrering av spelare år  Licensiering av spelare 15 år och uppåt  Registrera matchtrupp på Fogis.
Lathund för domarrapportering i fogis Innan match 2 Lagen lämnar två exemplar av sin domarrapport till domaren. Rapporten skall innehålla laguppställningar.
Kick Off ungdomsserierna Barn- och ungdomsfotboll samlas under ett tak Kompisligan blir det nya namnet på barn- och ungdomsfotbollsmatcher i Sverige,
Instruktioner för dig som kommer att sitta i sekretariat för Skälby IBK P03 Version
TÄVLINGSKVÄLL FLICK- OCH POJKSERIER 2016 KATRINEBERGS FOLKHÖGSKOLA, VESSIGEBRO.
2010 Bertil Stivén
Välkomna till Distriktsfunktionärsutbildning. Presentation Mikael Andersson, Sofia Wettersten, Maria Wiland Borås Basket Grundkurs, steg 1-2, förbundsfunktionärskurs.
Verksamhetsplan 2013/ Johan Österman2013/2014 Beslutad av styrelsen
Välkomna.
Matchfunktionärs utbildning
VÄLKOMMEN Båsfunktionärsutbildning 2009/2010
Kommunfotbollen Södra
Föräldramöte F Säsongen 2014/2015.
K I C K O F F
Föräldramöte inför säsongen 2014
Ansökan om tillstånd till ändring av lägenhet hos BRF Torsviggen
SERIETRÄFFEN Kvällens schema
Presentation av oss ledare Säsongsplanering HT 14 Indelning Poolspel
Örby IS Innebandysektionen.
Sammandragsspel i Västerbotten Grön nivå – födda
Vad är SGF Golf Ranking? Poängsättning av alla svenska spelare från och med det kalenderår de fyller 13 år I princip alla elittävlingar – ej SGF Senior.
Utbildning Sekretariat Nivåträd
Arbetsbeskrivning sekretariat U15 och U16
Kommunfotbollen Södra
Strömsbro HC J20.
Arbetsbeskrivning sekretariat U15 och U16
Föräldramöte ÖSK P
Mölndal Hockey U-10 Big Ice Cup 5/4 2013
Licensmanual Steg 1-13 visar hur ni ansöker om en licens Steg visar hur ni i efterhand kan kontrollera era licenser.
Lathund för klockan VHC
Föräldramöte Agenda: Seriespel under säsongen
Tävlingskommitté SöIBF:s tävlingskommité består av:
Sammandragsspel i Västerbotten Grön nivå – födda
Kick – Off 2 april 2018 Mullsjö IF.
Tävlingskommitté SöIBF:s tävlingskommité Eva Simonsson (Ordförande)
Spelar & föräldramöte Flickor A 21/5 2019
Presentationens avskrift:

Tävling Ledarträff 26 september

WBDF:s personal Michael: Kanslichef, Föreningsutveckling, Ekonomi, Idrottslyft, Distriktlagsverksamhet, Easy Basket, Coachmentorprogrammet, Jour Tävlingsfrågor kväll+helg Filippa: Tävling, Projekt Rekrytering Petra: Utbildning, Domar.admin Magnus: Tävlings.admin Eldar: Ansvarig instruktör Basketgymnasiet Jonas: Instruktör Basketgymnasiet Jan: Domartillsättare, Klubbdomarprojektet

Serieadministration Licenser Alla lag måste ha en laglicens, administreras av föreningen via IdrottOnline-hemsidan Licenser uppdateras/godkänns varje vecka under säsongen av WBDF Obegränsat antal ledare och spelare kan registreras Farmklubbsavtal och dubbellicenser Mellan huvudklubb och farmklubb Fyra spelare födda 1992 och senare (herrar) respektive 1995 och senare (damer)

Serieadministration Generell åldersdispens ungdomsserier Två ettårs överåriga/match. Överåriga med på laglicenslistan. Överåriga får inte spela i sin egen åldersklass (eller äldre) U12-spelare får delta i U13-serien Andra dispenser Söks på dispensblankett, beslut av TU, avgift 500 kr/ansökan

Serieadministration Spelprogrammet, det officiella på gäller alltid. Matchändringar Matchändringsblankett skickas in av flyttande förening Föreningarna måste vara överens Avgift räknas från den dag som blanketten kommer till WBDF Ändring är avgiftsfri till och med 15 dagar innan match Ändringar senare än 5 dagar innan match godkänns inte Matchen ändras inte på grund av vanliga mail Inga matcher ”blankas”

Matchen Matchhallar Samtliga hallar som skall användas för matchspel skall uppfylla fem grundläggande krav: Synlig resultattavla (för spelare, ledare, domare, funktionärer och publik) Synlig matchklocka (för spelare, ledare, domare, funktionärer och publik) Reglementsenlig 24/14-anläggning Korrekt planlinjering (utan risk för förväxling med de gamla linjerna) Korrekta och säkra korgar (inklusive upphängningsanordning)

Matchen Åldersklasser och bollstorlekar (herr/dam) U24-U15 (92-01), 7/6 U14 (02), 6/6 U13 (03), 6/6 EB (04-05), 5/5 Bollar vid match Hemmalaget ansvarar för bollar, bortalaget ska få tre godkända matchbollar senast 30 minuter innan matchstart

Matchen Försvarssystem ungdomsserier I U20-U15 är alla försvarssystem tillåtna I U14 och U13 är endast man-man försvar tillåtet

Matchen Sekretariatet Tillsätts av hemmalaget Skall bestå av sekreterare, tidtagare och 24/14-tidtagare Minst en (helst sekreteraren) skall vara godkänd på lägst WBDF:s Distriktsfunktionärsutbildning Utbildningar innan 30 juni 2012 gäller inte, det krävs godkänd Fortbildning eller Utbildning från och med 1 juli 2012 Funktionärsbehörigheten kontrolleras i efterhand av WBDF:s kansli SBBF:s officiella (nya) matchprotokoll används i alla serier och tävlingar administrerade av WBDF

Matchen Matchprotokollet Coachen lämnar laguppställning till sekreteraren som fyller i protokollet (senast 30 min innan matchstart) Krav på matchprotokollet Efternamn och förnamn på samtliga spelare och lagledare (fullt utskrivna!!) Matchnummer Serie Spelplats, matchdatum, matchtid och sekretariatets medlemmar Korrekt avslutat med slutresultat och segrande lag Poängen korrekt uträknade och summerade i Division 2 och Division 3, avstämda mot slutresultatet i matchen Namn på sekretariatets medlemmar (läsliga, ej namnteckningar!!) Domarnas underskrift när allt är klart…

Licenskontroll Lagen tar med spelklarlista till matchen och lämnar in den till sekretariatet (gärna med spelarnas nummer som sekreteraren kan ha som underlag för matchprotokollet) senast 30 min innan match Kontroll av spelklarlistorna görs i hallen av förstedomaren Det är coachen som fattar beslut om vilka som skall spela Spelare/ledare som saknas på spelklarlistan noteras i matchprotokollet (i nederkanten, lag och spelares nummer) Slutgiltig kontroll görs av WBDF:s kansli i efterhand Spelklarlistorna skickas tillsammans med matchprotokollet till WBDF:s kansli av hemmalaget

Matchen Matchrapport Fylls i gemensamt av förstedomaren, de bägge coacherna samt sekreteraren efter matchen Skickas in tillsammans med matchprotokollet och spelklarlistorna

Matchen Resultatrapportering Hemmalaget skickar in matchprotokollet, spelklarlistorna och matchrapporten till WBDF Det går bra att scanna/maila in dokumenten, dessa måste i så fall vara med bibehållande av färger Hemmalaget sms-ar in slutresultatet till Matchnummer- mellanslag -Resultat

Domartillsättning WBDF tillsätter domare till samtliga matcher i Division 2, Division 3, U24, U19, HU17A Senior-DM och Final Four WBDF tillsätter en domare till samtliga matcher i DU17, HU17B, HU17C och Motion Föreningarna tillsätter två klubbdomare till U15/U14/U13 Klubbdomare MÅSTE genomgått Klubbdomarutbildning

Efter serieslutet… Ungdomarna spelar Final Four Spalding Basket Finals? Division 2 1:an och 2:an är kvalificerade för kval till Basketettan 12:an ramlar ner till Division 3 11:an kvalspelar Division 3 1:an går upp till Division 2 2:an kvalspelar

Vad kostar för föreningen… Dubbellicenser (1000 kr) Övergångar mellan föreningar (500 kr) Urdragning (1000 kr-5000 kr) Dispensansökan (500 kr) Matchändringar 15 dagar innan match och tidigare, 0 kr dagar innan match, 500 kr 9-6 dagar innan match, 1000 kr 5 dagar innan match och senare, matchändring godkänns inte Försent inskickat matchprotokoll (100 kr) Ej sms-at matchresultat (100 kr) Ej reglementsenligt sekretariat (100 kr)

SBBF:s utbildningskrav Detta krävs för att få coacha EB, U13Grundkurs U14-U24Steg 1 Division 2Steg 2 Division 3-4Inget utbildningskrav RM U15-U16Steg 2 USM U17-U19Steg 3 BasketettanSteg 3 BasketliganSteg 4

Om du saknar utbildning… Läs upp din behörighet under säsongen!! Grundkurs (1 helg) Steg 1 (2 helger) Steg 2 (3 helger) SBBF arrangerar Steg 3 Coach som inte motsvarar utbildningskraven ELLER anmäler sig till utbildning är inte behörig att coacha Har Du utländska utbildningsmeriter, skicka in för validering!! Utbildning är utveckling…

Kontakta oss Michael, Filippa, Petra, Magnus, Eldar, Jan,