M ILJÖER OCH I NTEGRATIONER Erik Wallenberg LPL-möte, Uppsala 2015-09-23.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
Införandestöd till Förnyad förvaltning
Att söka och förvalta kunskap
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
Test och kvalitetssäkring i Ladok3
LPL-möte Umeå
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Microsoft Dynamics CRM 3.0
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Att vara lpl »Nätverksträff för lokala projektledare i Umeå 7-8/4-14 »Lars Cronfalk.
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Den nya förvaltningsorganisationen för Ladok
Ladok3 .
LPL möte Förnyad förvaltning
Kravarbete - från verksamhetssystem till e-arkiv
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Projekt och Arkitektur
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Viktigt när du upphandlar molntjänster
R7Arkiv - Regional samverkan om elektroniskt långtidsarkiv Landstingen i: Dalarna Gävleborg Sörmland Värmland Västmanland Uppsala Örebro.
SARA-projektet VHS fortsatta arbete Tuula Kuosmanen
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Aktuellt från förvaltningen
SERVICEDESK PLUS Översikt ur ett användarperspektiv Jenny Sandqvist Enheten för IT-stöd och systemutveckling (ITS), Umeå Universitet för nya.
Införa IT-stöd i verksamheten Anna Lena Westman. Status Införa IT-stöd i verksamheten 2 Upphandling av IT-stöd för planering och uppföljning genomförd.
Bevarande av utbildningsinformation SUHFs expertgrupp för arkiv och informationshantering.
Ledningssystem på 60 minuter
M ILJÖER, I NTEGRATIONER OCH S UPPORT Erik Wallenberg, Jenny Sandqvist LPL-möte, Uppsala.
Johan Sjödin & Anna Åhnberg Uppsala
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Anpassa fri programvara - Frihet ett, hur nyttjar man den? Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla att nyttja.
SUCCCE Smart Use of Communication in Complex Care Environments Attraktiv, effektiv och säker vård.
Produktionssättningsplaner »Detaljerade planer för Årsredovisning & Uppföljning samt Resultathantering beslutade - allas önskemål tillgodosedda »Under.
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Använd funktionen ”Raise hand” om du vill ställa fråga –Eller använd.
D RIFT, TEKNIK OCH SUPPORT I L ADOK 3 Konstfack Nätverksträff Jenny Sandqvist och Mattias Holmlund.
Förstudie – Optimerad Energi Lars Olsson- Seniorit AB.
Ladok3, informationsdag Arlandia, Målet med dagen Att sprida information om projektet och produkten Ladok3 genom att beskriva: »Vad har vi.
Ö PPEN FRÅGESTUND Adobe Connect, den 22 juni 2016.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
U TBILDNING I NYA L ADOK. 2 UTBILDNINGSPAKETET 3 UTBILDNINGSPAKETETS INNEHÅLL Utbildning för utbildare per leverans Övrig system- relaterad utbildning.
I NTEGRATION, ETC Informationsdagen 2 juni Bo Sehlberg, Ladok3-projektet.
I NFÖR PRODUKTIONSSÄTTNING AV NYA L ADOK Malin Zingmark 4 juni 2015.
Samordningsprogram Hitta och jämför vård 2.0 Mål och aktuell status Oktober 2015.
Schema för Villan i Vivalla Verksamheten måndagen den 15 augusti.
N YA L ADOK PÅ K UNGLIGA KONSTHÖGSKOLAN (KKH)- S Å HAR DET GÅTT Gunnar Råhlén och Anette Eriksson NUAK
Öppen frågestund Den 1 februari 2017.
MIT-miljöer och utbildningsmijöer -Staffan Ekstedt
Leveranser/Aktiviteter Iterat #2
Ladokgranskning 2007 Tidigare granskningar: 1994
Support, Servrar och annan teknik
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
Öppen frågestund Adobe Connect, den 22 juni 2016.
Öppen frågestund 21 juni 2017 Adobe Connect.
MIT-miljön Ladok3 informationsdag Arlandia.
Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
2010 Månadskalender Du kan skriva ut den här mallen och använda den som en väggkalender eller kopiera sidan för en viss månad och lägga till den i din.
Öppen frågestund 16 november 2017
Quick Tips for Effective Spa Management To manage your spa effectively, you should consider training your staff, letting people know about your spa through various marketing channels, and focus on improving customer experience. Play the slideshow to
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Om du vill ändra kalenderns utseende kan du använda en ny designmall.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

M ILJÖER OCH I NTEGRATIONER Erik Wallenberg LPL-möte, Uppsala

2 MILJÖER Testmiljö för resultat – idag Servicefönster tisdag, fredag Fredag 25 september, uppgradering 1.2 Produktionsmiljö resultat – snart Servicefönster onsdagar Testmiljö för uppföljning – senare i höst

3 MIT Mål: att MIT-driften ska ingå i övrig drift av nya Ladok Stabilare rutiner, bättre övervakning Använda servrar effektivare Överenskomna tillgänglighetsnivåer Förbättrade testrutiner

4 Säkerhetsgranskning resultatleveransen ”Bitsec bedömer att den övergripande säkerheten hos de testade delarna av Ladok-systemet håller en mycket hög nivå. Kvalitén på Javakoden anses vara hög, den använder sig konsekvent av säkra koncept och metoder” ”Utöver detta har det under diskussioner med driftspersonal på Ladok framkommit att de har ett stark säkerhetsfokus och har en väl genomtänkt arkitektur.”

Integrationer

6 Integrationer - Stöd till lärosätenas utvecklare ITS har kompetens samlat för att svara på supportfrågor via ServiceDesk+ Samarbete mellan lokala utvecklare (mejllista, google groups, något annat) Samarbete genom ATI-gruppen, dela lösningar Behov av testmiljöer och testdata Behov av utbildning UTKAST

7 Godkännande av integrationer Övergripande överenskommelse med lärosätet istället för individuella godkännanden Enkelt dokumentationsförfarande Löpande övervakning, API Management System Ola arbetar tillsammans med ATI-gruppen UTKAST