Sv Den som söker antagningsstatistik skall finna - men var? 2015-09-21 Torbjörn Lindquist.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ämnesträdet – vad har hänt?
Advertisements

Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Att söka till högskolan
Stöd för analys och förbättring
NyA och de gemensamma antagningsprocesserna
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
NyA – nytt nationellt antagningssystem
Olika metoder för ett systematiskt kvalitetsarbete
Presentation för FOV-nätverket
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Sv Målgruppen i fokus Kvalitetsdrivet Kristian Dahlander Systemförvaltare.
Studenter och studentbostäder i Stockholms län Ylva Disheden 7 december 2012 Tillväxt, miljö och regionplanering.
”..det räcker med att skriva högskoleprovet utan att läsa frågorna”
S3C. Separat antagning – ett lärosätesperspektiv
Följa upp läget i landet
Pontus Österberg Projektledare. Vad gör vi? OmVård.se samlar offentligt redovisad statistik om enskilda vårdgivare Ger användarna en möjlighet att jämföra.
Antagningssamordnare Master: Jenny Brandhill Tel: E-post:
Vad gör vi? OmVård.se samlar offentligt redovisad statistik om enskilda sjukhus och vårdcentraler Vi ger användarna en möjlighet att jämföra resultat.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Statliga stöd i alkoholpolitiken – Påverkas ungas alkoholkonsumtion? (RiR 2010:21) Gudrun Antemar Michael Kramers, Ulrika Strid, Magnus Gimdal och Anders.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
SARA-projektet VHS fortsatta arbete Tuula Kuosmanen
Kvalitetsarbetet vid BTH
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Anders Arnebert Reservantagning i NyA NUAK 2015.
Folkhögskolornas behörighetsmodell
Anstånd och studieuppehåll
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Utbildningsutbud för yrkesverksamma i högskola och yrkeshögskola German Bender Lena Orpana
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Erasmusstatistik studenter till och med läsåret 2009/2010.
Tillsammans gör vi Västsverige starkare
Samspelet mellan NyA och Ladok - Webbutbildning Linda Strand Lundberg från Ladok3-projektet Charlotta Beijron och Amer Chuhan från UHR.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välkommen till studentdagen 2016
Anstånd och studieuppehåll
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Sveriges officiella statistik Kvalitetsarbetet
Kristian Dahlander Robert Åhlén Antagningsprocessen.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Tisdag – “Nya” aspekter som dyker upp med anledning av Agendan.
CSN:s informationsutbyte med Ladok
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
Nya krav på kvalitet vid officiell statistik
Ekonomisk statistik om högskolan - produktion och användning
Informationsdag Antagningen
VFU i CL-programmet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Sv Den som söker antagningsstatistik skall finna - men var? Torbjörn Lindquist

Sv Både UHR och UKÄ/SCB har statistik om sökande och antagna. Detta seminarium tar upp vilka uppgifter som finns var, vad skillnaderna består i och avslutningsvis vart en bör vända sig med frågor.

Sv UHR – Produktionsstatistik UHR samordnar antagningen till 37 lärosäten genom ett gemensamt antagningssystem kallat NyA. UKÄ/SCB – Officiell statistik UKÄ är ansvarig myndighet för officiell statistik om högskoleväsendet enligt förordningen (2001:100) om den officiella statistiken. SCB producerar statistik på uppdrag av UKÄ. Myndigheterna har olika statistikroller

Sv Syfte: att bidra till en allsidig statistisk belysning av högskolesektorn som bland annat kan utgöra underlag för planering, uppföljning och utvärdering av utbildningen och urvalsram för specialundersökningar. Uppgifter om sökande och antagna är en del av UKÄs statistik. Publicering: i en nationell uppföljningsstatistikdatabas om högskolan (NU), i regelbundet återkommande statistiska meddelanden (SM) skrivna i samverkan med SCB samt i olika typer av statistiska analyser. Källa: uppgifter från NyA. UKÄ/SCB – Officiell statistik

Sv Syfte: att fungera som en service för att tillgodose sökandes, journalisters, lärosätens och allmänhetens önskemål om antagningsstatistik. Publicering: under en antagningsomgång publiceras resultaten i en sökbar databas ( Källa: uppgifter från NyA. UHR - statistik

Sv UKÄ/SCB Redovisar antagningsstatistik på aggregerad nivå. Kan via SCB samköra antagningsstatistik med andra register och få fram vad som händer efter antagningsprocessen, t.ex. hur många av de sökande som inte studerat tidigare eller hur många av de antagna som också påbörjar studier. Långa tidsserier. UHR Redovisar antagningsstatistik på detaljerad nivå. Redovisar enbart antagningsprocessen (Får inte samköra med andra register). Statistik redovisas för storsäljaren MERITVÄRDEN - vad som krävdes för att antas. Vad skiljer statistiken åt?

Sv Svaret är: Det beror på. Frågor om vad som händer med de sökande och antagna efter antagningen ställs lämpligen till UKÄ/SCB. Frågor som rör sökande och antagna under antagningsprocessen ställs lämpligen till UHR. MEN, UHR och UKÄ/SCB har nära samarbete i dessa frågor så om ni hamnar fel, kommer ni att hamna rätt! Vart ska en vända sig med frågor?

Sv Kontakta oss på: E-post: Frågor till UHR?

Sv ”Fler söker lärarutbildningar”, Sydsvenskan, ”Här är de populäraste utbildningarna på högskolan”, DN, ”Kan bara de bästa studenterna bli bra lärare? ”, Lärarnas riksförbund, januari 2015 Exempel på när UHR-uppgifter använts: