Näring - hälsa SYFTE: Fördjupa er i näringslära /hälsa. Centralt innehåll: Individuella behov av energi och näring, exempelvis vid idrottande, samt hur måltider kan komponeras efter olika behov. HUR? Powerpoint Instuderingsfrågor, test på internet http://www.hkport alen.se/naumlringsl aumlra.html Film Fatta näring Maten och livet : En film om att äta rätt Arbetshäfte med uppgifter samt instuderingsfrågor
Kunskapskrav Du som elev kan ge enkla och till viss del (E) utvecklande och relativt väl (C) välutvecklande och väl (A) underbyggda resonemang om hur varierande och balanserade måltider kan sättas samman och anpassas till individuella behov.
Hem- och konsumentkunskap Tallriksmodellen? https://www.youtube.com/watch?v=Fi6CjKTq6kE (4.56 min) Socker? https://www.youtube.com/watch?v=LY3roPzTx6E
Matcirkeln: Grönsaker Frukt och bär Potatis och rotfrukter Mjölk och ost Kött, fisk och ägg Bröd och andra spannmål Matfett
Näringsämnen i maten. Ge fyra exempel på livsmedel. Ge exempel på ett animaliskt livsmedel (tänk på engelskan). Ge exempel på ett vegetabiliskt livsmedel. Vad kallas de tre näringsämnen som ger dig energi? Och i vilka livsmedel kan vi hitta dem skriv ett livsmedel för varje näringsämne. Behöver alla människor lika mycket energi? Om inte vad beror det på? Hur tror du att man känner sig om man ätit för lite eller ätit mat som inte är så bra. Kan du några vitaminer. Skriv ned vad de heter och i vilka livsmedel man kan hitta dem. Kan du några mineraler (zink är en och den kan man hitta i kött) Tallriksmodellen, vad är det? 10. Gör om tallriksmodellen så den passar för tre helt olika individer. 1. en som idrottar mycket. 2. en som sitter stilla mycket 3. en som rör sig normalt mycket men som även tar det lugnt. Rita gärna. 11. Vad är matcirkeln? Varför har man gjort en sådan när tallriksmodellen finns? Du hittar en hel del information på Livsmedelsverkets sidor. http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matcirkeln-och-tallriksmoddellen/ http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/