- OCH alla felorienterar vi!! - För hård fart ……. - Det är ingen skam, KAN-VILL-VÅGAR - Du vill utmana dig men använd verktygen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Advertisements

Sagostig – sagoäventyr På Viaskolan i Nynäshamn ”finns” ett Viatroll.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Barnanpassad utredning
Spelstrategi.
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
Metodstöd.
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Tränings och Tävlingslära
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Analytiker & Holistiker
Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Intervju inför ViV-projektet.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Att skriva en artikel.
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Klok filosofi … ?.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att samtala med ungdomar om tobak
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Psykologiska redskap.
Mina erfarenheter av träning & tävling Orienterare Orienterare Friidrottare Friidrottare Idag Idag.
Vad är du för typ av person?
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Mål- och resultatstyrning
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
GRUNDKURS TRÄNARE BANGOLF.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Studieteknik och inlärning
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 4.
Orientering 365 Kartminne HELA ÖVNINGEN bygger på det att DU funderar hur du vil göra din Orientering Du kan förbättra ngt som du vet att du gör.
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Anställningsintervjun
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Grunder i att läsa och använda kartan
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Våren aprilLännasprinten, Rånässtafetten 15 aprilNatt-SM, Gotland aprilSprint-SM, Gotland aprilKlubbresa Södermanland aprilElitserie/J-cup,
Orientering 365 Kartminne HELA ÖVNINGEN bygger på det att DU funderar hur du vill göra din Orientering Du kan förbätra ngt som du vet att du gör.
Orientering 365 Kartminne HELA ÖVNINGEN bygger på det att DU funderar hur du vill göra din Orientering Du kan förbättra ngt som du vet att du gör.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Bilresan till fjällen. Hos familjen Förberedd: ”Imorgon ska vi åka till fjällen och då måste vi förbereda oss. Det är bra att titta på väderleksrapporten.”
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Socialpsykologi.
En teoretisk resa genom naturen
Sundsvalls DFF Tips hur vi förbereder våra målvakter till träning och match el Psst! Kolla detta!
Kartövning En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilket vägval är kortast?
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Gnäller din hund under träning och tävling?. Eva Bodfäldt.
Torrträning 2016 Världscup, Arosa Schweiz del I
SvFFs ”Arbetsmodell” A2.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring.
Kommunikationsprocesser
Träningspass 3 (passning, bollkontroll,anfall)
Träningsupplägg IKK-P05
Kartövning En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på:
BOLLA & TRIXA… BÖRJA MED ATT STUDSAR MELLAN VARJE TILLSLAG. NÄR NI KAN GÖRA 10 PÅ RAKEN, SÅ FÖRSÖKER NI BOLLA UTAN STUDS MELLAN TILLSLAG… LIGG PÅ GRÄSET,
Komma igång med Scratch
Presentationens avskrift:

- OCH alla felorienterar vi!! - För hård fart ……. - Det är ingen skam, KAN-VILL-VÅGAR - Du vill utmana dig men använd verktygen

- Strävan vid träning eller tävling - få ett flyt, säkerhet med rutin som utesluter bommar eller ”felorientering” - Man skall ha en handlingsplan då man hamnar i en situation att man inte riktig vet var man är - Vad gör man om man bommar - Hur kan man förbereda sig på att hantera en bom

- Orsaker till bommar - Brister på en eller flera faktorer - Orienteringstekniska faktorer - Mentala faktorer - Fysiska faktorer Förmåga att orientera Fysiska faktorer Mentala faktorer Tekniska faktorer

- Orienteringstekniska faktorer - Man anpassar inte farten till svårigheten - Olika kontrollmellanrum detalj, grovt …. - Man har svårt och tyda kartan - Man går snett ut från en kontroll - Passar inte kartan, glömmer samarbetet med kompassen - Skyndar för snabbt från kontrollen - Slarvar med attackpunkten - Har valt en otydlig eller ingen punkt alls - Glömmer kontrolera riktningen - Passerar inte exat rätt punkten - Man har glömt göra en plan till kontrollen - Vart är jag på väg, hur kommer jag dit, vad skall jag möta, vilken teknik använder jag

- Mentala faktorer - Stress och nervositet - Man ser andra löpare, kommer till fel kontroll, andra missar, speakern, löpa framför publiken, vet inte vad jag skall göra …… - Man vill gärna känna igen vilka saker kan störa löparen och vilka som stör löparen - Kocentrationsbrist - Man tappar kontrollen var man är - Provvecka, vad tänker andra när jag, mamma –pappa, jag känner mig sämre än alla andra, brist på sömn, känner sig inte förbered, - Själförtroende sviktar - Man vågar inte tro att man är där man verkligen är - Man tror att andra är bättre förberedda - Sociala verkan - Gör samma som alla andra, springer med en klunga, fast det inte känns helt rätt

- Fysiska faktorer - Trötthet - Man har inte sovit bra, man är sjuk, övertränad, psykiskit trött; vill inte!, - Brist på energi - Maten, vätska, varmt väder - Man klarar inte av att orientera snabbare - Tekniken och fysiken möter inte - För hårdfart för att klara av orientering - Man blir trött och gör misstag - Träningen - Man är i de skede av träning att man inte klarar av att springa i kär, uppför, skog så hårt som många andra - Man har slarvat med träningen och börjar chansa

- Hur undviker man bommar - Om du blir osäker stanna - Läs in dig med att passa in kartan - Om säkert i rätt riktning emot ledstång försätt, ofta far man inte tillräckligt långt - Börja tänka bakåt - Vad har jag passerat - har jag sprungit snett, kolla riktningen vänster -höger, passa in kartan - Jämför terrängen med kartan och andra vägen - Efter inläsning - Orientera emot kontrollen - Eller tydlig ledstång - Undvik att rusa emot kontrollen

- Förebyggande för att klara av bommar - Inövat beteende - Lugna ner dig - känn igen olika stress faktorer och träna med dem - Känn igen olika risk faktorer - Känn igen olika banor och distanser - Tävla eller träna som tävling mycket rutin - Analysera med löparna mistagen och olika banor de springer - Försök hitta orsaken till mistaget - Övning - Minutorientering - två löpare en karta, vid pip byt karta - Kartritning - Gör enkla kartor, skatt kartor ……

- Skuggning - Analys - Mellantider, ruttanalys, stäcktider, GPS, MyO - Uppföljning - GPS, ruttverktyget/-härveli - Träningsdagbok - Fysiska egenskaper, MyO - Planering - MyO, split time

- Ungdomar och nybörjare - En ung löpare behöver hjälp i analys - Vad kan förbättras, vad kan jag bra, hur skall jag göra för att få det rätt - Var är jag stark - Skugga - Vara med och rita banan eller vägval på kartan - Använda GPS-mottagare - Analys med hjälp av mellantider

- Omvänd skuggning - Tränaren springer först - löparen/ kan iakttaga hur ledaren jobbar i skogen - Berätta samtidigt vad du gör - Dra nytta av äldre löpare som skuggor - De kan lära sig för de hamnar genomgå processen

- I orientering springer du i okänd mark du får själva välja väg och rutt 1. Skuggning är att följa löparen och skapa bild hur löparen jobbar i skogen 2. Kan även var stöd för en osäker 3. Hjälp i att lära olika moment och tekniker - Undervisa direkt under tränings situation (tävling) - Alla kan inte ha en skugga på samma gång - Man kan också ha kontrollanter på förhand bestämda platser längsmed banan - Några av löparna kan använda kamera - Håll dig i bakgrund låt löparen göra beslut

- Som ”Skugga” - Håll dig i bakgrund då löparen stannar, stannar även skuggan - Låt löparen reda ut mistagen - lösa problemen – orientera - Stödande frågor - Har du passat kartan - När viste du senast var du var - Hur länge sen var det - Har du sätt runt omkring dig - Hur skall du ta dig tillbaka till rätt ställe - Genom frågorna bygger du en modell för löparen hur senare klarar sig ur en bom - Låt löparen själva lösa problemen - Kolla vilka tekniker löparen använder eller inte - för att kunna träna på rätta moment sen senare - Fundera i förväg vad du vill studera - Du kan avbryta loppet för att ställa frågor och ge instruktioner

- Vara med och rita - Lyssna låt löparen berätta och rita - Fråga dig fram - Hur kändes innan start - Hur planerade du springa sträckan - Vad tänkte du då - Vad såg du då - Vad kände du då - Kunde du tänkt eller gjort på något annat sätt - Frågorna öppnar för ledaren hur löparen har tänkt