- OCH alla felorienterar vi!! - För hård fart ……. - Det är ingen skam, KAN-VILL-VÅGAR - Du vill utmana dig men använd verktygen
- Strävan vid träning eller tävling - få ett flyt, säkerhet med rutin som utesluter bommar eller ”felorientering” - Man skall ha en handlingsplan då man hamnar i en situation att man inte riktig vet var man är - Vad gör man om man bommar - Hur kan man förbereda sig på att hantera en bom
- Orsaker till bommar - Brister på en eller flera faktorer - Orienteringstekniska faktorer - Mentala faktorer - Fysiska faktorer Förmåga att orientera Fysiska faktorer Mentala faktorer Tekniska faktorer
- Orienteringstekniska faktorer - Man anpassar inte farten till svårigheten - Olika kontrollmellanrum detalj, grovt …. - Man har svårt och tyda kartan - Man går snett ut från en kontroll - Passar inte kartan, glömmer samarbetet med kompassen - Skyndar för snabbt från kontrollen - Slarvar med attackpunkten - Har valt en otydlig eller ingen punkt alls - Glömmer kontrolera riktningen - Passerar inte exat rätt punkten - Man har glömt göra en plan till kontrollen - Vart är jag på väg, hur kommer jag dit, vad skall jag möta, vilken teknik använder jag
- Mentala faktorer - Stress och nervositet - Man ser andra löpare, kommer till fel kontroll, andra missar, speakern, löpa framför publiken, vet inte vad jag skall göra …… - Man vill gärna känna igen vilka saker kan störa löparen och vilka som stör löparen - Kocentrationsbrist - Man tappar kontrollen var man är - Provvecka, vad tänker andra när jag, mamma –pappa, jag känner mig sämre än alla andra, brist på sömn, känner sig inte förbered, - Själförtroende sviktar - Man vågar inte tro att man är där man verkligen är - Man tror att andra är bättre förberedda - Sociala verkan - Gör samma som alla andra, springer med en klunga, fast det inte känns helt rätt
- Fysiska faktorer - Trötthet - Man har inte sovit bra, man är sjuk, övertränad, psykiskit trött; vill inte!, - Brist på energi - Maten, vätska, varmt väder - Man klarar inte av att orientera snabbare - Tekniken och fysiken möter inte - För hårdfart för att klara av orientering - Man blir trött och gör misstag - Träningen - Man är i de skede av träning att man inte klarar av att springa i kär, uppför, skog så hårt som många andra - Man har slarvat med träningen och börjar chansa
- Hur undviker man bommar - Om du blir osäker stanna - Läs in dig med att passa in kartan - Om säkert i rätt riktning emot ledstång försätt, ofta far man inte tillräckligt långt - Börja tänka bakåt - Vad har jag passerat - har jag sprungit snett, kolla riktningen vänster -höger, passa in kartan - Jämför terrängen med kartan och andra vägen - Efter inläsning - Orientera emot kontrollen - Eller tydlig ledstång - Undvik att rusa emot kontrollen
- Förebyggande för att klara av bommar - Inövat beteende - Lugna ner dig - känn igen olika stress faktorer och träna med dem - Känn igen olika risk faktorer - Känn igen olika banor och distanser - Tävla eller träna som tävling mycket rutin - Analysera med löparna mistagen och olika banor de springer - Försök hitta orsaken till mistaget - Övning - Minutorientering - två löpare en karta, vid pip byt karta - Kartritning - Gör enkla kartor, skatt kartor ……
- Skuggning - Analys - Mellantider, ruttanalys, stäcktider, GPS, MyO - Uppföljning - GPS, ruttverktyget/-härveli - Träningsdagbok - Fysiska egenskaper, MyO - Planering - MyO, split time
- Ungdomar och nybörjare - En ung löpare behöver hjälp i analys - Vad kan förbättras, vad kan jag bra, hur skall jag göra för att få det rätt - Var är jag stark - Skugga - Vara med och rita banan eller vägval på kartan - Använda GPS-mottagare - Analys med hjälp av mellantider
- Omvänd skuggning - Tränaren springer först - löparen/ kan iakttaga hur ledaren jobbar i skogen - Berätta samtidigt vad du gör - Dra nytta av äldre löpare som skuggor - De kan lära sig för de hamnar genomgå processen
- I orientering springer du i okänd mark du får själva välja väg och rutt 1. Skuggning är att följa löparen och skapa bild hur löparen jobbar i skogen 2. Kan även var stöd för en osäker 3. Hjälp i att lära olika moment och tekniker - Undervisa direkt under tränings situation (tävling) - Alla kan inte ha en skugga på samma gång - Man kan också ha kontrollanter på förhand bestämda platser längsmed banan - Några av löparna kan använda kamera - Håll dig i bakgrund låt löparen göra beslut
- Som ”Skugga” - Håll dig i bakgrund då löparen stannar, stannar även skuggan - Låt löparen reda ut mistagen - lösa problemen – orientera - Stödande frågor - Har du passat kartan - När viste du senast var du var - Hur länge sen var det - Har du sätt runt omkring dig - Hur skall du ta dig tillbaka till rätt ställe - Genom frågorna bygger du en modell för löparen hur senare klarar sig ur en bom - Låt löparen själva lösa problemen - Kolla vilka tekniker löparen använder eller inte - för att kunna träna på rätta moment sen senare - Fundera i förväg vad du vill studera - Du kan avbryta loppet för att ställa frågor och ge instruktioner
- Vara med och rita - Lyssna låt löparen berätta och rita - Fråga dig fram - Hur kändes innan start - Hur planerade du springa sträckan - Vad tänkte du då - Vad såg du då - Vad kände du då - Kunde du tänkt eller gjort på något annat sätt - Frågorna öppnar för ledaren hur löparen har tänkt