Bra planering skapar trygghet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arvidsjaur Kommun Britta Susann.
Advertisements

Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Bättre mat och hälsa för äldre
Utgångspunkter/Genombrott
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Resultat Vi kan konstatera att de framgångsfaktorer och de insatser vi genomfört gjort skillnad. Personen ifråga har fått ett jämnare humör. Enligt diagrammet.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Modul: ”Mäta för att veta” Psykiatri Nordväst, Avdelning 131
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Resultat: Mätningarna efter förändringarna visade ett gott resultat. De boende åt mer och de gick upp i vikt. Deras livskvalitet visade sig även ha ökat.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Har du betalt hyran? eller: Hur är läget? Madeleine Rossi, Per-Oskar Gundel, Susanne Elg - Skyddsvärnets Träningslägenheter.
Resultat: Under 5 veckor valde vi att mäta hur många gånger vi fick borsta tänderna minst 1 gång/dag på fyra av våra svåraste demenssjuka boende. Vi gjorde.
Resultat: Samtliga fyra omsorgstagare som omfattats av förbättringsarbetet har minskat antalet gånger de avböjt hjälp p g a att de inte orkat ta emot den.
Resultat: Personalen upplever genom intervjuer att de vet inte hur och är osäkra inför bemötandet av BPSD-personer. Bekräfta personen, handlingsplaner.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Bättre liv för sjuka äldre -team Stockholms län- Maria Beckman Inoussa Mounira Irene Andersson coach Pernilla Fransson.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Ett utvecklingsprojekt i Värdeforum FÖRBÄTTRAD RÄTTSSÄKERHET I LAGREGLERADE FRIVILLIGUPPDRAG Finansierad av Vad visade era tester? Telefonintervju (patientnämnden-stödpersoner)
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Kulturlivet – kommunikation och samverkan Annette Bäck, Jesper Skånberg, Conny Nordsten, Gunvor Nordsten, Ruth Jackson, Lars Nordell Coach; Elisabeth Åkerman,
Resultat: Antalet personcentrerade genomförandeplaner i verksamheten har ökat från 62% till 100%.. Våra kollegor har, med hjälp av ”verktygen”, fått ökad.
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Bra planering skapar trygghet Plats för logga Bra planering skapar trygghet Ett utvecklingsprojekt i Värdeforum Karin Lidgren, Yousef yousefi, Rafael Morales Yousefi791@gmail.com HSB Omsorg erbjuder vård och omsorg på entreprenad och i egen regi inom hemtjänst, äldreboenden och hushållsnära tjänster. Vi är en del av den kooperativa HSB-rörelsen och har arbetat med verksamheter inom äldreomsorg och service sedan 1993. Attundagården är ett modernt äldreboende i Täby Kommun. På Attundagården finns 72 lägenheter fördelade på åtta mindre enheter. Plan 4 Öst är ett gruppboende för personer med demens och har haft med ett team i värdeforum under hösten 2014. Här jobbar vi med personcentrerad vård omsorg och allt vi gör utgår från vår värdegrund ETHOS (Engagemang, Trygghet, Hållbarhet, Omtanke, Samverkan). Utvecklingsområde Vi upplevde att vi hade många olika sätt att planera dagens arbete, alla gjorde på sitt sätt. Vi ville hitta bättre arbetssätt och arbetsrutiner för att främja en god arbetsmiljö och en tryggare vardag för de boende. Målsättning: Att säkra dagens planering och på ett bättre sätt genomföra de insatser som de boende har behov av. Att öka personalens förståelse för det som skapar värde i vården och de boendes vardag. SMART Mål: Den 1 december 2014 ska vi använda planeringsverktyget PPP till 100%. PPP står för praktisk, professionell, planering. Syftet med PPP är att arbetsgruppen får ett gemensamt arbetssätt, jämn kvalitet på vården och att de boende får de insatser de har behov av. Med hjälp av PPP får vi ett tydligt arbetsätt kring planering av dagen. Vad har vi gjort: När vi började använda PPP-bladet och hade en noggrannare planeringar av alla aktiviteter och ansvarsområden fullföljdes planeringen de flesta dagar men inte fullt ut. Vi bestämde, och personalgruppen kom överens om, att PPP-bladet skall användas varje morgon. Omvårdnadspersonalen får själva planera och fördela dagens arbete. Vid genomgång av PPP-bladet kan vi se att insatserna har dokumenterats och genomförts enligt planeringen. Vi upplever och ser att praktisk professionell planering fungera väldigt bra och vi är mitt uppe i en förändring som leder till en förbättring. Vi delar även upp andra ansvarsområden med hjälp av bladet såsom måltider och övriga ärenden. Vi kommer även att förbättra planeringslistan med nya idéer, t.ex. aktiviteter för de boende i grupp eller egentid. Listan ska fungera som ett säkerhetsverktyg båda till fastanställda och timvikarier. Resultat: Vi gör en sammanställning varje vecka kring hur PPP-bladet används. Mätningen visar en markant förbättring. Personalgruppen gillar PPP-bladet och de är med och fyller i listan dagligen båda på förmiddagen och eftermiddagen. Vi har klarare rutiner som är lätta att följa och det har skapat en tryggare arbetsdag. Vi minskar risken för att glömma något. Mätning av om PPP-bladet har använts vid morgonplaneringen. Ja = 1 nej = 0 När förbättringsarbetet startade användes PPP-bladet ca 2 av 3 dagar. Arbetssätten varierade och det var svårt att utvärdera. Vad har hänt vid sidan av utvecklingsprojektet: Under hösten har det skett en kulturförändring i arbetsgruppen. Vi har lättare att ta emot och ge konstruktiv kritik och är bättre på att kommunicera. Det finns en trygghet i gruppen och det skapar också en trygghet för de som bor hos oss. Miljön är lugnare både för de boende och personalen. Vi är bättre på att hantera svåra situationer och blir inte stressade när det blir lite rörigt. Vad har vi lärt oss? Fokus har flyttats från personalgruppen till de boende. Lyssna på varandra. Alla behövs! Det är bra att testa nya arbetsätt i liten skala. Inget är ”hugget i sten”. Hur går vi vidare? Deltagandet i Värdeforum och vårt genomförda förbättringsarbete har gett oss verktyg att ta tag i nya förbättringsområden. Nu har vi lagt ramen till puzzlet, men alla bitar är inte på plats än.