Bra initiativ med kalas och en eloge till skåne för detta arrangemang och allt bra som sker i skåne.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Psykosocial problematik Barn som far illa Lagstiftning Elisabeth Cedervall 2011.
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Presentation av Barnombudsmannen Lena Nyberg Köpenhamn 5 maj 2008
Vad innebär ett barnperspektiv
Närvårdssamverkan Csadadas Asdas Ksaldjaksld Saldöksaldö Närvårdssamverkan Södra Älvsborg.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
BARNHÄLSOVÅRDEN EN HÄLSOFRÄMJANDE ARENA - VÅRDENS ENDA?
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
i kommuner, landsting/regioner
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Rekommendationer för det kommunala ungdomsarbetet Enligt lagen om ungdomsarbete skall Delegationen för ungdomsärenden lägga fram förslag till program och.
Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter Mångfald Resurs Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter.
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Med fokus på unga En politik för goda levnadsvillkor, makt och inflytande Foto: Colourbox.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnperspektiv inom hälso– och sjukvården
Individ, familj och funktionsnedsättning (IFF)
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
BARNS BÄSTA -klart att vi alla vill barnens bästa eller?
UNGDOMARS DELAKTIGHET
Nu kraftsamlar vi för den sociala barn- och ungdomsvården
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Centrala begrepp för barnrättsarbetet Barn Barnsyn Barnperspektiv Barnets perspektiv Barnkompetens.
Barnkonventionen och ungdomspolitiken. Kommuner och landsting/regioner är viktiga aktörer.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
Socialdepartementet En samlad strategi för ANDT- politiken Maria Renström Ämnesråd och gruppledare ANDT och Socialtjänst Socialdepartementet.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Barnkonventionen i förskolan
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Va med och påverka Örebro!
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Vad är barn? Det är något man räknar norm på!.
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Församlingsbuss 2015 Kyrkoherdar Standardrapport Kyrkoherdar.
Familjecentral som arena för föräldraskap och familjestöd Varför ska samhället ge barn och föräldrar den service och det samlade stödet som finns tillgängligt.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Vad är en familjecentral?
Barnperspektiv, barnrättsperspektiv och barnets perspektiv
SKL 1 september 2018 Arbetsmaterial
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Barnkonventionen och barnrättslagen
Barnombudsmannen Fanny Davidsson.
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Presentationens avskrift:

Bra initiativ med kalas och en eloge till skåne för detta arrangemang och allt bra som sker i skåne

https://www.youtube.com/watch?v=YC8EEJbndaQ

Barnombudsmannens uppgifter Företräda barns och ungas rättigheter och intressen utifrån barnkonventionen Bevaka efterlevnaden av barnkonventionen i samhället och driva på genomförandet Föreslå författningsändringar och åtgärder Informera och bilda opinion Samla kunskap och sammanställa statistik om barns och ungas levnadsvillkor Delta i den internationella utvecklingen när det gäller barnkonventionens tolkning och tillämpning

Årsrapporter 2010-2015 I.m sorry – röster från särskilda ungdomshem Bakom fasaden – barn och ungdomar i den sociala barnavården berättar Signaler – våld i nära relationer. Barn och ungdomar berättar Från insidan – barn och ungdomar om tillvaron i arrest och häkte Bryt tystnaden – barn och unga om samhällets stöd vid psykisk ohälsa Välkommen till verkligheten - Barn och ungdomar om samhällets stöd vid kränkningar och trakasserier i skola

Viktigast av allt Barnombudsmannen har på regeringens uppdrag tagit fram ett material för föräldrar och blivande föräldrar om barnets rättigheter. www.barnombudsmannen.se

Vad innebär ett barnperspektiv Perspektiv = betraktelsesätt, synvinkel eller aspekt Vuxnas barnperspektiv; den enskildes syn på barndom och barndomens villkor Samhällets barnperspektiv; det generella barnperspektivet i ett samhälle som avspeglas t ex i lagstiftning Barnets perspektiv; varje barns syn på sitt eget liv och sin omvärld Rättighetsperspektivet: barnkonventionens barnperspektiv

Barn behöver särskilt skydd Barn ska respekteras

FN:s barnrättskommitté- rekommendationer till Sverige Gör barnkonventionen till svensk lag  Ge barn i utsatta situationer likvärdig tillgång till grundläggande tjänster Barn och unga måste få kunskap om sina rättigheter Yrkesgrupper som arbetar med barn måste få utbildning om barns rättigheter Skärpt lagstiftning för att skydda barn mot sexualbrott Förbjud isolering av barn och unga i samhällsvård, arrest och häkte Ge barn som bevittnat våld straffrättslig status som målsägande Stärk möjligheten för barn och unga att framföra klagomål Om Barnombudsmannen

Huvudprinciper Barnkonventionen Artikel 2 Barnets rätt till likvärdiga villkor Artikel 3 Barnets bästa Artikel 6 Barnets rätt till liv och utveckling Artikel 12 Barnets rätt att göra sin röst hörd

Familjecentraler och barnkonventionen Artikel 2 – ”erbjuda lättillgängligt stöd” Artikel 3- En familjecentral bedriver en verksamhet som är hälsofrämjande, generell, tidigt förebyggande och stödjande samt riktar sig till föräldrar och barn. ” Artikel 6- ”Kännetecknande för verksamheten är att huvudmännen, till exempel kommun och landsting, samordnar sina resurser för att möjliggöra en tvärfacklig samverkan.” Artikel 12 – ”skapa arbetsformer där föräldrar och barn är delaktiga” Barnombudsmannen har träffat ett 30-tal barn och unga i familjehem Syfte att identifiera viktiga frågor och förutsättningar för att lyssna på barn i familjehem Rapporten ”Våga fråga – röster från barn i familjehem” lämnades över till Maria Larsson i mars 2014 (Bilden: barns egna förslag på frågor)