Ger Webbquest ett bättre samarbete bibliotek-lärare? Saga Pohjola-Ahlin Odontologisk biblioteksträff 2004, Malmö
Upplägg Mål KIB: ökat samarbete bibliotek-lärare -> bättre undervisning Webbquest-metoden Webbquest i informationssökning för Odontologer Har samarbetet blivit bättre? Hur?
Utmaning: ökat samarbete bibliotek – lärare Förhoppningar: Större kontaktyta - ökad förståelse Höja biblioteksundervisningens status Integrera informationssökning med ämne
Webbquest Pedagogisk metod utarbetad av Bernie Dodge & Tom March, 1990-talet, USA Bygger på konstruktivistiska tankegångar: - Kunskap skapas hos studenten - Studenten utgår från sin tidigare kunskap - Studenten tar ansvar för sitt eget lärande - Inlärning sker i samspel med andra
Jamen, vad är en webbquest? Ett antal webbsidor som oftast innehåller: Introduktion Uppgift Processbeskrivning Resurser Utvärdering Konklusion
Webbquestar på KIB HT04 Barnmorskor Sjuksköterskor Arbetsterapeuter & sjukgymnaster Tandläkare
Webbquest i informationssökning för Odontologer Ingår som ett moment i Odontologisk introduktion med vetenskaplig grundkurs, 10 poäng termin 1 Integrerat med Freshmens’ Research Project Informationssökningsuppgift: studenterna ska i sina forskningsgrupper söka fram olika typer av information i anslutning till sitt ämne
Hur ser vårt samarbete ut? Lärarna väljer ämne Lärare + bibliotekarier utarbetar uppgiften Webbsidorna görs av bibliotekarier i samråd med lärare Studenterna får handledning av bibliotekarier under sökningsfasen Seminarium lett av lärare + bibliotekarie
Varför webbquest? Passar mkt väl för undervisning i informationssökning Befrämjar samarbete bibliotek – lärare Lätt anpassa samarbetsnivå med lärare Naturlig integration med studentens ämne – ökad motivation Kompatibelt med Case-metodik, PBL, utbildningsplattformar Tillgängliga på webben: möjlighet till repetition!
Vinster med webbquest/KIB Inblick i ämnet forskningsvärlden utbildningen den pedagogiska rollen
Vinster med webbquest /lärare Uppdateras i hur biblioteket fungerar databassökning/informationssökning Bevisad positiv effekt på studenterna
Slutsats Förbättrat samarbete med webbquest Vi lär av varandra! Inspirerande få insyn i andra professioner Vi bibliotekarier känner tillhörighet