Distribuerad Kognition DCOG. Bakgrund  Mitten-slutet av 80-talet  UC San Diego  Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh)  !Lokaliserad individuell.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
Advertisements

Arbetshandledning i Finlands ev-luth. kyrka ”Til kildene” Nordisk konferanse om kirkelig arbeidsveiledning september 2010 Reykjavik.
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Datavetenskapens roll. Datavetenskap •Vad är datavetenskapens roll i kognitionsvetenskapen?
Hur kan man förstå och definiera psykosocial arbetsmiljö?
Task Analysis (”uppgiftsanalys”) inom MDI
Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2007)
Utmaningar av etablerade gränser mellan discipliner
Publiceringsstrategier inom matematik, tekniska och naturvetenskapliga ämnen Anders Heyden Tillämpad Matematik Malmö högskola.
Helena Lindgren 1 Cognitive Work Analysis CWA Ursprung: Normans ”Cognitive engineering” Gibsons ”Ecological psychology” Jens Rasmussen mfl i.
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Arbetsstudier inom MDI - kap 13
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Historia, Metod, Kunskap Att skapa mening. Tiden Att placera det förflutna i ett meningsfullt sammanhang Den kronologiska tiden Den subjektiva tiden (inifrånperspektiv)
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Helena Lindgren 1 Etnografi Källor: Blomberg (kursboken kap 8) Nardi (antropolog); ”The Use of Ethnographic Methods in Design and Evaluation”,
Faktorer på många olika nivåer
18 nov 2005 snf årsmöte / HM 1 1 Lokalisation av psykiska funktioner och dysfunktioner med hjärnavbildningsmetoder Helge Malmgren Filosofiska Institutionen,
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Välkomna till kursen Grupprocesser och interpersonell dynamik, 7,5 hpoäng Delkurs 1 inom magisterprogrammet Medical Management/ Ledarskap och Organisationsutveckling.
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Datautbildningar (D-nämnden) Datateknik (D), 180p, 150 studenter Informationsteknologi (IT), 180p, 30 studenter (förslag till 60 studenter). Programmet.
Masterprogram i intersektionalitet ÅR 1 ÅR 2 UPPSATS (INLEDANDE FAS) GENUS VALBARA KURSER/ SPECIALLITTERATUR SJÄLVBILDS- KONSTRUKTIONER TEORETISKA PERSPEKTIV.
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Helena Lindgren 1 Projektspecifikation LÄS DEN NOGA FLER ÄN EN GÅNG.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i Carroll.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Rehabiliteringsmedicin richard levi grundläggande perspektiv En medicinsk specialitet En delmängd i de totala rehabiliteringsaktiviteterna Ett.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Samhällets ojämlikhet
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål (enligt kursplanen) Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Fördelning av direkta forskningsmedel – pengarnas väg till institutionen för neurovetenskap och.
Klassificering av vetenskaper
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs Kursens mål Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, kursdeltagarna.
Utforska och hitta information Problemet Historik Inspirationen Riktlinjer Att läsa: Kapitel 7 i kursboken.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Organisering och styrning av sociala investeringar
Introduktion till Informationsvisualisering, del 2 Staffan Björk
Cancervårdprocesser och deras förbättring
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Förbättringskunskap. Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement.
Herder Morag (Polen) Studerade teologi, filosofi och litteratur i Königsberg (Kaliningrad) Arbetade i Riga.
Psykologi Introduktion.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
utvecklingen av Latino Toolkit
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
VIS Verksamhetens InformationsSystem
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Design & Utvärdering, 5 poäng
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
Kundens röst (Voice of the Customer VOC)
Action Learning.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner

Evolutionen – Hur har det gått till?
fysiker, vetenskapshistoriker historiskt och sociologiskt perspektiv
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Vetenskapen och samhället del II
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Presentationens avskrift:

Distribuerad Kognition DCOG

Bakgrund  Mitten-slutet av 80-talet  UC San Diego  Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh)  !Lokaliserad individuell syn på fenomenet  Nytt paradigm (modell)

Teoretisk och metodologisk bas  Cognitive Sciences Psykologi Lingvistik Filosofi Datavetenskap Neurovetenskap  Cognitive Antropologi  Social Sciences Sociologi Etnologi Socialpsykologi (Antropologi)

System med egenskaper och processer

men också... Egenskaper och processer i hjärnaktvitet vid t.ex. Upplevelse av djup.

Exempel fram till idag  Cockpit  Fatygsnavigation  Flygledning  Mjukvaruutveckling (team)  Engineering

Tungdpunkt och koncentration  Kognitiva fenomens distributiva karaktär över: Individer Artefakter Intern/Extern representation

Tradition och historia  Kognitionspsykologi och antropologi Gränsen utgörs av skallbenet Kognition som fenomen inom individen  Perception + Minne = Kognition  Teorin om hur minnet fungerar ligger till grund för: Modell för Informationsprocessande

Det nya paradigmet  Interaktion mellan distribuerade strukturer hos det fenomen man vill studera  Kan vara mellan flera individer och mellan individer och informationsteknologi  Passar ur detta perspektiv CHI (MDI) och HITI (Human Idea Thing Interaction)

Hopkok  Kognitiva concept från de olika ämnena som grund för en förklaringsmodell  Modellen inkluderar bland annat: Intersubjektivitet Organisatoriskt lärande Distribuering av arbete

Kognitiv process

DCOG  Hutchins vill definiera DCOG via perspektivet att (e.g.):e.g

Integrations- eller abstraktionsnivåer  Systemet är i sig inte bundet till en viss nivå i analysen  Samma metod kan användas för att analysera: interaktion mellan hjärnareor sociala yttringar mellan samhällsgrupper

Generella antaganden  Ett system som består av fler än en individ har kognitiva egenskaper som avviker från de enskilda individernas  Kunskapen hos medlemmarna i det kognitiva systemet är kraftigt varierande och i viss mån redundant (överflödig).

COGSCI  DCOG, vad skiljer!?

Är det användbart?  Det har inte slagit så stort  Det är inte så utbrett  Många anser att COGSCI täcker  Andra tycker det tillför ny dimension  Nya metodologiska möjligheter  Inte triviala dock  För in systemtänkandet på ett annat sätt

Utmaningar  Tillämpningsområden Integrera olika områden Macro  Micro

Personer och litteratur  Edwin Hutchins, UCSD, USA Cognition in the wild, 1995 DCOG in aviation (med D.A. Norman för NASA), 1988  Yvonne Rogers, U of Sussex, UK Diverse artiklar om DCOG och CSCW  Christine Halverson, IBM, USA DCOG och CSCW, flygledare  B.A. Nardi, James Hollan, David Kirsh