NKI nr 2 november 2014 Närhälsan. REGIONSERVICEREGIONSERVICE Genomförande Webbenkät med 2-3 påminnelser Sjukhusförvaltningar, NH, FTV, H&H och Regionservice.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Advertisements

Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Järfälla, Lidingö, Sigtuna, Solna, Upplands Bro
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Montessori Elefanten Sigtuna kommun Skolundersökning 2013 Föräldrar förskola Antal svar för aktuell förskola: 15 st. Svarsfrekvens: 94 procent Antal svar.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Medarbetarundersökning Helsingborgs lasarett 2010 Medarbetarundersökning 2010.
NKI nr 2 november 2014 Skaraborgs sjukhus. REGIONSERVICEREGIONSERVICE Genomförande Webbenkät med 2-3 påminnelser Sjukhusförvaltningar, NH, FTV, H&H och.
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
NKI nr 2 november 2014 Habilitering & Hälsa. REGIONSERVICEREGIONSERVICE Genomförande Webbenkät med 2-3 påminnelser Sjukhusförvaltningar, NH, FTV, H&H.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Swebus AB Trafikslag: Buss Sträcka: Umeå – Mo i Rana.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Patientsäkerhetskultur mätning Våren 2011 Västra Götalandsregionen.
NKI nr 2 november 2014 Alingsås lasarett.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Medarbetarundersökning
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Stockholm_Serafen Vård o Omsorgsboende (minst 7 svarande) Särskilt boende.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Upplands Väsby_Camillas Hemtjänst och Service (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Casa Montessori ÅK2.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Vilken vård får cancerpatienter i livets slutskede och var dör de
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Medarbetarundersökning 2016
Regiongemensam elevenkät 2016 Vårdnadshavare
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Förskrivarundersökning 2016 Peter Svedin
Kvalitetsmätnining hösten 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Kundundersökningen Enkätfabriken har genomfört en kundundersökning om de arbetsmarknadsinsatser som kommunen finansierar. Syftet med undersökningen är.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

NKI nr 2 november 2014 Närhälsan

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Genomförande Webbenkät med 2-3 påminnelser Sjukhusförvaltningar, NH, FTV, H&H och Regionservice – relevanta tjänster Patientfaktura, TjänsteID+ samt tryckerservice ej med denna mätning p.g.a. att de inte har tillräckligt med adresser för att dela upp på fler omgångar Veckorna Följande tjänsters resultat är sammanvägt med resultatet från benchmarkingens NKI: –Lokalvård –Patientkost –Tvätteriet SU Sahlgrenska har inte varit med i mätningen av sjukhusintern logistik Frågorna något förändrade samt färre i antal jämfört med 2013 vilket gör att resultatet mellan 2013 och 2014 inte är helt jämförbart Ja / nej frågan är lite förändrad från 2013– ”sista månaden” borttaget Alla tjänster har samma frågeställningar för att resultatet ska kunna vara jämförbart. De vi frågat är: Första linjens chef Sjuksköterskor och undersköterskor Utvalda kontaktpersoner Antal tillfrågade är ca 200 per tjänst 2

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Syfte och mål (måltal) Följa utvecklingen (trenden) av kundnöjdhet Grund för förbättringsarbete Tydliggöra förbättringsområden Måltal 4,2 3

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Svarsfrekvens Tjänst juni2014 nov 2014 nov BM Lokalvård 48%32% 30%26% Lokalvård underleverantör 6,2%49% 48% Patientkost 21%26% 15%24% Sjukhusintern logistik 75%29% 22% Textilservice 28%53% 36%28% Sisjödepån 2,2%26%29% Kundservice (inköp) 10% 31% Arbetsplatsservice 19%37%56% Fakturaservice 16%51%34% Löneservice 26%46%38% Telefoni 20%33%24% Total svarsfrekvens 21%37%32%26% 4

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Sammanfattade iakttagelser 2014 års måltal är 4,2. Totalt medelvärde för alla tjänster är: 3,8 (2014 jun-aug – 3, – 3,9,) Inga större avvikelser från resultatet i juni (+/- 0,1 – 0,3) – dock negativ trend Samtliga totala medelvärden har gått ner – per förvaltning samt för varje variabel (kvalitet, leverans i tid, bemötande, tillgänglighet, återkoppling) Resultatet textilservice påverkas negativt av resultatet från benchmarking NKI Resultatet för patientmåltider påverkas positivt av benchmarking NKI Störst positiv förändring har lokalvård underleverantör: 3.7 (juni 3,5) 5

REGIONSERVICEREGIONSERVICE 6 Störst negativ förändring har textilservice, 3,9 (juni 4,2). Det är resultatet från benchmarkingens NKI (3,7) som drar ner medelvärdet Arbetsplatsservice är den tjänsten som når måltalet på 4,2 Ett något förbättrat resultat för Sisjödepån, lokalvård underleverantör och telefoniservice Ett något försämrat resultat för lokalvård, tvätteriet, kundservice inköp löneservice och fakturaservice. På ”ja” eller ”nej” frågan: ”Är du generellt nöjd med tjänsten xxxxx?” så har arbetsplatsservice högst andel ”ja”, tätt följda av Sisjödepån, lönservice och patientkost (från 90% och uppåt) forts Sammanfattade iakttagelser

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Minst andel ”ja” får lokalvård underleverantör Totalt var 84% svaranden nöjda med RnS tjänster i denna mätning (juni 84,8% och %) Frågan lite ändrad från frågan gällde då nöjdhet ”senaste månaden”) Gällande medelvärden för alla tjänster per kund så har samtliga minskat –Alingsås 3,7 (3,9) –NU 3,7 (4,0) –SkaS 3,8 (3,9) –SU 3,7 (3,8) –SÄS 3,8(3,9) 7

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Förklaringar till tabellerna Att ta beakta vid analys: medelvärdet per tjänst och kund från tidigare mätningar än 2014 är beräknat utifrån fler antal frågor = förbättrat resultat jämfört med 2014 juni = oförändrat resultat jämfört med 2014 juni = försämrat resultat jämfört med 2014 juni Medelvärden = alla frågors medelvärden dividerat med antal frågor Generell = Medelvärde för alla verksamheter som fått enkäten. 8

REGIONSERVICEREGIONSERVICE 9 Medelvärden per tjänst Måltal 2014: 4,2 Röda siffror = under måltalet på 4,0 1 Sammanvägt medelvärde från RnS NKI och benchmarking

REGIONSERVICEREGIONSERVICE 10 Medelvärden per tjänst Måltal 2014: 4,2 Röda siffror = under måltalet på 4,0 * Båda tjänsterna mättes 2012 tillsammans med enkäten för Fakturaservice

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Jämförelse resultat från NKI & Benchmarking TjänstNKIBenchmarking Lokalvård3,6 Patientmåltider3,53,9 Textilservice4,33,7 11

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Utveckling medelvärden sen 2010 – lokalvård, interna transporter, patientkost och tvätteri 12

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Utveckling medelvärden sen 2010 – Lokalvård och lokalvård underleverantör 13 *Lokalvård underleverantör– första mätningen 2013

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Utveckling medelvärden sen 2010 – Sisjödepån och Kundservice inköp 14 Kundservice inköp - första mätningen 2011

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Utveckling medelvärden sen 2010 – patientfakturering, fakturaservice, löneservice och telefoniservice 15

REGIONSERVICEREGIONSERVICE 16 Medelvärden – måltal 2014 är 4,2 Jag är nöjd med tjänsten avseende: Måltal 4, juni 2014 nov Kvalitet3,83,93,73,6 Leverans i tid3,8 3,7 Bemötande4,3 4,24,1 Tillgänglighet--3,83,7 Återkoppling--3,73,6

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Utveckling / trend medelvärden per delfråga Måltal 4,2 17 Bemötande

REGIONSERVICEREGIONSERVICE nov Är du generellt nöjd med servicen för tjänsten xxxx? 18

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Jämförelse 2013* och 2014 Är du generellt nöjd med servicen för tjänsten xxxxx? 19

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Medelvärden alla* tjänster per kund 20 *Arbetsplatsservice ej med här i beräkningen av MV

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Jämförelser medelvärden mellan sjukhusförvaltningar – november

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Lokalvård – generell juni 2014 nov* Leverans i tid 3,23,13,9 3,83,6 Rätt kvalitet 3,02,83,53,43,53,4 Tillgänglighet (information & kontakter) 3,43,24,0 3,83,5 Bemötande 3,73,64,3 4,2 Återkoppling 3,23,13,73,63,53,4 Medelvärde 3,23,13,83,73,83,6 22 * Sammanvägt värde Regionservice och benchmarking NKI resultat

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Lokalvård underleverantörer – Folktandvården, Habilitering & Hälsa och Närhälsan 2013*2014 juni 2014 nov Leverans i tid3,83,73,8 Rätt kvalitet3,03,13,3 Tillgänglighet (information & kontakter) 4,03,33,5 Bemötande4,34,04,1 Återkoppling3,63,03,5 Medelvärde3,63,43,6 23 *Första året tjänsten mättes, tidigare enbart mini NKI

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Sjukhusintern logistik– Alingsås, Kungälv, NU, SkaS, Mölndal, Östra Sjukhuset, SÄS (Flytt, Mat, Patient, Post och Gods, Sophantering) juni 2014 nov Leverans i tid 3,6 3,83,63,53,8 Rätt kvalitet 3,7 3,9 3,83,5 Tillgänglighet (information & kontakter) 3,6 3,73,93,5 Bemötande 3,8 4,04,1 4,2 Återkoppling 3,5 3,6 3,43,3 Medelvärde 3,6 3,73,83,7 24

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Patientmåltider – Alingsås, Kungälv, NU, SkaS, SU, SÄS juni 2014 nov* Leverans i tid4,35,04,2 4,0 Rätt kvalitet4,34,63,63,73,63,5 Tillgänglighet (information & kontakter) 4,75,04,14,33,83,9 Bemötande4,84,94,3 4,24,0 Återkoppling4,44,93,9 3,43,8 Medelvärde4,44,74,0 3,83,9 25 * Sammanvägt värde Regionservice och benchmarking NKI

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Sisjödepån - generell juni 2014 nov Leverans i tid4,03,8 3,7 3,9 Kvalitet (på leveransen)3,83,73,93,73,9 Tillgänglighet (information & kontakter) 4,0 3,7 3,9 Bemötande4,2 4,03,94,14,2 Återkoppling4,03,93,63,73,53,8 Medelvärde3,83,73,63,73,83,9 26

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Kundservice (Inköp) - generell juni 2014 nov Leverans i tid (svarstider per telefon)---3,73,4 Kvalitet (på tjänsten kontaktcenter & support) 3,8-3,8 1 3,53,4 Tillgänglighet (information & kontakter)3,94,13,33,73,4 Bemötande4,04,13,94,24,0 Återkoppling-3,93,03,73,5 Medelvärde3,9 3,43,83, löd frågan: Får du god service och support vid beställning

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Textilservice - generell juni 2014 nov* Leverans i tid4,0 --4,13,8 Rätt kvalitet3,73,84,14,24,03,7 Tillgänglighet ( information & kontakter) 4,44,14,8 4,44,2 Bemötande4,44,24,94,74,54,0 Återkoppling4,24,04,4 4,23,9 Medelvärde4,13,94,54,44,23,9 28 * Sammanvägt värde Regionservice NKI och benchmarking NKI

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Arbetsplatsservice Regionens Hus Mariestad & Regionens Hus Skövde (november) 2013*2014 juni 2014 nov Leverans i tid- 4,14,3 Rätt kvalitet4,1 4,2 Tillgänglighet (information & kontakter) 4,5 4,34,2 Bemötande4,5 4,3 Återkoppling4,2 4,3 Medelvärde 4,14,2 29 *Första året tjänsten mättes

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Fakturaservice - generell juni 2014 nov Leverans i tid3,72,52,63,83,43,1 Rätt kvalitet3,02,12,43,93,5 Tillgänglighet (information & kontakter)3,42,42,73,83,73,5 Bemötande3,63,42,54,24,13,8 Återkoppling3,52,5 3,83,63,5 Medelvärde3,32,62,53,83,73,5 30

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Löneservice - generell juni 2014 nov Leverans i tid3,9 4,14,24,33,9 Rätt kvalitet3,33,44,14,24,13,9 Tillgänglighet (information & kontakter) 3,83,64,14,23,93,7 Bemötande4,0 4,4 4,24,0 Återkoppling3,73,54,04,24,13,9 Medelvärde3,6 4,14,24,13,9 31

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Telefoniservice – generell juni 2014 nov Rätt kvalitet 3,22,63,74,23,63,9 Leverans i tid (svarstider) 3,52,4--3,33,5 Tillgänglighet (information & kontakter) 2,93,23,9 3,33,5 Bemötande 3,93,64,34,44,14,3 Återkoppling 3,53,0--3,5 Medelvärde 3,42,93,74,13,63,7 32

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Lokalvård underleverantörer – Närhälsan *2014 NH 2014 nov Leverans i tid3,83,63,8 Rätt kvalitet3,0 3,3 Tillgänglighet (information & kontakter) 4,03,33,5 Bemötande4,33,84,1 Återkoppling3,63,23,5 Medelvärde3,63,43, Första året tjänsten mättes, tidigare mini NKI – ja/nej fråga *FTV, H&H, NH

REGIONSERVICEREGIONSERVICE Lokalvård underleverantörer – Närhälsan *2014 NH 2014* juni 2014 nov NH Leverans i tid3,83,23,74,2 Rätt kvalitet3,03,1 3,4 Tillgänglighet4,03,03,3 Bemötande4,33,94,04,4 Återkoppling3,62,43,03,4 Medelvärde3,63,13,43, Första året tjänsten mättes, tidigare mini NKI – ja/nej fråga *FTV, H&H, NH