NKI nr 2 november 2014 Alingsås lasarett.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Advertisements

Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Järfälla, Lidingö, Sigtuna, Solna, Upplands Bro
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Montessori Elefanten Sigtuna kommun Skolundersökning 2013 Föräldrar förskola Antal svar för aktuell förskola: 15 st. Svarsfrekvens: 94 procent Antal svar.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
NKI nr 2 november 2014 Skaraborgs sjukhus. REGIONSERVICEREGIONSERVICE Genomförande Webbenkät med 2-3 påminnelser Sjukhusförvaltningar, NH, FTV, H&H och.
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
NKI nr 2 november 2014 Habilitering & Hälsa. REGIONSERVICEREGIONSERVICE Genomförande Webbenkät med 2-3 påminnelser Sjukhusförvaltningar, NH, FTV, H&H.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Swebus AB Trafikslag: Buss Sträcka: Umeå – Mo i Rana.
NKI nr 2 november 2014 Närhälsan. REGIONSERVICEREGIONSERVICE Genomförande Webbenkät med 2-3 påminnelser Sjukhusförvaltningar, NH, FTV, H&H och Regionservice.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Medarbetarundersökning
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Stockholm_Serafen Vård o Omsorgsboende (minst 7 svarande) Särskilt boende.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Upplands Väsby_Camillas Hemtjänst och Service (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016 Vårdnadshavare
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvalitetsmätnining hösten 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Kundundersökningen Enkätfabriken har genomfört en kundundersökning om de arbetsmarknadsinsatser som kommunen finansierar. Syftet med undersökningen är.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Presentationens avskrift:

NKI nr 2 november 2014 Alingsås lasarett

Genomförande Webbenkät med 2-3 påminnelser Sjukhusförvaltningar, NH, FTV, H&H och Regionservice – relevanta tjänster Patientfaktura, TjänsteID+ samt tryckerservice ej med denna mätning p.g.a. att de inte har tillräckligt med adresser för att dela upp på fler omgångar Veckorna 46-48 Följande tjänsters resultat är sammanvägt med resultatet från benchmarkingens NKI: Lokalvård Patientkost Tvätteriet SU Sahlgrenska har inte varit med i mätningen av sjukhusintern logistik Frågorna något förändrade samt färre i antal jämfört med 2013 vilket gör att resultatet mellan 2013 och 2014 inte är helt jämförbart Ja / nej frågan är lite förändrad från 2013– ”sista månaden” borttaget Alla tjänster har samma frågeställningar för att resultatet ska kunna vara jämförbart. De vi frågat är: Första linjens chef Sjuksköterskor och undersköterskor Utvalda kontaktpersoner Antal tillfrågade är ca 200 per tjänst

Syfte och mål (måltal) Följa utvecklingen (trenden) av kundnöjdhet Grund för förbättringsarbete Tydliggöra förbättringsområden Måltal 4,2

Svarsfrekvens Tjänst 2013 2014 juni 2014 nov 2014 nov BM Lokalvård 48% 32% 30% 26% Lokalvård underleverantör 6,2% 49% Patientkost 21% 15% 24% Sjukhusintern logistik 75% 29% 22% Textilservice 28% 53% 36% Sisjödepån 2,2% Kundservice (inköp) 10% 31% Arbetsplatsservice 19% 37% 56% Fakturaservice 16% 51% 34% Löneservice 46% 38% Telefoni 20% 33% Total svarsfrekvens RnS NKI 2240 fått enkät, 727 har svarat

Sammanfattade iakttagelser 2014 års måltal är 4,2. Totalt medelvärde för alla tjänster är: 3,8 (2014 jun-aug – 3,9 2013 – 3,9,) Inga större avvikelser från resultatet i juni (+/- 0,1 – 0,3) – dock negativ trend Samtliga totala medelvärden har gått ner – per förvaltning samt för varje variabel (kvalitet, leverans i tid, bemötande, tillgänglighet, återkoppling) Resultatet textilservice påverkas negativt av resultatet från benchmarking NKI Resultatet för patientmåltider påverkas positivt av benchmarking NKI Störst positiv förändring har lokalvård underleverantör: 3.7 (juni 3,5)

Arbetsplatsservice är den tjänsten som når måltalet på 4,2 forts Sammanfattade iakttagelser Störst negativ förändring har textilservice, 3,9 (juni 4,2). Det är resultatet från benchmarkingens NKI (3,7) som drar ner medelvärdet Arbetsplatsservice är den tjänsten som når måltalet på 4,2 Ett något förbättrat resultat för Sisjödepån, lokalvård underleverantör och telefoniservice Ett något försämrat resultat för lokalvård, tvätteriet, kundservice inköp löneservice och fakturaservice. På ”ja” eller ”nej” frågan: ”Är du generellt nöjd med tjänsten xxxxx?” så har arbetsplatsservice högst andel ”ja”, tätt följda av Sisjödepån, lönservice och patientkost (från 90% och uppåt)

forts Sammanfattade iakttagelser Minst andel ”ja” får lokalvård underleverantör Totalt var 84% svaranden nöjda med RnS tjänster i denna mätning (juni 84,8% och 2013 88%) Frågan lite ändrad från 2013 - frågan gällde då nöjdhet ”senaste månaden”) Gällande medelvärden för alla tjänster per kund så har samtliga minskat Alingsås 3,7 (3,9) NU 3,7 (4,0) SkaS 3,8 (3,9) SU 3,7 (3,8) SÄS 3,8(3,9)

Förklaringar till tabellerna Att ta beakta vid analys: medelvärdet per tjänst och kund från tidigare mätningar än 2014 är beräknat utifrån fler antal frågor = förbättrat resultat jämfört med 2014 juni = oförändrat resultat jämfört med 2014 juni = försämrat resultat jämfört med 2014 juni Medelvärden = alla frågors medelvärden dividerat med antal frågor Generell = Medelvärde för alla verksamheter som fått enkäten.

Medelvärden per tjänst Måltal 2014: 4,2 2012 2013 2014 juni nov Lokalvård 3,8 3,7 3,61 Lokalvård underleverantör Ingen NKI 3,6 3,5 Sjukhusintern logistik Patientmåltider 4,0 3,9 3,91 Sisjödepån Kundservice (Inköp) 3,4 Tvätteriet 4,5 4,4 4,2 Tryckeriservice 4,1 - Alla värden för respektive fråga delat med antal frågor, frågan ej relevant borttagen 1 Sammanvägt medelvärde från RnS NKI och benchmarking Röda siffror = under måltalet på 4,0

Medelvärden per tjänst Måltal 2014: 4,2 2012 2013 2014 juni nov Arbetsplatsservice - 4,1 4,2 Patientfakturering 2,5* 3,9 3,8 Fakturaservice 3,6 3,5 Löneservice Telefoniservice 3,7 TjänsteID * Båda tjänsterna mättes 2012 tillsammans med enkäten för Fakturaservice Röda siffror = under måltalet på 4,0

Jämförelse resultat från NKI & Benchmarking Tjänst NKI Benchmarking Lokalvård 3,6 Patientmåltider 3,5 3,9 Textilservice 4,3 3,7

Utveckling medelvärden sen 2010 – lokalvård, interna transporter, patientkost och tvätteri

Utveckling medelvärden sen 2010 – Lokalvård och lokalvård underleverantör *Lokalvård underleverantör– första mätningen 2013

Utveckling medelvärden sen 2010 – Sisjödepån och Kundservice inköp Kundservice inköp - första mätningen 2011

Utveckling medelvärden sen 2010 – patientfakturering, fakturaservice, löneservice och telefoniservice

Medelvärden – måltal 2014 är 4,2 Jag är nöjd med tjänsten avseende: 2012 2013 Måltal 4,0 2014 juni 2014 nov Kvalitet 3,8 3,9 3,7 3,6 Leverans i tid Bemötande 4,3 4,2 4,1 Tillgänglighet - Återkoppling Alla medelvärden för Rätt tjänster…etc delat med antal medelvärden

Utveckling / trend medelvärden per delfråga Måltal 4,2 Bemötande

2014 - nov Är du generellt nöjd med servicen för tjänsten xxxx?

Jämförelse 2013* och 2014 Är du generellt nöjd med servicen för tjänsten xxxxx?

Medelvärden alla* tjänster per kund De tjänster som finns per kund delat med antal värden, t.ex internatransporter, telefoniservice, patientmåltider, lokalvård *Arbetsplatsservice ej med här i beräkningen av MV

Jämförelser medelvärden mellan sjukhusförvaltningar – november 2014

Lokalvård – generell 2010 2011 2012 2013 2014 juni 2014 nov* Leverans i tid 3,2 3,1 3,9 3,8 3,6 Rätt kvalitet 3,0 2,8 3,5 3,4 Tillgänglighet (information & kontakter) 4,0 Bemötande 3,7 4,3 4,2 Återkoppling Medelvärde Enligt formel: * Sammanvägt värde Regionservice och benchmarking NKI resultat

Lokalvård underleverantörer – Folktandvården, Habilitering & Hälsa och Närhälsan 2013* 2014 juni nov Leverans i tid 3,8 3,7 Rätt kvalitet 3,0 3,1 3,3 Tillgänglighet (information & kontakter) 4,0 3,5 Bemötande 4,3 4,1 Återkoppling 3,6 Medelvärde 3,4 *Första året tjänsten mättes, tidigare enbart mini NKI

Sjukhusintern logistik– Alingsås, Kungälv, NU, SkaS, Mölndal, Östra Sjukhuset, SÄS (Flytt, Mat, Patient, Post och Gods, Sophantering) 2010 2011 2012 2013 2014 juni 2014nov Leverans i tid 3,6 3,8 3,5 Rätt kvalitet 3,7 3,9 Tillgänglighet (information & kontakter) Bemötande 4,0 4,1 4,2 Återkoppling 3,4 3,3 Medelvärde

Patientmåltider – Alingsås, Kungälv, NU, SkaS, SU, SÄS 2010 2011 2012 2013 2014 juni 2014 nov* Leverans i tid 4,3 5,0 4,2 4,0 Rätt kvalitet 4,6 3,6 3,7 3,5 Tillgänglighet (information & kontakter) 4,7 4,1 3,8 3,9 Bemötande 4,8 4,9 Återkoppling 4,4 3,4 Medelvärde * Sammanvägt värde Regionservice och benchmarking NKI

Sisjödepån - generell 2010 2011 2012 2013 2014 juni 2014 nov Leverans i tid 4,0 3,8 3,7 3,9 Kvalitet (på leveransen) Tillgänglighet (information & kontakter) Bemötande 4,2 4,1 Återkoppling 3,6 3,5 Medelvärde

Kundservice (Inköp) - generell 2011 2012 2013 2014juni 2014 nov Leverans i tid (svarstider per telefon) - 3,7 3,4 Kvalitet (på tjänsten kontaktcenter & support) 3,8 3,81 3,5 Tillgänglighet (information & kontakter) 3,9 4,1 3,3 Bemötande 4,0 4,2 Återkoppling 3,0 Medelvärde 3,6 1 2013 löd frågan: Får du god service och support vid beställning

Textilservice - generell 2010 2011 2012 2013 2014juni 2014 nov* Leverans i tid 4,0 - 4,1 3,8 Rätt kvalitet 3,7 4,2 Tillgänglighet (information & kontakter) 4,4 4,8 Bemötande 4,9 4,7 4,5 Återkoppling 3,9 Medelvärde * Sammanvägt värde Regionservice NKI och benchmarking NKI

Fakturaservice - generell 2010 2011 2012 2013 2014 juni nov Leverans i tid 3,7 2,5 2,6 3,8 3,4 3,1 Rätt kvalitet 3,0 2,1 2,4 3,9 3,5 Tillgänglighet (information & kontakter) 2,7 Bemötande 3,6 4,2 4,1 Återkoppling Medelvärde 3,3

Löneservice - generell 2010 2011 2012 2013 2014 juni nov Leverans i tid 3,9 4,1 4,2 4,3 Rätt kvalitet 3,3 3,4 Tillgänglighet (information & kontakter) 3,8 3,6 3,7 Bemötande 4,0 4,4 Återkoppling 3,5 Medelvärde

Telefoniservice – generell 2010 2011 2012 2013 2014 juni nov Rätt kvalitet 3,2 2,6 3,7 4,2 3,6 3,9 Leverans i tid (svarstider) 3,5 2,4 - 3,3 Tillgänglighet (information & kontakter) 2,9 Bemötande 4,3 4,4 4,1 Återkoppling 3,0 Medelvärde 3,4

Medelvärden per tjänst och kund – Alingsås Måltal 2014 - 4,2 2012 2013 2014 juni nov Lokalvård - Alingsås 3,9* 4,0* 3,8* 3,5** Sjukhusintern logistik- generell 3,7 4,1 Patientmåltider – Alingsås 3,6* 4,1* 4,0 Sisjödepån - generell 3,6 3,8 3,9 Kundservice inköp - generell 3,0 Textilservice – generell 4,4 4,3 4,2 Endast BM = ej tillräckligt med svaranden på lokalvård från A-sås Generell – alla = ingen specifik förvaltning *Generell **Sammanvägt värde Regionservice NKI och benchmarking NKI forts…

forts Medelvärden per tjänst och kund - Alingsås 2012 2013 2014 juni nov Tryckeriservice - generell 4,1 4,4 4,5 - Patientfakturering1 – generell 2,5 3,9 3,8 Fakturaservice – generell 3,7 3,5 Löneservice – generell 4,2 Telefoniservice - generell 3,6 Medelvärde 4,0 1Tjänsten redovisades under fakturaservice 2012