Massmedia och reklam.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

DAGSTIDNINGAR.
En presentation för dig som är lärare
Exponeras med AIK webbradio
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
L ÄSVANESTUDIEN FRÅN D AGSPRESSKOLLEGIET VÅREN 2013.
- att överföra budskap, påverka, mm
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Lär känna media. Lund den 9 april 2014.
”Den tredje statsmakten”
Det svenska medielandskapet
Att använda sig av massmedier
Källkritik På internet.
Massmedia och reklam.
Medier. Hälsa säljer  I Finland finns det redan 20 olika tidningar som enbart har hälsa och motion som teman.  Det utbildas inte hälsojournalister i.
MASSMEDIERNA omkring oss
Massmedia och reklam.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
kommunikation kommer av latinets communicatio
PUBLIC SERVICE Public service är radio- eller TV- verksamhet som syftar till att ge allmänheten en särskild sorts berikande programutbud.
Manligt och kvinnligt i massmedia
Demokrati, politik och val.
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
Demokrati och diktatur
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Media och reklam.
Demokrati vs. Diktatur.
Yttrandefrihet.
Tidningskunskap.
Massmedia.
LÄSVANOR EN PRESENTATION FRÅN DAGSPRESSKOLLEGIET.
Upplägget av delkursen massmedia:
Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Massmedier och NyföretagarCentrum Mångfald av medier Ingångar till.
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Förklara kommande examination (20/3)  Dagens fråga som ska besvaras:
Öppen fråga: Läroböckerna säger att ”en demokrati behöver fria media” – Varför frågar jag?
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
Tidningar & Nyheter.
om företaget där du gör din praktik!
Massmedia.
Källkritisk informationssökning
Massmedia.
Tryck- och Yttrandefrihet
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Media TidningarTVRadioInternet. Medias uppgifter Att ge information Att ge information Att förklara Att förklara Att granska Att granska Att underhålla.
ANDRA VÄRLDSKRIGETS FILMHISTORIA. FAKTA OM ANDRA VÄRLDS KRIGET Kriget pågick från 1939 till 1945 Det andra världskriget började 1939 när polen blev anfallen,
Massmedia regleras av två grundlagar 1.Tryckfrihetsförordningen (TF) Alla svenska medborgare har rätt att ge ut tryckta skrifter UTAN myndighetskontroll.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Click to edit Master subtitle style Massmedier i ett lokalt perspektiv Sveriges Radio Värmland P4.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Massmedia.
BBC Storbritannien.
Radions historia.
Yttandefrihet och Tryckfrihet
MASSMEDIA.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Våra medier.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Våra medier.
Tidningens historia.
Medias roll i demokratin
Presentationens avskrift:

Massmedia och reklam

Här kommer vi att arbeta med ämnet samhällskunskap där vi läser om Massmedia och reklam. Under veckorna 19-24. Det vi kommer att arbeta med är om vilka olika medier som finns och hur de är uppbyggda och framförallt ta reda på vilka rättigheter och skyldigheter vi har till de olika medierna. Vi kommer även att titta på reklamens roll i media, hur vi blir påverkade av den och varför vi kan se den överallt i samhället. Litteraturen vi använder är ”Samhälle idag 7-9 sol 3000 sidorna 120 - 147. Vi kommer att avsluta med ett skriftligt prov under vecka 22.

Massmediernas uppgift: Vi lever i ett informationssamhälle.. Massmediernas uppgift: Att ge information Att förklara Att granska Att underhålla Minikurs: 6:9, 6:10

Tidningen HISTORIK Under Romarrikets tid använde man sig av handskrivna nyhetsbrev 1456. Boktryckarkonsten gör att det blir lättare att sprida nyheter 1645. Sveriges första tidning, Ordinarii Post Tijender, trycks 1864. Dagens nyheter (DN) börjar ges ut 1995. Metro, den första gratistidningen ges ut 2000. Allt fler tidningar finns att läsas på internet Idag finns det cirka 160 olika sorters dagstidningar i Sverige. Minikurs: 6:11, 6:12

Vad innehåller en dagstidning? En dagstidning innehåller mycket text och den är därför indelad i olika delar: Första sidan Lokaldelen Ledarsidan Sportsidan Kultursidorna Insändarsidan Inrikessidorna Annonser Utrikessidorna Man hittar även radio- och TV-program, familjenyheter och korsord Ekonomi- och näringsliv Det finns olika sorters dagstidningar: Rikstidningar: - Morgontidningar - Kvällstidningar Landsortstidningar och gratistidningar. Sid 122-124 i Sh-boken

Viktiga tidningsord: Rubrik Avdelning Ingress Annons Artikel Prenumerera Notis Reportage Källa

Kvällstidning vs. Morgontidning - vad skiljer dessa åt?

RADIO 1922 sänds den första svenska radiosändningen Under 1930-talet användes radion till att sända propaganda i Tyskland. Under andra världskriget blev radion ett viktig förmedlare av nyheter. De sände även musik och annan underhållning för att hålla humöret uppe medan kriget pågick. Än idag används radion flitigt i t.ex. Kina där man kan lyssna på nyheter och få information från myndigheterna.

Röster som når många minikurs: 6:13 1895 Italien sänder radiosignaler genom luften 1922 den första svenska rundradiosändningen Sändningarna blir regelbundna i Sverige 1955 P2 startas upp 1962 P3 1977 lokalradion bygger upp 24 stationer 1993 reklamsändningar tillåts 2000 radio, internet och mobiltelefonerna kopplas samman 2007 allt fler lyssnar via Webbradion

TV – nyheter, underhållning och reklam 1923 televisionen är uppfunnen 1956 regelbundna sändningar i Sverige 1957 första satelliten skjuts upp och fler tv kanaler kan sändas 1967 färg-Tv sändningarna 1987 Tv3 med reklam 1990 Tv4 den första svenska reklamkanalen 1992 Yttrandefrihetsgrundlagen ny lag som skyddar yttrandefriheten i radio och Tv 2000 Tv och internet samarbetar 2005 Tv skickas digitalt via satellit, kabel eller bredband. 2007 Tv via datorer

Två sorters TV Public service svt1 svt2 kunskapskanalen, får sin inkomst genom TV-licenser. Reklam- Tv tv4 och andar övriga reklamkanaler som behöver dem för att få inkomst till sina produktioner. Minikurs: 6:14, 6:15

Makten över medierna Yttrandefrihet Tryckfrihet Censur Offentlighetsprincipen Minikurs: 6:18, 6:19