Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Warpen BK Här följer en instruktion hur man plockar fram egen statistik från datafilen. Det finns två sätt att få fram statistik. Man byter antal dagar.
Advertisements

Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
Boendekarriärer i ett långsiktigt individperspektiv
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Intagningssystemets databas Ögonblicksbild Kopia av intagningsdatabasen Uppdateras 3 ggr per dag 07:15 – 12:15 – 15:15 Roller Skola, kommun Periodiseras.
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Uppdatering av familjesituation Pirjo Svedberg MMS.
Skapa ideala kundprofiler
Årsuppföljning LSO.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Fibernät till Dybladet?
Formellt, skarpt och snyggt
MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1.
Fiber till hemmet. Agenda Presentera dagsläget Vad har vi gjort sedan sist Valet av nätbyggare Vem vi valt och varför Insatser och Fiber bonus Tidsplan.
MMS Akademi 14 april MMS TV-panel Tobias Lidholm.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
Kapitel 9 November 2008/Leif Carlsson Hem och hushåll Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och 2008.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tidiga tester Pirjo Svedberg MMS. Tidiga tester  Följande analyser är en jämförelse mellan tittandet enligt dagens rekryterings- och viktmodell.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Beskrivning av SVT1 – SVT2 registreringsfel Möte på SVT 14 nov 2008.
Tabeller.
Studerande 2012 – ekonomi, boende och framtidsval Ingela Gabrielsson Privatekonom.
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
Frågor. Vad är en Fråga? -En fråga är ett urval av information från ett eller flera fält i en eller flera tabeller. - Du använder frågor för att selektera.
1 Felrapporter från AGB Mars 2006 Pirjo Svedberg, MMS.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Några tidiga timeshiftbilder Rapportering av timeshift från AGB till MMS började Sedan dess växer antalet installerade UNITAM- hushåll vecka.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Data till MMS People meter systemet Analys Panel- kontroller Panel- installation Panel- rapportering Etablerings/bas-
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
Utbildning Elektroniska blanketter 29-31
Komma igång med Lync Windows Store-appen
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
MMS Akademi 11 november MMS TV-panel Jannike Sköldebjer.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Kapitel 9 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Hem och hushåll Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och livsvillkor.
MMS Akademi 22 april Panelen Jannike Sköldebjer Projektledare MMS.
1 Ny definition av Total-TV- tittandet Tidigare definition: Allt TV-tittande exkl. video och TV-spel Dvd-tittandet har varit inkluderat i video på grund.
Novus Opinion för Röda Korset Inställning till frivilligt arbete Uppsala, Örebro, Västmanland, Södermanland, Östergötland 27 november 2009 David Ahlin.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Nacka kommuns attitydmätning bland kommuninvånarna 2003 Januari/februari 2003.
Några allmänna räkneregler för sannolikheter
1 Panelfakta Februari 2006 Pirjo Svedberg, MMS. 2.
Formellt, skarpt och snyggt
Ekonomiska förväntningar. Om undersökningen Syfte Att undersöka hur nuläget i ekonomin påverkat arbetstagarnas förväntningar på ekonomin och löneutvecklingen.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Kultur- och fritidsvaneundersökning Kultur- och fritidsvaneundersökning Norrtälje kommun 2016 Uppdragsgivare: Kultur- och fritidskontoret, Norrtälje.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
1 Novus Opinion Allmänheten om olovlig nedladdning och streaming av TV-program Jenny Franzén.
Rapport Fastighetsföretagarklimatet Fastighetsägarna i Göteborg Första Regionen.
Fortsatt arbete med SUHF- modellen HfR-seminarium HfR Redovisningsråd/HfR-seminarium
Rapport Nya postrutiner
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Väljarbarometern- Utveckling över tid
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Botkyrka kommun Brukarundersökning 2018
Användarguide - chefer
Nyheter i modellsystemet Rapsdagen
Nyheter Melior 219 SP 1 patch 200
Presentationens avskrift:

Panelen Pirjo Svedberg MMS

MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning av panelen rekrytering och installation av panelhushåll paneladministration och underhåll –Rapportering av tittande

Basundersökningen Genomförande –4500 intervjuer 2 ggr per år samt 1000 rekryteringsintervjuer åringar Fältarbetet sker i feb-apr samt aug-okt varje år 12 veckor per säsong, 4 perioder á 3 veckor Aviseringsbrev Telefonintervjuer Kontakt sker minst 14 ggr Bortfall max 30% Syfte: –Kartläggning av befolkningen –Rekrytering av panelhushåll –Underlag vid framräkning av tittarsiffror

Basundersökningen- arbetsflöde MMS Syfte / frågeställning AGB/NMR Formulär IB-Imri Rådata Bearbetningar MMS data Metod/info Bearbetningar MMS data AGB data Tabell & Form Formulär

Basundersökningen Formulär IB-Imri Rådata Metod/info Bearbetningar MMS data AGB data Tabell & Form MMS Syfte / frågeställning AGB/NMR Bearbetningar MMS data Formulär Avtal Metod Urval Frågeställningar

Basundersökningen- Fält Formulär IB-Imri Rådata Metod/info Bearbetningar MMS data AGB data Tabell & Form MMS Syfte / frågeställning AGB/NMR Bearbetningar MMS data Formulär Telefonintervjuer Data till T&F

Basundersökningen- bearbetning Formulär IB-Imri Rådata Metod/info Bearbetningar MMS data AGB data Tabell & Form MMS Syfte / frågeställning AGB/NMR Bearbetningar MMS data Formulär Estimeringar Vägningar Korstabeller Färdig data

Vägning av BU –hämta källdata från andra undersökningar –beräkna TV-universum för hushåll och individer –tilldela vikter till data

Vägning av BU idag. Hushåll Hushållsuniv = Individuniv. / medel HH (FOB90) – Andel utan TV Förvägning på hushållsstorlek (1/hushållsstorlek) Rimvägning på: –Utbildningsnivå (FOB90) –Hushållsstorlek (FOB90) –Bostadstyp (FOB90) –Satellit/Mark (MMS, Individer) –Digital/Analog (MMS, Individer) Individer Individuniversum = TV Hushåll x medelhushållsstorlek TV Hushåll (PUB) Förvägning hushållsvikt Cellvägning per: –Ålder –Kön –Utbildning Rimvägning på: –Cellmatrisen ovan –LKF (Uppdateras årligen)

Ny metod Hushåll –Rimvägning på: Hushållstorlek Bostadstyp Län och kommun –Projicering till hushåll i riket Individer –Förvägning på hushållsvikt –Rimvägning på Ålder Kön Län och kommun –Projicering till individer i riket

Ny metod, anv från BU 0701 Hushåll –Hushållsuniversum = Individuniversum / medelhushållsstorlek –Rimvägning på: Hushållsstorlek (från Hushållens ekonomi (HEK)) Bostadstyp (från Boende, byggande och bebyggelse från SCB) LKF (nya koefficienter från SCB) Individer –Individuniversum = SCB Individuniversum –Förvägning till hushållsvikt –Rimvägning på: Ålder Kön LKF

Övergång till ny metod Mer rättvisande universumtal som bättre beskriver befolkningssammansättning idag, och inte för 17 år sedan. Vi lämnar TV-befolkningen för totala befolkningen. Tittandet kommer att påverkas i liten utsträckning.

Vägning av panelen Hushållsmatris Hushållsnivå: Vägning i grupperna pay respektive nopay enligt matrisens alla celler sedan 1 januari 2007 Pay= betalar för sitt utbud Nopay= betalar inte för sitt utbud alt ingår i hyran Individnivå: Kön/ålder Familjesituation (småbarnsförälder etc) Urbaniseringsgrad (H-regioner) Varje panelmedlem representerar cirka 3000 individer i befolkningen. Dagliga vikter

Vägning av panelen Kontrollvariabler- hushåll

Vägning individer i panelen Alla individer i samma hushåll har samma ingångsvikt Kön Ålder Familjesituation: Hushåll utan barn Hushåll 45+ utan barn Småbarnshushåll 0-6 år Endast skolbarn 7-19 Urbanisering

Beräkning av individvikter Varje hushållsmedlem har samma ursprungliga vikt Vikterna summeras för varje grupp –Cellens universum/summan av de vikter som åstadkommits = justeringsfaktor –Varje persons vikt multipliceras med justeringsfaktor –Vikterna kontrolleras, ska ligga inom toleransgränser –Summa vikter ska ligga inom 99,9-100,1 av universumvärdet –Om alla individers värden ligger inom ramarna är viktning klar, om inte, utökas ramarna

Vägning av panelen Sekundära variabler individer

Vägningsproblematik 1.Tomma celler i matris eller litet urval/stor matris Lösning: Större urval Slå samman celler 2.Få personer per cell eller målgrupp Ger: Förrädiska baser Få personer med höga vikter Inducerar svängningar >felmarginalen

Rekrytering Behov av visst hushåll- enligt panelmatris Hushåll visat intresse i basundersökningsintervju Telefonsamtal, besvara rekryteringsformulär Skriftlig information skickas ut, inkl intresseformulär Då intresseformulär kommit in läggs hushållet som installationsjobb hos tekniker

Installation Tekniker bokar installation Tekniker har laptop med hushållets svar på alla enkäter och formulär Med laptop konfigurerar tekniker mätarna, installerar mätare på samtliga TV-apparater Teknikern uppdaterar demografi, utbud och teknik i laptop Vid kommande besök finns all data om hushållets status lagrat i laptop

Validering av pm-data Innan publikberäkningarna kan göras görs en noggrann validering och kvalitetskontroll av datat både på hushålls och individnivå dagligen men också över längre perioder Kontroller: Oregistrerat tittande Okalibrerat tittande Om hushållsmedlem inte tittat på TV under en vecka TV:n står på hela dagar utan att någon är inloggad

Kontroller på pm-data Kontroller sker regelbundet för att upptäcka om: hushållet ändrat inställning på TV:n mätaren har kopplats bort hushållet har skaffat ny teknisk utrustning hushållets utrustning flyttas till annan tv hushållet installerar nytt mottagningssätt

Hushållets medverkan Hushållet måste meddela AGB/NMR om: de köpt ny tv de får utökat antal kanaler de ändrar mottagningssätt de kopplat bort basenheten för mätaren de har fel på tv:n eller annan teknisk utrustning familjeförhållanden ändrats omkoppling av telefon sker de ska ha semester de ska flytta

Kvalitetsundersökningar Syfte: studera panelriktigheten- hur ”bra” man loggar in respektive loggar ut sig vid tv-tittande jämföra tittarstatus i mätaren med faktiskt beteende att uppdatera demografi och tv-relaterad utrusning att komplettera med nya frågor kring tänkbara bakgrundsvariabler dubbelkolla viss status, exempelvis text-tv användning

Dataskydd i mätarna Idag har vi TVM5 och Eurometermätare Mätarna är utformade för att: mäta tittandet korrekt minimera förlust av data undvika förvanskning av data Rådata lagras i mätarens minne Mätaren har batteribackup Mätare som inte ”pollats” föregående natt töms kommande natt

Tittardata Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem Gäster knappar in ålder och kön,ärver sedan alla hushållsvikter från hushållet Mätning sker i hemmet TV-tittaren- befinner sig i ett rum med tv påslagen Beräkning av tittandet sker enligt gyllene regler presenterade på förra seminariet.