MMS Akademi 4 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Frågor som vi brottats med
Advertisements

Välkomna på information om gymnasievalet!
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
MMS TV-valuta Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren
MMS Akademi 17 mars 2010 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Domarassistenten.com - en introduktion för domare
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Ungas frågor om alkohol och droger
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
VIVA KOMVUX För dig som är över 20 år och behöver mera tid för att lära dig saker på grund av utvecklingsstörning, autism, eller att du som vuxen fått.
Vår plats/andra platser
Kapitel 8 November 2008/Leif Carlsson Något om Din fritid Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och 2008.
Kapitel 8 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Något om Din fritid Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och.
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
MMS GYLLENE REGLER. Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
MMS & Webb-TV Av: Traditionell TV Mobil-TV Webb-TV Out-of-home Fritidshus Pod-TV.
Tillsammans gör vi studier möjligt
MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1.
Sveriges Television Publik & Utbud TV-tittandet 2007.
MMS Akademi 21 oktober 2009 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång Hantering av.
MMS Akademi 14 april MMS TV-panel Tobias Lidholm.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
Kapitel 4 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Kapitel 4 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
Demokrati och hur Sverige styrs
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi om Time Shift - fördjupning Jannike Sköldebjer Hans Mandorff
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
MMS Akademi MMS TV-valuta. Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren 1.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Översikt hela kedjan.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Några tidiga timeshiftbilder Rapportering av timeshift från AGB till MMS började Sedan dess växer antalet installerade UNITAM- hushåll vecka.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Detaljering av definitioner och beräkningsregler.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Data till MMS People meter systemet Analys Panel- kontroller Panel- installation Panel- rapportering Etablerings/bas-
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
Välkomna till klass 3!.
MMS Akademi 18 mars 2009 MMS Gyllene Regler++ Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av tv-tittande. Fördjupad genomgång Hantering.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist.
MMS Akademi 5 mars 2008 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
MMS Akademi 22 april Panelen Jannike Sköldebjer Projektledare MMS.
1 Ny definition av Total-TV- tittandet Tidigare definition: Allt TV-tittande exkl. video och TV-spel Dvd-tittandet har varit inkluderat i video på grund.
MMS Akademi 24 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Detaljer kring definitioner och beräkningsregler Denna version.
Sammanställning av enkätsvar med familje- och fritidsknytning från drogvaneundersökningen åk 9, mars 2009.
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
Träna svenska A och B Häfte 13 Sport.
Fritid 2017 Brukarenkät socialförvaltningen.
Börja med att skriva in alla tävlandes namn i resultattabellen
Presentationens avskrift:

MMS Akademi 4 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.

Vad är MMS Gyllene Regler En samling definitioner och regler för hantering av tittardata och beräkning av tittarsiffror. Regelverket står för sig självt och kan används i flera olika sammanhang, tex av olika dataprogram som då förväntas ge samma resultat MMS certifierar de programvaror som korrekt tillämpar MMS Gyllene Regler

Varför MMS Gyllene Regler  Skapar jämförbarhet mellan olika alternativ  Jämförbarheten kan avse visst tillfälle eller över tiden  Skapar ordning och reda för köpare och säljare på en femmiljardersmarknad  Möjliggör utvärderingar av innehållet  Möjliggör kampanjuppföljning - leveranskontroll  Är till oerhört stor nytta för hela mänskligheten

Vad kännetecknar en god medievaluta?  Den är accepterad och använd av en hel bransch  Medvetenhet finns om att resultat fås från en modell av en verklighet  Enighet råder om att mätresultaten gäller i alla lägen  Den goda valutan lever genom att utvecklas och anpassas

Exempel på definitioner  Ett tv-dygn sträcker sig från till och med  Mån-tors är vardagar, fre-sön är helgdagar  Månad och år består av ett antal hela veckor  Registrering av tittande sker på sekundnivå men rapportering sker på minutnivå  Kampen om minuten innebär att om det finns flera tittarpass under en viss minut så vinner längst tittarpass hela minuten, om oavgjort så det senaste  En reklamspot ärver sin startminuts värden  Ett reklamblock består av en svit sammanhängande reklamspottar

Exempel på räkneregler  Relativa tal beräknas ur panelen med summa vikter möjliga tittare som bas  Absoluta tal beräknas sedan med hjälp av baser ur en basundersökning

Exempel på andra kännetecken  Gäster hos panelhushållen registreras och lever för en dag  Varje panelindivid har en daglig vikt, olika från dag till dag  Tittandet redovisas för individer, inte för hushåll

Exempel på data som ligger till grund för siffrorna  Basundersökning 2 ggr per år  Dagligen tittarpass och tittarefakta från AGB  Dagligen loggar över sända program och spottar från kanalerna

Mätdata Loggar från Kanaler (program och spotar) Kontrollkälla för spotloggar PG2 SP2 Filfabriken FTP Server WEB applikation Data bas Internet UTdataUTdata INdataINdata Appl. client Analysverktyg via internet (typ HotCollection ) Overnights Rapporter på hemsida Enkelt analys- verktyg (typ HotTop) Egna filer FTP Browser In- och Utdata

Tittarpass  Vempanelare  VadTV4  När  HurLive  VarHemmet-kök pass per dag

Tittarefakta  Vempanelare  Ålder36  Könkvinna  Urbaniseringsgradstorstad 35+  Familjesituation20+ i hushåll med barn 0-6  Dagens vikt3520,4 C:a möjliga tittare per dag exklusive gäster

Variabler, klasser och baser Vi arbetar med två olika informationskällor; basundersökning och panel Det finns tre olika klasser av variabler  Klass 1viktadeuniversumtal från bas som bas - fixt  Klass 2friabastal från bas som bas - fixt  Klass 3intressevariabl summa vikter från panel som bas - flyt

Variabler klass 1 viktade Ålder/kön28 olika modulerex Kvi Familjesituation år -Vuxen i hh utan barn -Vuxen 45+i hh utan barn -Vuxen 20+i hh med barn 0-6 -Vuxen 20+ i hh med barn 7-19 Urbaniseringsgrad -Storstad Storstad 35+ -Tätort Tätort 35+ -Landsbygd

Variabler klass 2 fria InköpsansvarigHushållsinkomstIndividinkomst SVT-regionICA-regionTV4-region TV3-regionHushållsstorlekUtbildning BoendeformAntal barn i hhTittarkomsumtion ArbetstidSysselsättningPC i hemmet Internet i hemmetInspelningsbar HDDistributör FritidshusEtniskt ursprungMottagningssätt Antal tv-apparater

Variabler klass 3 typ intresse  Andra kulturer, folkliv, vanor  Dansa (dansband, gammaldans, disco mm)  Fotografera, filma, videofilma  Gå på restaurant, café, pub  Sport/idrott – gå på matcher, tävlingar  Vardagsekonomi, vardagsjuridik  Hälsa, friskvård, sjukdomar  Litteratur, läsa böcker  Musik – dansband, schlager  Måla, teckna  Semestra i Sverige  Sport/idrott – träna, motionera själv  Balett, modern dans  Datorer, informationsteknologi  Friluftsliv, ute i naturen, äventyrsresor  Gå på teater  Jakt och fiske  Lotterier, tippa, trav  Musik – folkmusik, worldmusik  Nöjesvärlden, artister, shower, evenemang  Semestra utomlands  Historia  Kungahuset  Mode, kläder, skönhetsvård  Musik – pop, rock, hiphop, soul  Religion, livsåskådning  Språkfrågor  Bilar, motor  Djur och natur  Gå i kyrkan  Handarbeta, sy kläder  Konst, konstutställningar  Matlagning, prova nya maträtter  Musik – jazz  Ordna fester, träffa vänner  Sjunga, uppträda, körsång  Teknik, vetenskap  Bygga, reparera, snickra  Ekonomi, aktier, affärer  Gå på bio  Heminredning, måla, tapetsera, dekorera  Kulturfrågor, kulturdebatt  Miljöfrågor  Musik – klassisk, seriös, opera  Politik, samhällsfrågor  Spela musikinstrument  Titta på TV  Trädgård, växter, odling  Båtar, segling, navigering, båtliv  Familj, samlevnad, relationer  Gå på museum, besöka historiska platser

MMS tv-valuta mått  Tittartidsorienterade  Räckviddsorienterade  Dagliga; enskilda eller snitt  Över tiden; räckvidd och frekvens

Tittartidsorienterade mått Rating eller genomsnittlig publikstorlek uttryckt i absoluta tal eller i procent. Avser genomsnittlig minut under en slot (program, dagdel etc) Genomsnittlig tittartid per möjlig tittare och tillfälle uttryckt i minuter. Genomsnittlig tittartid per dag och tittare under 2006 är 154 minuter. Share eller tittartidsandel uttryck i procent. Hur stor del av det faktiska tittandet en viss period som tillfaller en viss kanal. TV6 hade 5,5 % av tittandet förra veckan.

Vad är rating? Exemplet med dödsdansen Tänk er en teaterföreställning, tex Dödsdansen av Strindberg. Dörrarna stängs, publiken räknas, föreställningen börjar. Varje minut avbryts föreställningen, dörrarna öppnas, folk går ut och in. Dörrarna stängs och publiken räknas Siffran noteras och förställningen fortsätter ytterligare en minut. Efter föreställningens slut summeras de noterade publikstorlekarna och divideras med antalet noteringar. Vi har fått rating i absoluta tal, tex 315.

Räckviddsorienterade mått Vi talar nu om antal eller andel unika personer Reach (räckvidd) uttrycks i tusental eller %

Vad är räckvidd? Tänk er Stockholms central. Hur många olika personer vistas i stora centralhallen en viss dag? Vi placerar ut statistiker vid varje utgång. Dessa frågar alla som lämnar hallen: 1) Har ni varit inne i hallen minst tre sammanhängande minuter? Om svaret är “ja” så ställ fråga 2 2) Har ni tidigare idag blivit frågad om samma sak? Om svaret är “ja” så ställ fråga 3 3) Vad svarade ni då? Med hjälp av dessa uppgifter kan vi besvara vår ursprungliga fråga!

Standard för räckvidd MMS standard för program, dag, dagdel, vecka är:  Sett något allsminst 1 min  Sett programminst 3 sammanhängande min  Sett dag eller del av dagminst 5 sammanhängande min  Veckoräckviddminst 15 sammanhängande min

Räckvidd över tiden; reklamkampanj  Följa en uppsättning panelindivider över tiden  Mittendagen eller närmast senaste  Beräkning av antal träff per panelindivid  Reach 1 minut  Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt  Genomsnittlig frekvens 3,1415  NBD-korrigering kompenserar och förvirrar

Fortsättningsvis… MMS Gyllene Regler byggs ut för att hantera tidsförskjutet tittande