MMS Akademi 4 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
Vad är MMS Gyllene Regler En samling definitioner och regler för hantering av tittardata och beräkning av tittarsiffror. Regelverket står för sig självt och kan används i flera olika sammanhang, tex av olika dataprogram som då förväntas ge samma resultat MMS certifierar de programvaror som korrekt tillämpar MMS Gyllene Regler
Varför MMS Gyllene Regler Skapar jämförbarhet mellan olika alternativ Jämförbarheten kan avse visst tillfälle eller över tiden Skapar ordning och reda för köpare och säljare på en femmiljardersmarknad Möjliggör utvärderingar av innehållet Möjliggör kampanjuppföljning - leveranskontroll Är till oerhört stor nytta för hela mänskligheten
Vad kännetecknar en god medievaluta? Den är accepterad och använd av en hel bransch Medvetenhet finns om att resultat fås från en modell av en verklighet Enighet råder om att mätresultaten gäller i alla lägen Den goda valutan lever genom att utvecklas och anpassas
Exempel på definitioner Ett tv-dygn sträcker sig från till och med Mån-tors är vardagar, fre-sön är helgdagar Månad och år består av ett antal hela veckor Registrering av tittande sker på sekundnivå men rapportering sker på minutnivå Kampen om minuten innebär att om det finns flera tittarpass under en viss minut så vinner längst tittarpass hela minuten, om oavgjort så det senaste En reklamspot ärver sin startminuts värden Ett reklamblock består av en svit sammanhängande reklamspottar
Exempel på räkneregler Relativa tal beräknas ur panelen med summa vikter möjliga tittare som bas Absoluta tal beräknas sedan med hjälp av baser ur en basundersökning
Exempel på andra kännetecken Gäster hos panelhushållen registreras och lever för en dag Varje panelindivid har en daglig vikt, olika från dag till dag Tittandet redovisas för individer, inte för hushåll
Exempel på data som ligger till grund för siffrorna Basundersökning 2 ggr per år Dagligen tittarpass och tittarefakta från AGB Dagligen loggar över sända program och spottar från kanalerna
Mätdata Loggar från Kanaler (program och spotar) Kontrollkälla för spotloggar PG2 SP2 Filfabriken FTP Server WEB applikation Data bas Internet UTdataUTdata INdataINdata Appl. client Analysverktyg via internet (typ HotCollection ) Overnights Rapporter på hemsida Enkelt analys- verktyg (typ HotTop) Egna filer FTP Browser In- och Utdata
Tittarpass Vempanelare VadTV4 När HurLive VarHemmet-kök pass per dag
Tittarefakta Vempanelare Ålder36 Könkvinna Urbaniseringsgradstorstad 35+ Familjesituation20+ i hushåll med barn 0-6 Dagens vikt3520,4 C:a möjliga tittare per dag exklusive gäster
Variabler, klasser och baser Vi arbetar med två olika informationskällor; basundersökning och panel Det finns tre olika klasser av variabler Klass 1viktadeuniversumtal från bas som bas - fixt Klass 2friabastal från bas som bas - fixt Klass 3intressevariabl summa vikter från panel som bas - flyt
Variabler klass 1 viktade Ålder/kön28 olika modulerex Kvi Familjesituation år -Vuxen i hh utan barn -Vuxen 45+i hh utan barn -Vuxen 20+i hh med barn 0-6 -Vuxen 20+ i hh med barn 7-19 Urbaniseringsgrad -Storstad Storstad 35+ -Tätort Tätort 35+ -Landsbygd
Variabler klass 2 fria InköpsansvarigHushållsinkomstIndividinkomst SVT-regionICA-regionTV4-region TV3-regionHushållsstorlekUtbildning BoendeformAntal barn i hhTittarkomsumtion ArbetstidSysselsättningPC i hemmet Internet i hemmetInspelningsbar HDDistributör FritidshusEtniskt ursprungMottagningssätt Antal tv-apparater
Variabler klass 3 typ intresse Andra kulturer, folkliv, vanor Dansa (dansband, gammaldans, disco mm) Fotografera, filma, videofilma Gå på restaurant, café, pub Sport/idrott – gå på matcher, tävlingar Vardagsekonomi, vardagsjuridik Hälsa, friskvård, sjukdomar Litteratur, läsa böcker Musik – dansband, schlager Måla, teckna Semestra i Sverige Sport/idrott – träna, motionera själv Balett, modern dans Datorer, informationsteknologi Friluftsliv, ute i naturen, äventyrsresor Gå på teater Jakt och fiske Lotterier, tippa, trav Musik – folkmusik, worldmusik Nöjesvärlden, artister, shower, evenemang Semestra utomlands Historia Kungahuset Mode, kläder, skönhetsvård Musik – pop, rock, hiphop, soul Religion, livsåskådning Språkfrågor Bilar, motor Djur och natur Gå i kyrkan Handarbeta, sy kläder Konst, konstutställningar Matlagning, prova nya maträtter Musik – jazz Ordna fester, träffa vänner Sjunga, uppträda, körsång Teknik, vetenskap Bygga, reparera, snickra Ekonomi, aktier, affärer Gå på bio Heminredning, måla, tapetsera, dekorera Kulturfrågor, kulturdebatt Miljöfrågor Musik – klassisk, seriös, opera Politik, samhällsfrågor Spela musikinstrument Titta på TV Trädgård, växter, odling Båtar, segling, navigering, båtliv Familj, samlevnad, relationer Gå på museum, besöka historiska platser
MMS tv-valuta mått Tittartidsorienterade Räckviddsorienterade Dagliga; enskilda eller snitt Över tiden; räckvidd och frekvens
Tittartidsorienterade mått Rating eller genomsnittlig publikstorlek uttryckt i absoluta tal eller i procent. Avser genomsnittlig minut under en slot (program, dagdel etc) Genomsnittlig tittartid per möjlig tittare och tillfälle uttryckt i minuter. Genomsnittlig tittartid per dag och tittare under 2006 är 154 minuter. Share eller tittartidsandel uttryck i procent. Hur stor del av det faktiska tittandet en viss period som tillfaller en viss kanal. TV6 hade 5,5 % av tittandet förra veckan.
Vad är rating? Exemplet med dödsdansen Tänk er en teaterföreställning, tex Dödsdansen av Strindberg. Dörrarna stängs, publiken räknas, föreställningen börjar. Varje minut avbryts föreställningen, dörrarna öppnas, folk går ut och in. Dörrarna stängs och publiken räknas Siffran noteras och förställningen fortsätter ytterligare en minut. Efter föreställningens slut summeras de noterade publikstorlekarna och divideras med antalet noteringar. Vi har fått rating i absoluta tal, tex 315.
Räckviddsorienterade mått Vi talar nu om antal eller andel unika personer Reach (räckvidd) uttrycks i tusental eller %
Vad är räckvidd? Tänk er Stockholms central. Hur många olika personer vistas i stora centralhallen en viss dag? Vi placerar ut statistiker vid varje utgång. Dessa frågar alla som lämnar hallen: 1) Har ni varit inne i hallen minst tre sammanhängande minuter? Om svaret är “ja” så ställ fråga 2 2) Har ni tidigare idag blivit frågad om samma sak? Om svaret är “ja” så ställ fråga 3 3) Vad svarade ni då? Med hjälp av dessa uppgifter kan vi besvara vår ursprungliga fråga!
Standard för räckvidd MMS standard för program, dag, dagdel, vecka är: Sett något allsminst 1 min Sett programminst 3 sammanhängande min Sett dag eller del av dagminst 5 sammanhängande min Veckoräckviddminst 15 sammanhängande min
Räckvidd över tiden; reklamkampanj Följa en uppsättning panelindivider över tiden Mittendagen eller närmast senaste Beräkning av antal träff per panelindivid Reach 1 minut Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt Genomsnittlig frekvens 3,1415 NBD-korrigering kompenserar och förvirrar
Fortsättningsvis… MMS Gyllene Regler byggs ut för att hantera tidsförskjutet tittande