1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lärcentret i Åbo Lärcenter- och virtualiserings-verksamheten vid Åbo Akademi i Åbo Tove Forslund
Advertisements

Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Välkommen på tionde minikonferensen om kursutveckling – första gången invid Lärcentrets egna.
IT i undervisning som stöd för genomströmningen TF:s personalmöte Tove Forslund, Lärcentret
Att studera hos Liber Hermods.
2006 Adobe Systems Incorporated. All Rights Reserved. 1 Komma igång med Adobe Presenter ver.7 (Adobes guide med tillägg av Tove Forslund, Lärcentret )
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Moodle, forts.kurs del 1-2 Oktober 2012
Inlärningsmiljö för att öka motivation
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Information till IT-designs programstudenter
Exjobb--Från Idé till Rapport Jürgen Börstler Umeå University SWEDEN
Kompetensutveckling Med PIM
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 E-tent Tove Forslund, Lärcentret Februari
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Lärcentret i Åbo Startseminarium för nätkursproduktionsprojekten 2008 Tove Forslund
Lärcentret i Åbo Startseminarium för nätkursproduktionsprojekten 2007 Tove Forslund
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo Översikt över studierådgivningen vid Akademin och utvecklingen av studerandes akademiska studiefärdigheter.
Praktisk nätpedagogik del 1: Kursuppläggning och examination på nätet
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Avslutande seminarium för nätkursprojekt Tove Forslund, Lärcentret
Välkommen till Åbo Akademi
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Introduktion till IT vid ÅA/ÖH Jens Granlund. Omfattning 2 sv – 80h 2 sv – 80h –20% föreläsningar –20% övningar –20% läsa boken Lättpocket om IT –20%
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
ÅLDERSGRUPPEN 11 ÅR HÖSTEN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Praktisk arbetslivsorientering
1 Lärcentret i Åbo Mervärdet med nätstöd i kurser Tove Forslund, Lärcentret
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Lärcentret i Åbo Planering av nätundervisning
1 Lärcentret i Åbo Lärcenter- och virtualiseringsverksamheten vid Åbo Akademi i Åbo Info om enheternas arbete med virtualiseringsstrategier.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
1 Lärcentret i Åbo Praktisk nätpedagogik del 1: Planering av nätundervisning Ope.fi-utbildning Tove Forslund
November 2010Åbo Akademi, Lärcentret i Åbo / Fagerlund & Forslund1 Referensgruppsmöte vid BioVet & Natvet Tove Forslund, Lärcentret i Åbo.
Studier på lika villkor vid Yrkeshögskolan Novia Tillgänglighetsprojekt åren Utveckla rutiner – ett Best Practice system, för att.
Lärcentret i Åbo Referensgruppsseminarium 28 maj 2008 Tove Forslund, Lärcentret
ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers
Lärcentret i Åbo Aktuellt vid Lärcentret och inom virtualiseringen Minikonferensen Tove Forslund
1 LC-verksamheten lägesrapport och planer för 2010 Tove Forslund LC-möte
Praktisk nätpedagogik: Planering av och handledning på nätstödda kurser Tove Forslund Lärcentret
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Rörelse och konstruktion
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
Startmöten för nätkursprojekten 2013 Tove Forslund & Maria Sundström, Lärcentret
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
1 Kreativa och hållbara lärmiljöer, CLL Tove Forslund Lärcentret i Åbo
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 Elektronisk tentamen och vad kan studentrepresentanterna göra för dess införande på den egna institutionen? Studentrepresentanternas.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Digitalisering av text Kursintroduktion Mats Dahlström 30 Mars 2005.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Teknik för multimediaproduktion Referensgruppsseminariet, november 2011 Tove Forslund, Lärcentret
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Planering av digital undervisning
Lärcentret - ÅA:s stöd i användningen av teknik i undervisning och för utveckling av undervisningen, genom kurser, individuell handledning och stödmaterial.
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Komma igång med Moodle Januari 2016
Att bygga upp en undervisningsportfolio
Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi,
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund

2 Målet med virtualiseringen, bl.a Göra kursen tillgänglig för studerande och lärare Förbättra förutsättningarna för inlärning –aktivera studerande –bättre åskådliggöra moment i kursen –förändra examinationsformerna –öka handledningen Effektivera kursadministrationen –kursdokumentationen på nätet speciellt bra t.ex. om flera olika handledare och enheter involverade i genomförandet –enklare/snabbare t.ex. distribuera och ta emot material, speciellt i masskurser –underlättar uppdateringen av kursmaterialet mm

3 Exempel… Hela kursen via nätet (möjliggör distansstudier) Instuderingsfrågor/självrättande test/övningstenter etc. för läskurs Fördjupning (tillämpning, frågor, egna tankar) i nätdiskussion mellan föreläsningarna på föreläsningskurs Nätföreläsningar (för dem som ej kan närvara el. vill repetera, dokumentera gästföreläsare etc) Kontakt under praktiktid/fältstudier el.dyl. (handledning av lärare och övr.studerande, inlämning av praktikrapporter) Tent (hemtent under en vecka/fyra timmar el.dyl.) forts. 

4 Tilläggsmaterial/”nice-to-know” (webblänkar till artiklar, extra övningar mm) Materialbank (bakom lösenord, även mer informellt material kan publiceras för viss grupp) Proseminarium/slutarbeten (presentation av plan, litteraturstudier och färdigt arbete + kommentarer) Grupparbete (för att se att alla i gruppen jobbar): presenterar läst material för varandra och diskuterar det, distribuerar slutprodukt Distribution av studerandes produktioner i ppt- format, videon mm. Processkrivning Kursutvärdering etc

5 PlaneringProduktionStartGenomförandeAvslutning Förberedelse av yttre ramar Produktion av kursmaterial Handbok för material- produktion Anmälan och antagning av studerande till kurs Introduktion av studerande i inlärningsmiljön Kursavslutning och kursutvärdering Pedagogisk planering Planering av aktivering av studerande Införande av deltagare på kursen Ev. närstudier MedievalPlanering av handledning och feedback Test av utrymmen, utrustning och programvara HandledningDokumentation, uppdatering och vidareutveckling Information om kursen Inlärningsmiljö och layout Användarnamn åt deltagarna Examination Utvärdering och testning av kursen Kursstart Handbok för nätkursutveckling

6 Planeringsunderlag, översikt av kursen + arbetsbelastning för studerande och lärare

7 Att komma igång med virtualisering Fundera på varför du vill ta in teknik/nätet Börja med att ta in teknik/nätet för ngt visst syfte: –distribution av material och/eller –övningar och/eller –ljud och bild för att åskådliggöra och/eller –handledning av (dvs. anvisningar för) studiegången och/eller –interaktion med andra (studerande, experter) Kontakta t.ex. Tove Forslund för en diskussion om vad du vill åstadkomma med tekniken, vi reder ut: –Hur få tillgång till tekniken –Vem handleder –Hur gå tillväga steg-för-steg i själva utvecklingsarbetet –Finansiering –Upphovsrätt Kolla Lärcentrets webbsidor för information

8 Stöd för Moodle och Blackboard Administrator och hjälp i tekniska frågor: –Mikael Ekblom, tfn Grunda kurs: –mejla Mikael Ekblom och ange vilken plattform det gäller samt namn på och e-postadress till dem som bör ha instruktörsrättigheter till kursen, fakultet, ämne, kursnamn, termin+år när kursen skall Användarguider för kursproducenter, handledare och studerande på – – Korta kurser –Fortsättningskurs i Moodle (4 h) & 1.12 kl –Kursuppläggning på nätet (4 h) 27 & kl –Aktivering och examination (4 h) 4 & 7.12 kl –Handledning på nätkurser (4 h) 12 & kl