Vad är återvinnings konst och hur ska vi arbeta med det? Tappat och Hittat Vad är återvinnings konst och hur ska vi arbeta med det?
Inspirations material Sarah Lucas
Marina DeBris
Waste Land
Historiskt... Pablo Picasso
Marcel Duchamp
Första uppgiften: Förändra ytan på ett föremål Under uppgiften kommer ni att arbeta självständigt med att förändra ytan på ett föremål. Ni får välja ett föremål ur tappat & hittat lådan som finns i klassrummet. I tappat & hittat lådan kan man hitta allt ifrån godis papper till elkablar och en gammal sko.. Ni får använda, tejp, lim, färg, collage teknik, tidningar, papper och skräp. Vi ska undersöka vad som händer med ett föremål när ytan på det förändras. Förändras betydelsen? Om ni har svårt att komma på vad ni ska göra så kan det vara ett knep att tänka i motsatser. Något hårt blir mjukt, något snällt blir farligt osv.
Redovisning av era föremål Redovisningen kommer att gå till såhär... Ni byter föremål med varandra Svara på frågor som ni får tilldelade: - Vad är det för föremål? -Vem äger det här föremålet? - Vart finns det här föremålet/ den här personen som äger föremålet? Skriv ner svaren Redovisa varandras föremål med hjälp av det ni svarat på frågorna Öppen reflektion i klassen kring arbete och resultat
Grupparbete Arbeta i grupp 3-4 personer per grupp Utgå ifrån era föremål och skapa ett montage Montaget ska förmedla ett budskap, brainstorma i gruppen och kom på vad?! Till montaget ska ni använda era föremål ni får också använda färg, papper, tidningar, träspill, lim, tejp, häftpistol och saker i från tappat & hittat lådan
Redovisa grupparbete Vi har en mini vernissage i klassrummet Alla grupper ställer ut sina montage vi hjälps åt att möblera klassrummet och hänga/ställa montagen som vi vill ha det Sedan går vi runt tillsammans och ser på allas verk Vi avslutar med att i grupperna svara på frågor som ni blir tilldelade. Det är frågor som rör gruppdynamiken, arbetsprocessen och resultaten, vad har ni lärt er? vad var bra? vad var dåligt?