Syntaktiska funktioner

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Satsdelar.
Advertisements

Svenska som andraspråk
Pronomen.
Golv, väggar, tak. fönster och en dörr
Gerundium är en verbform = en ”korsning” mellan verb och adverb
P, S, O, PF, ATTR, ADVL, OIV AKTIV &PASSIV, HS&BS
Satsdelar Orden i en mening delas in i grupper, satsdelar.
Allmän grammatik SATSDELAR
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Igår var Lisa på bio..
SYNTAX Allmän Grammatik.
Böja den bestämda/obestämda artikeln.
Luncha och lär! Possessiva pronomen.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Satsdelar.
Intro till Generativ Grammatik och Frasstrukturgrammatik Tis, 1/10
Satsled och satstruktur
Satsdelar Predikat Subjekt Direkt objekt Indirekt objekt Adverbial
Beskriver vilken funktion orden har i en sats.
Språkvetenskaplig databehandling Maria Holmqvist
Dcg-notation 21.2 G 2.3 M (BBS 8). dagens föreläsning extra argument i dcg-notation prolog-anrop i dcg-notation avslutande kommentarer om dcg.
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Subjekt, predikat, objekt, predikatsfyllnad och adverbial
I spanska finns det tre ”sorters” verb.
” kommer att, Tänker eller ska”?
Allmän grammatik SATSDELAR
Våra fyra första satsdelar i korthet
Huvudsatser och bisatser
Tryck på F5 för att börja. ”Klicka” sedan för att fortsätta.
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
De eller dem, det är frågan?
Satsdelar En satsdel kan vara ett eller flera ord.
FRASER. En sats, som alltså kan vara antingen en huvudsats eller en bisats, består i sin tur av…
Reflexiva verb + riktning och befintlighet
Allmän Grammatik Introduktion. Struktur SvenskanRyskan SVO subjekt verb objekt.
Ryska Kasus Lokativ. Lokativ semantik och syntaktiskt funktion Semantik Belägenhet Beskrivning (omtalat föremål) Förklaring (befintlighet som villkor)
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Pontus Johansson 1 grammatiker 21.1 G 1 (BBS 7)
Ordföljden i svenskan (syntaxen)
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Ordföljd.
Börja och avsluta med tid
Meningar med bisats När vi skriver texter är det bra att använda bisatser. Det är bra att använda bisatser i meningar av många olika anledningar. Dels.
GRAMMATIK - SATSLÄRA Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
ORDFÖLJD OCH HJÄLPVERB I SVENSKAN SFI 2015 Åsa Olsson.
SATSLÄRA Huvudsats och bisats Satsdelar. HUVUDSATS OCH BISATS En huvudsats kan stå för sig själv och bilda mening En bisats kan inte stå för sig själv.
Grammatik.
Skriva meningar i huvudsats Alla meningar måste innehålla minst ett verb. Verbet kommer alltid på andra plats i en huvudsats. En mening kan ha flera verb!
Satsadverbial Du måste alltid tänka på satsadverbialen när du läser, lyssnar, skriver och talar! Satsadverbial är viktiga eftersom de ändrar meningens.
Språksystemet, satsdelar Lars-Gunnar Andersson Inst. för svenska språket.
Marika Granat, Brålanda skola, Brålanda –
Passiv i ryskan Linda Ryska kurs
GRAMMATIK – SATSLÄRA 2 Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Något görs eller blir gjort Motsatsen till en aktiv mening…
Sats och mening En fullständig sats består alltid av två delar: subjekt och predikat. Ex. Fåglarna flyger. s p = fullständig sats Saknas subjekt eller.
Skriva meningar i huvudsats
Ordföljd huvudsats.
Åsa Karlsson, Nösnäsgymnasiet, Stenungsund –
Satsdelar Så här hittar du dem!.
Satslära När du skriver en text sätter du ihop ord som blir till en eller flera satser. Dessa satser bildar då en mening, som börjar med stor bokstav och.
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Grammatisk terminologi I
Akkusativ.
Svensk grammatik Satslära (Del 2).
Ordföljd huvudsats.
Satsschema - Hur använder man det?
Nominativ Ackusativ Dativ
Satsschema - Hur använder man det?.
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Presentationens avskrift:

Syntaktiska funktioner Allmän Grammatik

Vad är syntaktisk funktion? Syntaktisk funktion är nominalfrasernas funktion i satsen (hur nominalfraser används för att bygga upp satsen). Vilken roll spelar NP i satserna. Rollen kallas även: semantisk roll, djupkasus eller tematisk roll

Syntaktiska funktioner 1 Jag stängde dörren. Я закрыл дверь. Lokförare startade tåget. Машинист тронул поезд. Hunden bet mig. Собака укусила меня NP — VP — NP roller Aktör — Handling — Föremål (för handlingen) S NP VP V NP

Syntaktiska funktioner syntaktiskt funktion roll 1 Syntaktisk funktion Roll subjekt aktör, upplevaren direkt objekt påverkat föremål indirekt objekt mottagare adverbial instrumentet (och flera andra) agent aktör i passiv sats Roller Aktören (agens, agent, agentadverbial) Läraren öppnade dörren. Aktören i passiv sats (agent) Dörren öppnades av läraren Upplevaren (experiencer) Katten såg musen. (påverkat) föremål (objekt, patient) Jag kastade ut katten genom fönstret. Mottagare (recipient, beneficient) Presidenten tilldelade soldaten en medalj. Instrumentet: Jag skar brödet med kniven Målet: Vi åkte till Stockholm Belägenhet: Vi lagar mat i köket

Syntaktiska funktioner syntaktiskt funktion roll 2 Jag gav barnet en docka. Barnet fick en docka av mig. Я дал ребёнку куклу. Ребёнок получил куклу от меня. S S NP VP NP VP Jag barnet V NP NP V NP PP Gav barnet en docka fick en docka P NP av mig mottagare Det finns inte alltid enkel relation mellan den roll en nominalfras uttrycker och den plats den har i satsens struktur ( t. ex . verben ge och få kan ställa till problem)

Markering av syntaktiska funktioner Svenskan: ordföljd och prepositioner Jag stängde dörren. — rollfördelningen helt entydig. Hammarby besegrade IFK Göteborg — ändrad ordföljd ändrar betydelse. Jag skär brödet med kniven adverbial (instrumentet). Japanskan: pre-eller postpositioner Sensej wa kodomo ni hon o agemasita (subjekt) (indirekt objekt) (direkt objekt) (predikat) Läraren barn bok gav Ryskan: kasus (med –eller utan prepositioner) Syntaktiskt funktion kasus Subjekt nominativ Indirekt objekt dativ Direkt objekt ackusativ Läraren gav barnet en bok Учитель дал ребёнку книгу N D Ack Platsadverbial preposition + lokativ Я сижу на стуле

Markering av syntaktiska funktioner 2 Jag skär brödet med kniven Я режу хлеб ножом S S NP VP NP VP V NP PP(kasus) V NP NP (instrumentalis) P NP

Markering av syntaktiska funktioner 3 Татьяна ехала в Москву в карете (aktör) (mål) (belägenhet) subjekt (N) predikat adverbial (här Ack) adverbial (L) S NP VP V PP PP P NP (Ack) P NP (L ) Tatjana åkte (häst och) vagn till Moskva V NP PP P N OBS!!! åka är transitiv verb; «ехать» är intransitiv verb.

Distinktionen mellan objekt och adverbial Prepositionsobjekt (prepositionsinleda verbkomplement) 1. Vi litar på pendeltåget Vad litar vi på? S NP VP V NP litar på tåget objekt: står direkt efter verbet b. inleds inte med preposition 2. Vi pratar på pendeltåget Var pratar vi? NP VP V PP pratar P NP på tåget adverbial: står efter eventuella objekt b. består av preposition fras (där prepositionen har en självständig betydelse)

Distinktionen mellan objekt och adverbial Verbfras 1 …litar på pendeltåget VP V NP P NP roll – påverkad föremål Synt. funktion - objekt (prepositions) Verbfras 2 …pratar på pendeltåget V PP P NP roll - belägenhet Synt. funktion - adverbial (rums) …litar på pendeltåget доверяем поезду (D. istället för Ack. på grund av verbets semantik) …pratar på pendeltåget разговариваем в поезде (L)