Läs- och skrivutredningskurs

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Läsundervisning på modersmålet och andraspråket
Att träna Läsförståelse
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Lär-verktyg hjälper elever med läs- och skrivsvårigheter
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Att skriva sig till läsning
Bedömning av språk, läsning och skrivning
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Förskoleklassen på Södermalms skola
Barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
® LIBER Kalmar 20/ ® Liber Stjärnsvenskamode llen – alla ska med!
Språkförskolekonferens i Lycksele augusti 2014 Maria Levlin
Dyslexi på flera språk • Dyslexi kan ta sig uttryck på olika sätt beroende på skriftsystem och ortografi • Parallella svårigheter med fonologisk bearbetning.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Lyssna på dubbelteckning 1
Word Read Plus 08 talsyntes
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Barn med långsam start i skolan - hur utvecklas deras läsning fram till åk 6? Den 7:e nordiska kongressen om dyslexipedagogik 2014 Stockholm, augusti 2014.
Språklig medvetenhet.
Språkstörning och dess konsekvenser för inlärning
Kurs läs och skriv Återkoppling
Hur ser en god läs- och skrivutveckling ut?
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
SBU-rapport – Dyslexi Barngruppen Martin Jägervall
Gå inte för fort fram! Anpassa till barnen.
Att skriva dikter.
Stefan Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Allmän Grammatik Introduktion. Struktur SvenskanRyskan SVO subjekt verb objekt.
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
Tidig upptäckt – Tidiga insatser Umeå 28 april 2015
Exempel på skriftligt omdöme
SPRÅKLIG MEDVETENHET/UPPMÄRKSAMHET
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Måndagen 12 november 2012 Hur arbetar skolan med läs- och skrivutveckling? Hur kan du som förälder på bästa sätt stötta.
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Tisdagen den 6 oktober 2015
SUA – Skriva.
Läs- och skrivkurs 7 oktober - engelska
Lässvårigheter/dyslexi och språkstörning – hur ser överlappningen ut? Dyslexi och komorbiditet Dyslexiföreningen februari 2016 Stockholm Maria Levlin,
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
- Hon läser så bra, snabbt och med flyt. - Nu läser han kapitelböcker själv, så nu behöver vi inte högläsa längre. Vad är egentligen läsning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Läspedagogiska interventioner och bedömningar över tid Stefan Gustafson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Förskoleklass Skattkärrsskolan. Bild Motorik Svenska Engelska Social träning Musik Lek Matematik Värdegrund.
Dysleximässan 2016 Hur kan man mäta läs- och skrivutveckling? Karin Taube.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Föräldramöte Tomtebogård
Trädet Web – strukturerad läs- och skrivinlärning
Vecka 39 Onsdag den 27:e september 2017 Dagens namnsdag Dagmar Rigmor.
Ale Kommuns avtal NE.se.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Helhet och allsidighet
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Läs- och skrivutredningskurs Dagens innehåll: Deltagarnas reflektioner - tecken på los Fonologisk medvetenhet Avkodning Paus Tester: LäSt, MG, Läskedjor Ljuda, Skolstil på dator och i iPad, Superbra! Blogg

Fonologisk medvetenhet Fonologi – läran om språkljuden och hur dessa fungerar i ett språksystem Språkljud – enskilda språkljud = fonem Fonem – språkets minsta betydelseskiljande delar exempel: sil och fil Samuelsson m fl, 2009

Fonologisk medvetenhet Barn har svårt att styra uppmärksamheten mot hur ordet låter. Kan vara skickliga språkliga användare men kan ha svårt att fästa uppmärksamheten på ordens ljudmässiga sida. Metakognitiv utveckling (förmåga att tänka om tänkandet) – ett viktigt steg att kunna styra uppmärksamheten från språkets innehåll och mening till dess formsida Samuelsson m fl, 2009

Fonologisk medvetenhet hellre phonological sensitivity än fonologisk medvetenhet Samuelsson m fl, 2009

Fonologisk medvetenhet Kan användas för att förutsäga framgång i läsinlärningen Går att träna på olika sätt, även före skolstarten, och träningen ger resultat på efterföljande läsinlärning Svårigheter med fonologisk medvetenhet är typiskt för såväl barn som vuxna med dyslexi Samuelsson m fl, 2009

Fonologisk medvetenhet Mått på fonologisk medvetenhet och bokstavskunskap är goda prediktorer för läsutvecklingen under de två första skolåren Träningen i fonologisk medvetenhet är allra mest effektiv för elever i farozonen at – risk readers dvs barn med låga resultat på språk- och läsrelaterade test i förskolan Samuelsson m fl, 2009

Fonologisk medvetenhet Träning i fonologisk medvetenhet gav störst effekt för elever med sämst prognos Samuelsson m fl, 2009

Fonologisk medvetenhet Fonologisk avkodningsfärdighet Fonologisk medvetenhet Säker bokstavskunskap Automatiserad ortografisk-fonologisk omkodning Effektiv fonologisk syntes Höien & Lundberg, 2013

Fonologisk medvetenhet Höien & Lundberg, 2013 Ett barn kan vara fonologiskt medveten på olika nivåer. Utvecklingen går från 1 meningsanalys (vilka ord är meningen uppbyggd av) 2 dela in ord i stavelser 3 fonemisk medvetenhet (lyssna på enskilda ljud i ordet, sen första ljudet i ordet därefter sista ljudet i ordet) 4 alfabetiska principen

Avkodningen Höien & Lundberg, 2013 Pseudoläsning Kan läsa ordet ”mjölk” på mjölkartongen Logografiska- Känner igen tex ordet visuella stadiet ”kamel” genom ”m” = pucklar. Har inte knäckt koden. Alfabetisk- känner igen bokstavens ljud fonologiska stadiet och bokstavens form. Har knäckt koden.

Avkodning Ortografisk- läser ord som morfemiska stadiet bestämda bokstavs- mönster Morfem minsta språkliga enheten med innehållsmässig eller grammatisk funktion brandbil elefant brandbilen elefanter

Test: LäSt Test i Läsning och Stavning för åk 1—6 Två grundläggande delar i läs- och skrivutvecklingen som är relevanta att regelbundet dokumentera är avkodning och stavning (Snow, Burns, & Griffin 1998) Avkodning nonord kräver alfabetisk läsning Avkodning ord – både alfabetisk och ortografisk läsning Stavning

Test: LäSt Orden läses högt av eleverna – man kan höra vilken lässtrategi eleven använder När eleven läser enstaka ord eliminerar man möjligheten för barnet att använda kontextuella ledtrådar för att gissa istället för att läsa hela ordet. Barnet måste visa att hon/han kan läsa.

Test: LäSt Normerat enligt: Stanine Översätta råpoängen på testerna till: läsålder, skolålder och percentiler - en detaljerad beskrivning av nivån på läsning och stavning i förhållande till population

Test: LäSt Läsålder – en elev som är 9 år och 8 månader har en läsförmåga som motsvarar en ålder på 8 år och 3 månader Skolålder – kan uttrycka en läs- och stavningsförmåga som motsvarar en viss tid i skolan. En elev har gått 3 år och 5 månader i skolan fast den endast har gått i skolan i 2 år och 6 månader Percentiler – 20 nivåer

LäSt Nonord A + B Totalt 90 sek Ord A + B Totalt 90 sek Stavning Råpoäng: korrekt lästa nonord A + B Råpoäng: korrekt lästa ord A + B Råpoäng: korrekt stavade ord

LS – MajGun Johansson Högstadiet och gymnasiet Delprov: • Diktamen I, II och III i stigande svårighetsgrad • Avläsning – 50 ord i stigande svårighetsgrad • Avläsning – 49 nonsensord i stigande svårighetsgrad

Läskedjor –2 Syfte: Bedömning av ordigenkänning eller ordavkodningsförmåga gällande svenska och engelska Ålder: Skolår 1 till och med första året på gymnasiet Administrering: Främst grupp

English WordChains Från åk 3 – gymnasiets första år Stanineskala

Fonologiska test Provia Fonolek ITPA UMESOL Lilla Duvan/Duvan/Ordavkodning MG/Läsettan Logos

21 april Läsförståelse och hörförståelse Läs: Kapitel 9 Specifika läsförståelseproblem s. 162—180