2.4.2015Åbo Akademi – Strandgatan 2- 65101 Vasa1 Arbetsplan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
Advertisements

Tillgänglighet vid Åbo Akademi
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
SPECIMA Kompletterande lärarutbildning i Finland
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Studieuppläggning – datateknik Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
Välkomna!.
/LMRHH-seminarium SAMARBETE PÅ SVENSKA MELLAN HÖGSKOLOR I HELSINGFORS Rapport utförd på uppdrag av RHH (Rektorsdelegationen för högskoleutbildningen.
Vår styrka Liten enhet Matematiskt-naturvetenskapliga ämnen
Statskunskap Ämnespresentation för nya studerande Catharina Groop
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Undervisningens planering vid ÅA Utbildning för institutionsrådens studentrepresentanter Studiechef Sanna Westerlund Åbo Akademi -
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
1 Egenlärarträff vid TkF Dagens material kommer in på
Elevens Val § SKOLLAGEN SÄGER:
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet. Höstterminen 2014 LGFRILAGRU Valbar kurs, 30 hp 1GN019 Bildpedagogik – för grundlärare med inr mot arbete i åk 4-6.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
FB/TW AST Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Studier för diplomingenjörsexamen i huvudämnet processystemteknik inom det processtekniska.
För kunskap och bildning NY TEKNIK I UNDERVISNINGEN Henrik Laurén Forskningens fronter
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Presentation på PF-timmen Viceprefekt Petri Salo.
Öpu-leden – en väg till akademisk examen Seminarium för samarbetsparter inom Öppna universitetet vid Åbo Akademi / Majlen Saarinen.
Att välja till gymnasieskolan Är en process som håller på……
VÄLKOMNA Att komma ut ur skolan!.
FB/TW AST Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Studier för teknologie kandidatexamen i huvudämnet processystemteknik inom det processtekniska.
Information till abiturienternas föräldrar den 29 januari 2015.
Gymnasie & Vuxenutbildning
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Systematisk kursutvärdering och uppföljningsformer Workshop Bättre lärande! Toppenheternas avslutningsfestival Alexandra Elsing, Yasmin Nyqvist,
EXAMENSSTADGAN [ES] Monica Nerdrum.  Arbetet pågått sedan våren 2014  Första version till nyckelpersoner  Möten med nyckelpersoner  Studiechefer.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Åbo Akademis Arbetsforum - Henriksgatan 1 b Åbo 1 ARBETSFORUMS TJÄNSTER TkF:s egenlärarträff.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Att studera psykologi Benny Salo, amanuens
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Pedagogiskt arbete ur ett lokalperspektiv Förutsättningar Kurser Trender.
Huvudämnesvalsinfo kemiteknik Kerstin Fagerström studierådgivare Rum 209, Gripen (2 vån) tfn Fakultetsområdet.
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
MinPlan-information för nya studerande Institutionen för biovetenskaper Gadolinia, aud. A Kl Åbo Akademi - Institutionen.
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
Välkommen till institutionen för informationsteknologi Åbo Akademi – Institutionen för informationsteknologi 1.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
Information till abiturienternas föräldrar den 6 februari 2014.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
ÄNDRINGAR I ES Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning/lärandestödet.
Utbildning och lärarutbildning i Finland NLS Sommarkurs 2010 Benita Kavander.
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
UNDERVISNINGSPLANERING – VID FPV 2016 Anna Buss, utbildningskoordinator.
Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?
Många från övriga fakulteter tar kurser vid FSE
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi,
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Vad är en FQ-grupp?.
Att studera vid öppna universitetet
Presentationens avskrift:

Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan

Åbo Akademi – Strandgatan Vasa2 Arbetsplanen  Vars timmar är hela klocktimmar  Består av 1600h för heltidstjänst  Undervisningens andel av planen varierar beroende på anställningsförhållande  Vid deltidstjänst uppges arbetsförhållandets anställningsprocent  Diskuteras med ämnes/ämnesgruppsansvarig och inlämnas senast den 24 april 2015  Feedback eller påtecknad plan returneras inom maj

Åbo Akademi – Strandgatan Vasa3 Arbetsplanerna görs i relation till  Ämnets ordinarie utbildningsansvar –Must (– Need – Nice)  Ämnesområdets helhetssituation –Undervisning/handledning – administration – forskning  Förnuftig arbetsbelastning/kurs  Ämnesområdets budget  Ämnesområdets övriga personal

Åbo Akademi – Strandgatan Vasa4 Koefficienter För undervisningsarbete (inkl. planering och utvärdering)  ”Traditionell undervisning” –”Gammal” kurs/parallella kurser – koefficient 2 –Enskilda kurser - koefficient 3 –Helt ny kurs - koefficient 4  ”Virtuell undervisning” –Närstudieundervisning – koefficient 3 –Nätkurser - enligt Öpus rekommendation

Åbo Akademi – Strandgatan Vasa5 Beräkning av praktikhandledning (inom lärarutbildningarna)  Klasslärarutbildning: (koefficient 3)  Inledande praktik (5 sp) 4F + 4A/grupp + 20h rapportgenomgång  Grundläggande praktik (5 sp) 3h/grupp (= 3h/sekvens)  Ämnespraktik (5 sp) 3h/studerande (=3h/sekvens)  Avslutande praktiken (5 sp) 2h/studerande  Speciallärarutbildning: (koefficient 3)  Inlednade praktik 1h/studerande  Grundläggande 3h/studerande  Biämnespraktik 3h/sekvens  Avslutande praktik 2h/studerande  Ämneslärarutbildning (grundutbildning): koefficient 3  Inledande praktik del 1 0h/studerande del 2 2h/studerande  Grundläggande praktik 3h/studerande  Fördjupad praktik 3h/studerande  Ämneslärar- och yrkeslärarutbildning (behörighetsgivande studier): koefficient 3  Modul 14h/studerande (ett undervisningsämne) 6h/studerande (två undervisningsämnen)  Modul 2 4h/studerande (ett undervisningsämne) 6h/studerande (två undervisningsämnen)

Åbo Akademi – Strandgatan Vasa6 Handledning av slutarbeten baserat på FR beslut 20/2 2007(PF)  Proseminarieuppsatser och slutseminarier – 3 h/arbete x koefficient 2  Kandidatarbeten (6 sp) –Seminarier: 2 h/arbete x koefficient 2 –Läsning och handledning: 3h x koefficient 3/arbete  Pro gradu-arbeten (35 sp) –Seminarier: 3 h/arbete x koefficient 2 –Läsning och handledning: 10h x koefficient 3/arbete  Samma arbete kan ingå i arbetsplanen endast en gång

Åbo Akademi – Strandgatan Vasa7 Egenlärare –beräknad tidsåtgång  2+2 timmar för information  1,5+1,5 timmar per studerande för handledning  7 timmar för deltagande i info + fortbildning  2 timmar för genomgång av studerandes studieprestationer (inför obligatorisk praktik) (andel av 1600h – inte undervisningstimmar)

Åbo Akademi – Strandgatan Vasa8 Styrdokument * Universitetens kollektivavtal ant_kollektivavtal_for_universitet_ pdf * Personalinstruktion för Åbo Akademi on_12_12_2014.pdf