ACT – Att hantera stress och främja hälsa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
“Tänk över det här...” Klicka med musen för att se bildspelet...
Advertisements

ÅsaMia Alteryd EQverkstan
Motivation och förändring
Gun Frödemo - kurator Studenthälsan.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Barnanpassad utredning
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv?
Patientenkät sommaren -13
medan alla andra omkring dig log. Så lev ditt liv med ett leende,
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Välkommen till Ungdomssamling!
Les meilleures photos de
Högtidstal Retorik.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Konsten att leda sig själv
Repetition och tillbakablick
Mindfulness – en hjälp på vägen
Samma fast olika eller olika fast samma?
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Vad är du för typ av person?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Ta ställning och handla!
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Jul, jul strålande jul. Ja visst är det strålande. eller
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Hantera en kronisk sjukdom
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa Gruppledare 1 & Gruppledare 2
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 7 – Att gå vidare
ACT Att hantera stress och främja hälsa
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Förändring – hot eller möjlighet?
Socialpsykologi.
Barn och stress.
Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare ACT Att leva livet fullt ut Träff 6 – Att fortsätta leva livet fullt ut Fredrik Livheim.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 4 – Hur kan jag hantera mina hinder? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Kurstillfälle Att leva livet fullt ut
Presentationens avskrift:

ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 5 – Hur har det gått sedan sist vi sågs? Ditt namn & kollegans namn kursledare

Träff 5 – Hur har det gått sedan sist vi sågs? Finns det något du lärde dig under kursen som du använt dig av i ditt dagliga liv? Film Repetition av hela kursen Hur vill du gå vidare? Vilka är dina kommande steg för att leva livet fullt ut? 2

Finns det något du lärde dig under kursen som du använt dig av i ditt dagliga liv? Gå en runda. Om du vill kan du anteckna på tavlan.

Film Här kan man visa film om man vill. Visa film, ge som instruktion inna du sätter igång att be deltagarna anteckna om det finns något i filmen som anknyter till det vi jobbat med i kursen ”ACT – att hantera stress och främja hälsa” Välj själv vad du vill visa. Tre tips är: Fröken märkvärdig och karriären (om du jobbar med ”högpresterande” deltagare (kostar 99 SEK på CDON:COM, 30 minuter lång) ”Full fart. Om stress”. Film om stress, Fredrik Livheim med fler medverkar. Finns i högstadie/gymnasieversion från hösten 2011. Kolla in på http://www.emfilm.net/index.htm (30 minuter) ”Yes man” med Jim Carrey, spelfilm, ca 1,5 timmar (tror jag).

Repetition av hela ”ACT – att hantera stress och främja hälsa”

Träff 1 – Om stress och acceptans ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” - Søren Kierkegaard (1813-1855) 36 6

Träff 1 – Om stress och acceptans Vad är stress? - Vad är stress? Vad stressar oss människor? - Hur vet man om man är stressad och vad är effektivt mot stress? - Hjärnan är inte alltid vår vän Ska jag förändra eller acceptera? Att undvika tankar och känslor - Två olika regelsystem - Lögndetektorn - Tänk inte på numren - Kvicksandsmetaforen - Naturlig smärta eller onödig smärta Tänkandet kan skapa lidande - Även härliga upplevelser kan väcka smärta Medveten närvaro Öva hemma 37 7

Träff 2: De coola, viktiga sakerna som verkligen spelar roll i livet – Din livskompass ” Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i underlandet, Lewis Caroll, 1865 38 8

Genomgång av övat hemma Livskompassen Träff 2: De coola, viktiga sakerna som verkligen spelar roll i livet – Din livskompass Repetition av träff 1 Genomgång av övat hemma Livskompassen - Egna livskompasser - Att möta mig själv som 90-åring - Livsutrymme och balans - Bull’s Eye Hinder - Vad hindrar mig? - Bussmetaforen Språk, tankar, känslor och regler som hinder - ”men” eller ”och inga ”måsten” - Träskmetaforen Öva hemma 39

Träff 3 – Att leva det liv jag vill leva Vilken passagerare säger vad du ska göra nu? "Även den som inte vågar leva dör någon gång” - Thomas DiLeva 40

Träff 3 – Att leva det liv jag vill leva Kort repetition av träff 1 & 2 Genomgång av övat hemma Att leva enligt sin livskompass - Kolla sin livskompass - Vad är viktigast, målet eller vägen dit? - Undersöka vad man konkret kan göra i sina livsriktningar - Kartlägga hinder och arbeta på strategier att hantera dem Hur vårt tänkande skapar lidande, problem och stress - Hur vi värderar och dömer med hjälp av språket - Att landa i vårt observerande jag - Russinövning - Frikoppling från språket - Att skapa psykologisk flexibilitet Öva hemma 41

Medkänsla, kommunikation och repetition Träff 4 – Att gå vidare Medkänsla, kommunikation och repetition ”Allting är mycket osäkert och det är just det som lugnar mig” - Too-Ticki i ”Trollvinter”, Tove Jansson 42

Medkänsla, kommunikation och repetition Träff 4 – Att gå vidare Medkänsla, kommunikation och repetition Kort repetition av träff 1, 2 & 3 Genomgång av övat hemma Kommunikation - Jag-budskap - Att säga nej - Att säga ja - Kolla sin livskompass Medkänsla och relationer Repetition av hela kursen 43

Boktips 45

Sluta grubbla börja leva - Konkret självhjälpsbok som fungerar för olika typer av problematik av: Steven Hayes Förlag: Natur och Kultur Ett hett tips: Gör den själv eller som en egen kurs med några vänner. Använd schemat du fått för att planera. 46

Lyckofällan - Skapa det liv du vill leva av: Russ Harris Förlag: Natur och Kultur Samma budskap som i den här kursen: Gör den själv eller som en egen kurs med några vänner. Använd schemat du fått för att planera. 47

Att leva ett liv, inte vinna ett krig -om acceptans av: Anna Kåver Förlag: Natur och Kultur 48

Tips på mindfulnessövningar 18

Här kan du beställa den CD-skiva ni använt under kursen. www.livskompass.se Här kan du beställa den CD-skiva ni använt under kursen. Priset är 149 kr inkl frakt. 55

En användbar applikation med mindfulness övningar med mera. Mindfulness Appen En användbar applikation med mindfulness övningar med mera. 55

Hur vill du gå vidare? Vilka är dina kommande steg för att leva livet fullt ut? Gå en runda. Om du vill kan du anteckna på tavlan.

Om vi ska sammanfatta kursen till tre ord så blir det följande, Acceptera Accept Välj Choose Gör Take action ACT 63

65

Lycka till! Skapa dig det liv du vill leva!

Extrabilder till träff 1 Om du vill kan du klippa av bilderna som kommer här efter bilden ”Lycka till” och lägga in i presentationen om du vill beröra dem under Träff 5. Förslag kring vad man kan tala om finns i antecknings-rutorna under bilden.

Saker som vi behöver öva oss på att acceptera: Att vi kommer att dö Kommentar: Valbar att ha med. Passar bra efter bild 31 ” Vad är effektivt mot stress?” som ingång på temat acceptans. 32 26

Saker som vi behöver öva oss på att acceptera: Att vi kommer att dö Vår historia, vår barndom Tankar och osäkerhet kring vår framtid Kroppen och dess funktioner Smärta Sjukdom Utseende Känslor, både negativa och positiva 32 27

Mitt liv är riktigt tungt… (ibland) ”Härligt” Exempeldialog: Jag vet inte hur ditt liv ser ut. Men mitt liv ser ut ungefär såhär. (visa en tänkt kurva med armen) Ibland är det ok, och sedan händer något, till exempel för mycket att göra på jobbet (skolan), strul & bråk med min partner och mamma som är allvarligt sjuk och livet är riktigt tungt. Ibland är det vardag och ibland är det riktigt härligt och enstaka toppar med ”må bra”. Och sedan händer något och det blir riktigt jobbigt igen… osv. Är det någon som kan känna igen sig?... Det kanske är just det här som är normaltillståndet vad det gäller att vara människa, att livet går upp och ner. Vi kan ställa till problem för oss själva om vi förväntar oss att vi i livet ska vara i ett konstant, tillfälligt ”må bra”, för då kommer vi att må dåligt över att vi inte ”mår bra” osv. (här kan man även anknyta till bilden innan medicinsk modell = jämnvikt som rubbas med sjukdom. Bota sjukdom och sedan allt frid och fröjd, och att vi tror att vi psykologiskt/hur vi mår och känner oss ska fungera på samma sätt. Vad det gäller texten ”Sedan jämför vi vår egen insida…” kan man ta här, men den berör man ett par bilder längre fram med texten ”Men andra har det mycket bättre än jag”) Sedan jämför vi vår egen ”insida” med andras ”utsida”… ”Grymt jobbigt”

Om livet X 29

Extrabild till träff 2

Vad har jag kontroll över? Det viktiga livet Jag har FULL kontroll över vad jag gör - Det vill säga vilka steg jag tar med mina fötter. Jag har INTE kontroll över vad livet ger mig - Men jag kan öka chanserna att få vad jag vill ha beroende på vilka steg jag tar med mina fötter. Händelse: Blir dumpad Detta är en ”bonusbild” som lades till vårterminen 2011. Denna bild är tänkt som reflektion efter bild ”27. Relationer – Olika sätt att hantera hinder”. Det vill säga när man precis avslutat Bussmetaforen. Anledningen till detta är att det är värt att verkligen lyfta upp denna skillnad. Det vill säga vad vi har kontroll över och vad vi inte har kontroll över. I rollspelet innan (råga om fika eller dejt) har jag full kontroll över mina handlingar, dvs. ta steg fram till personen, öppna munnen och fråga. Om hon/han svarar ja eller nej har jag inte kontroll över. Däremot har jag drastiskt ökat chanserna till en fika genom att gå fram och fråga. Och jag har samtidigt öppnat mig för möjligheten att det kan göra ont om personen säger nej. Sorg! Ångest! Känslor: Ilska! Osäkerhet! Händelse: 14 år, föräldrarna skiljer sig 31

Extrabild till träff 3

Se upp så att du inte går på blåsningen som kan kosta dig livet! Bara jag…XXX så… XXX Lösning: Du är framme! Njut, dansa och upplev… Bracket = bransch (t.ex sälja försäkringar) Hoax = lurendrejeri, bluff Detta är en extrabild. Den passar bra innan eller efter bild 13. ” Vad är viktigast? - Målet eller vägen dit?” och skidåkarmetaforen. Om du vill använda den så behövs uppkoppling till Internet (eller att du spelat in klippet) samt högtalare. Googla på ”music and life” och eller Allan Watts så kommer ett fint klipp på youtube som är cirka en minut. Det finns två lite svårare ord (hoax & bracket) som man kan förklara innan man visar klippet. 53

Missar jag saker i livet? Passar bra efter bild 34 i manualen (Månen ser rätt mörk ut ikväll). Notera särskilt tjejen med blont hår. När vi är i huvudet missar vi lätt det som livet faktiskt bjuder oss på. 34 34

Hur kan jag göra denna linje längre? Här har vi en lång linje, går det att göra den längre, utan att förstöra den eller rita om den? Observera. Ta bort den övre pilen ur deltagarnas åhörarmaterial så att de inte kommer på svaret direkt. Passar bra i samband med bild 38. ”Faktiska egenskaper”, eller ”Värdera och döma” Nu är vår linje längre. Vi värderar och dömer och tycker olika saker beroende på sammanhanget.

Är blomman fin eller ful? Blev den ”fulare”? Kan en blomma ibland bara få vara en blomma? Kan du ibland låta dig själv bara få vara du ”som du är” och släppa lite på dömandet? (fulare än, sämre än, fetare än? Och så vidare…) Observera. Ta bort den ”fina blomman” ur deltagarnas åhörarmaterial så att de inte kommer på svaret direkt. Passar bra i samband med bild 38. ”Faktiska egenskaper”, eller ”Värdera och döma” och direkt efter bilder ”Hur kan jag göra denna linje längre?”

Jag har haft många problem i mitt liv… De flesta har aldrig hänt Jag har haft många problem i mitt liv… De flesta har aldrig hänt. - Mark Twain Passar bra efter bild 42 (Bild på Viggo som vill åka fortare). Kan även läggas efter bild 43 (Vårt tänkande skapa lidande). 37 37

Aldrig sitta nöjd Passar bra efter bild 42 (Bild på Viggo som vill åka fortare). Kan även läggas efter bild 43 (Vårt tänkande skapa lidande). Denna bilden illustrerar hur vi med hjälp av tänkandet kan skapa lidande. Vi kan tänka oss att andras/andra verkligheter är ”bättre än” min och hitta godtycklliga argument till varför det är så. Och dessa godtyckliga argument upplever vi som sanningen, tex. ”-Ja, men hon tjänar ju mer än mig, allstå är jag fattig, eller det är synd om mig!”. Vi missar att hjärnan är byggd för att hitta problem, om vi ska hålla på med ”jämförande-leken” kan det vara klokt att hitta lika godtyckliga argument till varför jag har det bra ekonomiskt ställt också. Eller bara notera att hjärnan värderar och dömer och inte ta det så bokstavligt, jag är ”schackbrädet”. 42

Inte underligt att våra skönhetsideal är galet förvrängda (snedvridna) Dove Evolution http://www.youtube.com/watch?v=iYhCn0jf46U Denna bild passar bra efter bild 45 (Vissa ideal dödar). För at kunna visa den så behöver du ha uppkoppling till Internet. Man kan öppna den på två sätt: 1. Högerklicka på länken i bilden, välj: ”Öppna hyperlänk” och ett nytt fönster öppnas. Eller 2. Öppna en webläsare (tex Internet explorer) klipp in länken i adressfönstret så kommer du till filmklippet. Det kan vara bra att förbereda detta i en rast eller innan deltagarna kommer så att du slipper teknik-krångel. Om dy förbereder och det inte går att få igång filmen genom att trycka ”play” så behöver du uppdatera sidan (den funkar bara ca 10 min). Tryck på ”Uppdatera” (el ”referesh”, eller rund ring beroende på vilket språk du har) som finns nära adressfönstret. Annars bara fråga någon deltagare hur man uppdaterar sidan. 39