Att utveckla – lite tips!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredande text - källkritik.
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel

Källkritik.
- en positiv och realistisk självbild
Barnanpassad utredning
Att leva med multipel skleros
Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå.
Pronomen.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Psykisk ohälsa 2006Gymn åk2 1 Elever som haft huvudvärk en gång i veckan eller mer.
Elever som haft huvudvärk en gång i veckan eller mer
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Centrum för förebyggande arbete Arbete och välfärdsförvaltningen
Praktisk arbetslivsorientering
Det va en gång en katt och hund del 1
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Psykisk hälsa på 1177.se och UMO.se
Underordnade konjunktioner
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Ett arbetsområde om poesi
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Reportern Frågor på raderna Frågor mellan raderna
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
Kan vi sluta skjutsa våra barn?
© Synovate Ungas attityder till rökning
Hemsjukvårdsläkare i Lidköpings kommun
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
SIM TEAM.
Händerna 1 Idé Ben Furman.
Argumenterande text.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Den magiska dörren.
Adam tänker 1.Han heter Adam. 2.Han tänker inte så bra. 3.Han är arg. 4.Jag tror att han kommer från USA.
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Agentskap
Att skriva en debattartikel
Föräldramöte årskurs 6 2 mars.
Diskussionstillfälle 4
Världskrigens tid, en mörk tid.
MOTIVATION.
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Det va en gång en katt och hund del 1
Leva tillsammans.
Hur mår du idag? Jag är glad idag Idag är jag glad.
MAKTLEKAR.
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
BETYG Hur? Vad? Varför?. Varför? För att riksdagen har bestämt det! (Men det finns fler anledningar…)
Din klass I varje klass har i genomsnitt: 3 astma 4 allergisk snuva
Tro Medeltiden del 4 åk 4.
Vila och sömn är viktiga!
Att skriva en resonerande text
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Presentationens avskrift:

Att utveckla – lite tips!

Skillnad mellan enkel – utvecklad - välutvecklad Exempel från Jesper Grönlund och Gömma nyckeln. Enkel beskrivning Nycklarna finns någonstans på Fridaskolan och på våning 3 Utvecklad beskrivning Nycklarna finns någonstans på Fridaskolan och på våning 3. De finns i salen ”Aten”, på den högra delen av rummet från tavlan sett. Välutvecklad beskrivning Nycklarna finns någonstans på Fridaskolan och på våning 3. De finns i salen ”Aten”, på den högra delen av rummet från tavlan sett. De ligger på första raden, under en blå tröja med Niketryck. Jämföra MA – bara visa stegen (bara ge fakta SO) + utveckla med exempel högre nivå

Hur blir man bättre på att utveckla? Resonemangens kompisar – INNEHÅLL som ska blir utförligare! exempel och fakta – att kunna använda sig av fakta och exempel för att stärka sitt resonemang t.ex Ninni i osynliga barnet blir mer osynlig när hon är rädd t.ex. när hon tappade krukan och trodde mamman skulle blir arg på henne. Kunna använda fakta i SO för att förklara varför saker sker. flera perspektiv konsekvenskedjor – Många gånger måste man kunna visa på varför saker sker, och vad som kommer bli konsekvensen av detta. Om man får dålig lunch i skolan äter man inte och kommer bli trött på eftermiddagen, vilket kan leda till att man får svårt att koncentrera sig. I slutändan kan detta leda till sämre resultat och således sämre betyg. Motivera sina tankar – förklara tydligt hur man menar och hur man tänker. Jag tycker att den är sorglig (enkelt) – Jag tycker att den är sorglig eftersom boken tar teman som sorg, cancer och ångest. Den visar på hur dåligt ungdomar kan må när ens anhöriga blir sjuka och man själv känner sig hjälplös (utvecklad och motiverad).

Att utveckla - vidare filmtips http://bloggar.ur.se/orkaplugga/2015/01/28/utveckla-ett-resonemang/