Beräkningsvetenskap II/NV2

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet p..
Advertisements

Från mönster till algebra
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
1 Modeller och verklighet, 5-10p • Ges på ett flertal av TS ingenjörsprogram • Ges för första gången under läsåret 2004/2005 • Grundläggande naturvetenskap,
Vilmaseminarium November 2012
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering  Kursens hemsida  Studentportalen.
Att skriva projektrapport
Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Psykologi A henrik LARSSON (LAH)
Framtidens producentansvar
Om kandidatprojektet på Y- programmet. Mål Komponenter Utmanande och kul konstruktionsprojekt:  Projektarbete  Understödjande föreläsningar  Understödjande.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi Torsdag 5 december 2013 kl (ca) Lokal: A2 Examensarbete - Information inför kurs 722A35/722A36/722A42 VT 2014.
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Handledning och examination på distans
Beräkningsvetenskap II/NV2 Lina von Sydow. Informationsteknologi Institutionen för informationsteknologi | Beräkningsvetenskap – vad är det?
Fallstudie: linjära ekvationssystem
Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien IVAs Studentråd Rapporter 2007.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
IT Fördjupning Del 2 Lotta Annell. Mål Kursen ger grundläggande kunskaper inom området databaser. Den studerande erhåller kunskaper om att skapa en databas.
Åldringsmekanismer & hur man förlänger livslängden på batteri i fordon och energilagrings applikationer Evelina Wikner Institutionen för Energi och Miljö.
Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 1 De bifogade OH-bilderna är bara utkast till vad som kan vara.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Pedagogiskt arbete vid avdelningen för energi- och miljöteknik - kursvärderingar Förutsättningar Kort historik Tre kurser för att exemplifiera; - Energiteknik,
Beräkningsvetenskap Michael Thuné.
FK2002,FK2004 Föreläsning 2.
Experimentella metoder i fysik 2010 Inledning Kerstin Jon-And.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Mahmud Al Hakim 2  Mål för kursen  Kursplanering  Kurslitteratur  Betygsättning  Grunder om databaser  Tabeller.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Datautbildningar (D-nämnden) Datateknik (D), 180p, 150 studenter Informationsteknologi (IT), 180p, 30 studenter (förslag till 60 studenter). Programmet.
Välkommen till Info om Projektarbete i åk3. Vad är ett projektarbete? 100 gypoäng Ca 100 timmar per elev Särskild handledare/lärare Särskild planering.
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet Studierådg. Greger Lindén PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Välkommen till Elenergiteknik
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
GJ It i organisationer Gudrun Jeppesen DSV.
Beräkningsvetenskap I
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Experimentella metoder 2006 Inledning Kerstin Jon-And.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 1 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Diskret stokasticitet Projekt 2.3, Talltita
Per DelsingFig. 1 Per Delsing Sensorer och brus Föreläsning II Administration –Inlämningsuppgifter, returer –Labbar –Tentamen Störningar Lock-in Brus i.
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Datorer muntlig presentation
Experimentella metoder 2007 Inledning Kerstin Jon-And.
IT Fördjupning Del 2 Lotta Annell. Mål Kursen ger grundläggande kunskaper inom området databaser. Den studerande erhåller kunskaper om att skapa en databas.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Beräkningsvetenskap II/MN2 Lina von Sydow. Informationsteknologi Institutionen för informationsteknologi | Beräkningsvetenskap – vad är det?
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
F&U-kurserna Delkurs 1 & Delkurs 2. Detta kommer ni få ut av kursen/kurserna.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Beräkningsvetenskap I
Strategisk Logistik, 20p Mål
IT Fördjupning Databaser & Excel.
Välkommen till Mittuniversitetet Institutionen för informationsteknologi och medier Avdelningen för informations och kommunikationssystem Department.
Presentationens avskrift:

Beräkningsvetenskap II/NV2 Lina von Sydow

Beräkningsvetenskap – vad är det? Beräkningsvetenskapens studieobjekt är de metoder som behövs för att utföra kvalificerade datorberäkningar. Fokus är på metodutveckling, men det finns också en nära koppling till olika tillämpningar. Ämnet beräkningsvetenskap är tvärvetenskapligt och har gränsytor mot matematik, datavetenskap och olika tillämpningar, huvudsakligen inom naturvetenskap och teknik.

Exempel på tillämpningar: Sylarnas fjällstation - bild av dagens situation

Simulering av snödrift för ett av ombyggnadsförslagen http://www.fluent.com/about/news/newsletters/04v13i1/a8.htm

Hur ska vi bygga brännkammaren så att inte allt exploderar?

Figuren visar hur Östersjöområdet ska fördelas över olika processorer i en parallell- dator då isutbredningen ska beräknas.

Var i genomet finns gener som påverkar exempelvis storlek? + =

Vad händer i ett flygplan när blixten slår ner?

Hur sprider sig den medicin som injiceras i ögat mot exempelvis starr?

Hur ska broar (och andra byggnader) konstrueras för att undvika katastrof? Bildsekvensen visar hur Tacoma Bridge förstörs (1940).

I vilken ordning ska träffarna visas? http://www.mai.liu.se/~laeld/

Från ”verklighet” till simulering Matematisk modell Numerisk metod Är resultatet tillräckligt ”bra”. Om inte – förbättra något led. Dataprogram Simulering

Kursupplägg: Kursen indelad i tre block. Varje block består av: Inledande laboration Föreläsningar och workouts Inlämningsuppgift

Inledande laboration Datorexperiment som åskådliggör vad som är möjligt att göra med hjälp av beräkningar. Skall väcka nyfikenhet.

Föreläsningar/workouts ”som vanligt”. Workouts räknestugor för att komma igång med eget arbete under kursens gång. Obligatorisk redovisning genom antingen Muntlig redovisning under workoutpasset eller Skriftlig redovisning som lämnas in samma dag som workoutpasset.

Inlämningsuppgifter ”Knyter ihop säcken”. Teoretiska uppgifter som behandlar de experiment som genomfördes under laborationen. Uppgifterna löses med metoder som presenteras och övas under föreläsningar och workouts. Uppgifterna kan lösas i grupper om 2-3 studenter. Redovisas skriftligt via ping-pong.

Projektarbete För alla som får 5p för kursen ingår förutom ovanstående ett projektarbete. Arbetet genomförs i grupper om 2-3 studenter. Handledning kommer ske vid två tillfällen. Projektet redovisas muntligt och i en skriftlig rapport.

Kursplanering Skriftlig tentamen 14/10! Arbete hemma inklusive L1 Introduction Lab1 Simulation L2 Linear alg. + PDEs W1 Linear alg. + PDEs L3 Finite differences for time-dependent PDEs v. 36 L4 Finite differences for time-dependent PDEs W2 Finite differences for time-dependent PDEs P1 Project - Introduction L5 Finite differences for elliptic PDEs W3 Finite differences for elliptic PDEs v.37 Lab2 Iterative methods, eigenvalues and eigenvectors L6 Iterative methods W4 Iterative methods v. 38 P2 Project - supervision L7 Eigenvalues and eigenvectors W5 Eigenvalues and eigenvectors v. 39 P3 Project - supervision Lab3 Least squares, Boundary value ODEs and FFT L8 Least squares W6 Least squares v. 40 L9 Boundary value ODEs and FFT W7 Boundary value ODEs and FFT P4 Project – final presentation v. 41 L10 Repetition, old exam W8 Old exam Arbete hemma inklusive Inlämningsuppgift 1 Inlämningsuppgift 1 in! Arbete hemma inklusive Inlämningsuppgift 2 Inlämningsuppgift 2 in! Arbete hemma inklusive Inlämningsuppgift 3 Inlämningsuppgift 3 in! Skriftlig tentamen 14/10!