Caseseminarium Sofie Johansson, sofjo153

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Frågor som vi brottats med
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
SAMHÄLLSEKONOMI.
Processkartläggning.
Pedagogisk dokumentation
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Affärsintegration och Asset Management
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Reflektion över försäljningsseminarium
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
Case seminarium: Individuell Reflektion
Schemaläggnings- och bokningssystem för Linnéuniversitetet HT12
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
(Företag LOGGA) Ett steg in i framtiden (Kundens Logga)
Elmarknadens vinnare och förlorare Medial debatt vintern FERA 16 februari 2011 Per Forsling.
Case – ABB, FG Wilson och CAT
CASE Grupp 8 Fanny Abelsson | Felicia Karlsson | Irene Werin
Reflektion kring Caseseminarium Grupp 1 Victoria Carlsson, Madeleine Eriksson, Magnus Grönhult, Cecilia Löfgren, Anna Reuterskiöld.
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Case ABB Grupp 6 Stina Friberg Emily Gustavsson Anja Mlivic Jesper ny
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
Seminarium Industriell Försäljning Eric Marketoft.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Diskussionstillfälle 4
Case seminarium Grupp 3, Azra Custovac, Anna Ojdanic & Indira Todorovac.
Christoffers Clothing Company
Kapitel 15 Budgeten.
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Grupp 11. Reflektion av ABB-caset -Bra att avsätta resurser för samtal och därigenom skapa tillit genom kontinuerlig dialog om brister, utveckling etc.
Caseinlämning kl Grupp 5 Denise Niemi Jennie Östh
Varför dog Jesus? Vad är problemet? Vad kunde God göra åt det?
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
MAKTLEKAR.
THE ABB, FG WILSON & CATERPILLAR CASE Grupp 4: Christoffer Andersson SCM & Industriell Marknadsföring Cathrine Bose 722A29 Elin Ivarsson Jonas.
Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9.
Projektseminarium 1 Henrik Nehler Linköping
Fredrik Rask Verksamheten för Rakel och Ledningssystem
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Case - ABB och caterpillar
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Samuel Svenson samsv
FG Wilson & Caterpillar
Anna Blomquist, Pernilla Larsson, Jenny Fiskàare & Clara Frost
Utvärdering av caseseminarium
Lösningsförslag för ABB
The ABB - FG Wilson and Caterpillar case
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Case: ABB - F.G Wilson - Cat
Edvard Hubendick edvhu119.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ikett Personalpartner AB
Susanne Lindqvist SANdvik,
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentationens avskrift:

Caseseminarium Sofie Johansson, sofjo153 TEIE42 Caseseminarium Sofie Johansson, sofjo153

Reflektion av caset Relationer är viktigt vid partnerskap och/eller komplex försäljning. Även vid relationer där mycket pengar är inblandade eller vid beroendeställning till kund/leverantör. Viktigt att KAM håller koll på hela organisationen så att de utför/uppträder så som de blivit tillsagda. Viktigt med kontroll. Ett proaktivt arbetssätt är att föredra vid viktiga kunder/leverantörer. Därmed att kontinuerligt underhålla relation. Ett reaktivt beteende kan tex. ge förlorade kunder. Mer konkurrenskraftigt att kunna leverera en lösning som är kundanpassad till kund. Det kräver dock goda relationer och kunskap om kundens behov. Om en aktör väljer att agera på en global marknad ställs högre krav på till exempellogistik och försäljningsenheter. Organisationen måste vara redo och anpassad för ett globalt arbete. Vid möten med kund/leverantör sker mycket ”skådespeleri”. Det är viktigt att ta reda på varför motparten agerar som de gör. Är det en förhandlingsstrategi? Vill de göra oss stressade och få fram ett förhastat beslut? Eller vill de förflytta maktbalansen åt deras håll?

Reflektion av caseundervisning Roligt med andra inslag av undervisning. Speciellt roligt att alla deltar i en diskussion. Därför bra att moderatorn ställer frågor till personer. Bra att öva på casefall då det inte är vanligt för mig. Mycket bra med en uppsummering i slutet av caset av moderatorn där det vi kommit fram till sammanfattas. Kul med ett case där det finns ett ”facit”, ett riktigt utfall över i detta fall hur ABB verkligen agerade. Bra att ACAS används som lokal då det ger ett mer ”diskussionsvänligt” klimat där alla kan se varandra. Eventuellt skulle en förberedande uppgift som skickas in innan seminariet kunna utföras. Detta för att ytterligare hjälpa till att föra djupa diskussioner och analyser bland studenterna. Caset var intressant och lärorikt. Roligt att arbeta med verkliga företag.