Hearing om regeringsuppdrag avseende fjärrvärme Per Holm
Prisändringsprövning Uppdrag: Stärka kundens/konsumentens ställning Vilket betyder: ”Fjärrvärmekonsumenterna bör i större utsträckning kunna känna trygghet med fjärrvärmeföretagens prissättning och villkor” Genom att: Införa en prisförändringsprövning som skyddar konsumenterna mot oskäliga prishöjningar
1.Rimlig, förutsägbar och stabil prisutveckling 2.Transparens i och förståelse för fjärrvärmeföretagens prissättning 3.Kunderna ska genom dialog kunna påverka fjärrvärmeföretagens prissättning 4.Få prisändringar aviserade i god tid innan hyresförhandlingar och budgetarbete 5.Möjlighet att påverka när nya priskonstruktioner utvecklas 6.Priskonstruktioner som ger kunden ekonomiska incitament till effektiviseringsåtgärder, som kommer leverantören, kunden och miljön till godo Detta vill kunderna ha:
Vilket innebär att prisförändringsprövningen Ska innehålla en dömande funktion Ska ha en starkt lokal prägel Ska ge en formaliserad lokal dialog kring prissättning, prisförändringar och andra villkor Ska ske i förväg Ska ge en förväntad prisutveckling för flera år framöver Ska ta hänsyn till priskonstruktioner Så ser vårt system för prisändringsprövning ut
Systemet finns på riktigt Helsingborg Göteborg Ängelholm Falun Borlänge Kalmar Västerås Sundsvall Linköping Umeå Trollhättan Stockholm Skellefteå Jönköping Gävle Östersund Växjö