Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Analys- och redaktionschef, Cision Sverige Politikbarometern Glimtar från nära sex års studier av politiken i medierna, 8 juli.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Analys- och redaktionschef, Cision Sverige Politikbarometern Glimtar från nära sex års studier av politiken i medierna, 8 juli."— Presentationens avskrift:

1 jonathan.wenno@cision.com Analys- och redaktionschef, Cision Sverige Politikbarometern Glimtar från nära sex års studier av politiken i medierna, 8 juli i Almedalen

2 2 Politikbarometern 2002 - 2008 Politiska toppnyheter i viktiga medier Dagens Nyheter Svenska Dagbladet Expressen Aftonbladet Dagens Eko Tv4 Nyheterna Rapport Aktuellt Nära 14 000 artiklar och inslag

3 3 Angreppssätt Synlighet Minimera negativ publicitet Kampen om dagordningen

4 4 Synlighet

5 5 Procent kännedom Attityd till (1-5) 30405060 2,6 2,8 3,0 3,2 3,4 3,6 Helsingborg Gotland Halmstad Jönköping Lund Örebro Norrköping Kalmar Karlstad Gävle Borås Linköping Västerås Östersund Eskilstuna Växjö Umeå Falun Sundsvall Karlskrona Kristianstad Luleå Skellefteå Kännedom - attityd Svenskarnas bedömning av 23 orter Källa: Sifo-undersökning beställd av Cision Ju fler som känner till dig, desto bättre tycker de om dig

6 6 Procent kännedom Attityd till (1-5) 30405060 2,6 2,8 3,0 3,2 3,4 3,6 Helsingborg Gotland Halmstad Jönköping Lund Örebro Norrköping Kalmar Karlstad Gävle Borås Linköping Västerås Östersund Eskilstuna Växjö Umeå Falun Sundsvall Karlskrona Kristianstad Luleå Skellefteå Kännedom - attityd Svenskarnas bedömning av 23 orter Källa: Sifo-undersökning beställd av Cision Ju fler som känner till dig, desto bättre tycker de om dig Andra faktorer Universitetsstad Turiststad Närhet till befolkningskluster

7 7 % mvkdc 0 10 20 30 40 50 39,8 32 15,2 18 13,3 13 8,3 9 9,1 9 6,1 8 4,6 8 s fpmp 0 10 20 30 40 50 39,8 32 15,2 18 13,3 13 8,3 9 9,1 9 6,1 8 4,6 8 Valresultat 2002Mediegenomslag 1 juli – 15 september 2002 Synlighet – medieresultat vs valresultat 2002

8 8 Enbart synlighet är bra, men räcker inte som förklaringsmodell

9 9 Vinkling

10 10 Vinkling – medieresultat vs valresultat 2006

11 11 Vinkling – medieresultat vs valresultat 2006 AlliansenS-Mp-V 0 10 20 30 40 50 48,2 46,1 Valresultat %

12 12 Vinkling – medieresultat vs valresultat 2006 Alliansen 0 10 20 30 40 50 48,2 48,6 46,1 46,0 Valresultat Media - viktat balansmått % S-Mp-V

13 13 Valet 2006 – S och Fp förlorade mediestriden % Centern Folkpartiet Kristdemokraterna Moderaterna Miljöpartiet Socialdemoraterna Vänsterpartiet 0 10 20 30 40 8,8 9,9 12,8 10,9 9,3 10,8 14,1 17 8,2 12,2 35,3 23,6 7,3 10,2 Media - genomslag Media - viktat balansmått

14 14 S och Fp hade störst väljartapp % MFpCKdSVMpSdÖvr 0 10 20 30 40 50 RD 06RD 02

15 15 Konstateranden Sambandet mellan valresultat och förklaringsvariablerna SYNLIGHET och VINKLING i medierna är tydligt Men, SYNLIGHET och VINKLING är resultatet – den ”tekniska analysen” av politiken i medierna, som i sin tur är ett resultat av kampen om dagordningen

16 16 Iakttagelser kring synlighet SYNLIGHET Generellt högre synlighet i regeringsställning Socialdemokraterna hade i regeringsställning 44% av publiciteten i opposition 23% Göran-tiden i opposition 28% Mona-tiden i opposition 20% Uppgång inom regering tydligast hos Moderaterna Moderaterna 12% till 32% Övriga upp några procentenheter, ligger kring 10-12% Tydlig nedgång i synlighet i fd koalitionspartier – både v och mp lägre än c, fp, kd i opposition Miljöpartiet från 9% till 6% Vänsterpartiet från 9% till 5% Alliansen syns klart mest i mediebilden

17 17 Iakttagelser kring vinkling POSITIV/NEGATIV Regeringspartier utsatta för mer kritiskt publicitet Socialdemokraterna 16 av 16 kvartal - relativt svag bild Moderaterna 6 av 7 kvartal – relativt svag bild Kristdemokraterna 3 av 3 senaste – relativt svag bild Observera Folkpartiet – 3 av 3 med Björklund – relativt positiv bild Observera Centern – 5 av 7 regeringskvartal – relativt positiv bild Mp och v relativt starka bilder Mp - 21 av 23 kvartal relativt stark mediebild! V – 11 av senaste 12 relativt stark bild! För båda gäller dock att Q2 2008 var svagare än tidigare! Alliansen starkare kvartal 2 2008 än föregående regering kvartal 2 2004

18 18 Hur ser det ut idag vs fyra år sedan? % RegeringOpposition 0 10 20 30 40 50 60 70 s-mp-v Alliansen Media - viktat balansmått 2004 2008

19 19 Dagordningen

20 20 Ämnen i mediernas dagordning 2002 - 2008 18Infrastruktur 19Myndigheter 20Medicin/Hälsa 21Bostadsfrågor 22Kommunala/regionala frågor 23Kändisar 24Fackliga frågor 25Kultur/nöje 26Djurfrågor 27Familj 28Olyckor 29Missbruk 30Konsumentfrågor 31Sport 32Natur 33Organisationer 1Politik/Politiskt spel 2Utrikespolitik 3EU/EMU 4Rättsliga frågor 5Kriminalitet 6Skatter 7Utbildning 8Välfärdssamhälle 9Vård/omsorg 10Invandrarfrågor 11Företagsnyheter 12Arbetsmarknad 13Ekonomi 14Miljö 15Försvar 16Jämställdhet 17Energi

21 21 När är rätt tid? Andel per kvartal 2002:4 2003:1 2003:2 2003:3 2003:4 2004:1 2004:2 2004:3 2004:4 2005:1 2005:2 2005:3 2005:4 2006:1 2006:2 2006:3 2006:4 2007:1 2007:2 2007:3 2007:4 2008:1 2008:2 0 10 20 30 40 50 60 Politiskt spel tränger undan andra frågor under valår

22 22 Mediernas dagordning vs svenskarnas Medierna Q4 2007 1Politik/politiskt spel 2Kriminalitet 3Utrikespolitik 4EU/EMU 5Miljö 6Vård/omsorg 7Utbildning 8Rättsliga frågor 9Försvar 10Skatter Svenskarna hösten 2007* 1Sjukvård 2Sysselsättning 3Miljö 4Utbildning/skola 5Pensioner/äldrevård 6Lag/ordning 7Invandrare/flyktingar 8Socialpolitik 9Sveriges ekonomi 10Skatter *Källa: SOM-institutet 2008

23 23 Mediernas dagordning vs svenskarnas Medierna Q4 2007 1Politik/politiskt spel 2Kriminalitet 3Utrikespolitik 4EU/EMU 5Miljö 6Vård/omsorg 7Utbildning 8Rättsliga frågor 9Försvar 10Skatter Svenskarna hösten 2007* 1Sjukvård 2Sysselsättning 3Miljö 4Utbildning/skola 5Pensioner/äldrevård 6Lag/ordning 7Invandrare/flyktingar 8Socialpolitik 9Sveriges ekonomi 10Skatter *Källa: SOM-institutet 2008

24 24 Frågor utifrån mediebilden inför 2010 Alliansen Moderaterna dominerar inom alliansen. Vad innebär det för allianskolleger? Fp och Centern har klarat sig undan stark kritisk publicitet en tid. Hur länge står det sig? What goes up … Konflikter inom moderaterna; försvaret, FRA, näringslivspolitik, arbetsrätt? Kristdemokraterna relativt svag mediebild vs allianskamrater. Vad innebär detta för Kd:s strategi? Alliansen dock synligare i mediebilden och relativt sett starkare än regeringen Persson och koalitionskamrater i mediebilden vid samma tillfälle 2004

25 25 Frågor utifrån mediebilden inför 2010 S-Mp-V S - räcker kraften i medierna för att ta initiativ om dagordningen? Sahlin är relativt sett mindre dominant inom SAP än Persson, trots oppositionsroll. Vilka blir SAP:s profilfrågor? V – lägre synlighet än tidigare Mp – Låg synlighet, men två tydliga språkrör, profilfråga som intresserar allmänheten, relativt sett stark mediebild under lång tid S-Mp-V-koalitionen – svagare i opposition än Alliansen – relativt sett lättare få genomslag för sakfrågor nu … Regeringsfrågan? (I vilken position kan V och Mp påverka med hänsyn tagen till kritisk granskning av regeringspartier från medierna?)

26 26 Frågor utifrån mediebilden inför 2010 Sverigedemokraterna Profilerade i en fråga som har intresse hos allmänheten och har förutsättningar att bli en konfliktfråga för medierna. Vem tar fajten med Sd?

27 27 Tack för visat intresse!

28 jonathan.wenno@cision.com


Ladda ner ppt "Analys- och redaktionschef, Cision Sverige Politikbarometern Glimtar från nära sex års studier av politiken i medierna, 8 juli."

Liknande presentationer


Google-annonser