Organisational Change and Development, 15 hp

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
732A24 Magisteruppsats, 20 poäng 732C27 Kandidatuppsats, 10 poäng • Den viktigaste (och roligaste) kursen i hela programmet − tillämpning av dels kursrelaterad.
Advertisements

Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
PETER Nicks Product Marketing Manager
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Forskarservice – under arbete Stefan Carlstein Högskolebiblioteket i Jönköping
Born Globals – nystartade, innovativa och internationella
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Utflykt till Järna och utbyte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 6 maj 2011 Hållbar Utveckling B.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap initierar och finansierar grundläggande och behovsstyrd forskning för.
Uppsatsförslag VT 2012 Fredrik Tell. Effektiva FoU-processer Enkätstudie ABB Mechatronics (15-tal enheter) Mechatronic development excellence benchmark.
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Gothenburg.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Extern- 7HP redovisning Extern- 7HP redovisning Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering.
Ladfors, mars 2015 Induktion 13e Mars Ladfors, mars 2015 Reklampaus: Jönköping augusti 2015 Bl.a. Induktions symposium.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
Förr och nu Från innan GCP till Business Compliance Peter Jansson, AstraZeneca.
Grundläggande icke-linjär redigering (A.2) HT-2012, 7,5 hp Peter Lundholm (Lärare) Daniel Nylén (Lärare, kursansvarig)
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
1 Civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering 7HP och budgetering Företaget och den globala marknaden 4HP.
Informationssökning Sociologi & Socialpsykologi C Magnus Olsson, Umeå UB Umeå Tjänste: magnus-olsson.
DIS 9001:2008 Vilka förändringar kommer i nya standarden Gabriel Bosaeus.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
June 2, LinCS seminar Doctoral projects. 2 Några punkter  Utvärdering  Första utvärderingen kommer att äga rum under våren 2008  LinCS webben.
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
Innovation and Project Management Cecilia Enberg.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Extern- 7HP redovisning Extern- 7HP redovisning Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Digitization and Management Consulting
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Sharing Research Data – how to stay competitive
GDPR - General Data Protection Regulation
Tennis as they see it Research on attitudes to tennis of junior tennis players through gender perspective.
Grants office inforMation
Course info.
NuFACT2017 at Uppsala University
Planering i matematikundervisning
Waste management on export
Strategic Sustainable Development
Sammanträde med styrelsen
International Business & Economics Program 240 Credits
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Tjänstemännens makt och inflytande i lokal miljöpolitik
Collaboration platform, AllAgeHub
Season 2018.
facebook.se/nubiblioteket
Valmöjligheter T5 FEK 30 HP eller NEK 30 HP NEK AFFÄRSRÄTT/FEK FEK
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
Civilekonomprogrammet 240 hp
Eunis Research and Analysis Initiative
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Företagsekonomi termin 5
International Business & Economics Program 240 Credits
Titel på projektet Title of the project
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Företagsekonomi termin 5
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Presentationens avskrift:

Organisational Change and Development, 15 hp Course Coordinator: Henrik Kock Henrik.kock@liu.se Detta är en mall för att göra PowerPoint presentationer. Du skriver in din rubrik på första sidan. För att skapa nya sidor, tryck Ctrl+M. Skriv sedan in din text. Om du vill ha fast datum, eller ändra författarnamn, gå in under Visa, Sidhuvud och Sidfot. Vill du använda hörnet med loggan över en utfallande bild, gå in på Bildbakgrund och kopiera. Klistra sedan in på den sida du vill ha den.

Organizational Change and Development - several dramatic notions on this issue ”Not since the industrial revolution have the stakes of dealing with change been so high” (Economist 2012) ”Organizations must change or die” (Times, 2011) ”Low success rate – about 70 % of all change initiatives fail” (Harvard Business Review, 2000) ”Executives need to understand the nature and process of organizational change better – Leaders needs to crack the code of change” (Harvard Business Review, 2011) -------------------------------------------------------------------------------------- Students in need to understand the nature and process of organizational change better? Students need to crack the code of change? 2017-04-09

Course Objectives … to contribute to a deeper understanding of organizational change and development and how certain factors and conditions can be viewed as enabling/constraining organizational change and development, … overview of key areas of planned organizational change and describes various theoretical perspectives that can be applied to study change processes in organizations, … how organizational change can be organized in practice.

Organisational Change and Development viewed from several perspectives Leading Organizational Change Learning and Organizational Change Politics and Organizational Change Management and Steering Large Scale Projects Participation and Organizational Change Gender and Organizational Change Restructuring the Public Service Sector Researchers connected to HELIX Vinn Excellence Centre

Examination and requirements Readings texts Discussing texts in work groups Submitting questions to seminars and active participation in seminars Writing a paper Discussing and Defending the paper in a Seminar

Leadership and Organisational Change A Typical Week: Leadership and Organisational Change Day Time Content Litterature Teacher Monday Reading texts Avolio (2009) Andriopoulos (2008) Yukl (2006) et.al. Tuesday 13-15 Lecture: Leadership and Organizational Change Wallo Wednesday Thursday 8-12 Group work: Analysis and Reflections. Preparing questions to the seminar   Friday 10-12 Seminar: Leadership and Organizational Change Wallo & Kock

Course Literature (734G47, 759A37) Compulsory readings on basic and advanced levels Beer, Michael, and Nitin Nohria (2000). "Cracking the Code of Change". Harvard Business Review 78, (May-June 2000), pp. 133-141.  Beer, M., Eisenstat, R. A., & Spector, B. (1990, November/December). Why change programs don't produce change. Harvard Business Review, 68, pp. 4-12.  Brulin, G., & Svensson, L. (2012). Managing Suistainable Development Programmes. A Learning Approach to Change. London: Gower (book).  Buchanan, D. and Badham R.J., (2008.) Power, politics and organizational change. Sage Publications (book).  Ellström, P-E. (2010a). Organizational Learning, In P. Peterson, E. Baker, & B. McGraw (Eds.) International Encyclopedia of Education, pp. 47-52 (pdf, will be distributed).  Ellström, P.-E. (2010b). Practice-based innovation: a learning perspective. Journal of Workplace Learning, 22, No.1/2, pp. 27-40.  O`Reilly, C., & Tushman, M. (2004). The Ambidextrous Organization. Harvard Business Review, April.  Sundin, E. (1995). The Social Construction of Gender and Technology. A Process with No Definitive Answer. The European Journal of Women´s Studies, 2, 3, pp.335-353 (paper copy, will be distributed).  Sundin, E. (2011). Entrepreurship and the reorganization of the public sector: A gendered story. Economic and Social Democrazy, 32, 4, pp. 631-653.  Sundin E. & Tillmar, M (, 2010) The Masculinization of the Elderly Care Sector: Local-Level Studies of Public Sector Outsourcing, International Journal of Gender and Entrepreneurship, spring 2010.  Svensson, L., Brulin, G., Jansson, S., & Sjöberg, K. (2009). Learning Through Ongoing Evaluation. Lund: Studentlitteratur (book). Chapter 1-5, 14.  Wallo, A., Nilsson, P., & Kock, H. (2012). Accelerating and Braking in Times of Economic Crisis: Organisational learning in a top management team. Submitted to the Journal of European Industrial Training. (PDF, will be distributed). Weick, K. E and Quinn, R. E. (1999.) Organisational change and development. Annual Review of Psychology, 50, pp. 361-86.  Wilson, J (1991) Participation - a framework and foundation for ergonomics? Journal of Occupational Psychology, 64, 1, pp. 67-80. Yukl, G., & Lepsinger, R. (2006). Leading Change. Adapting and Innovating in an Uncertain World. Leadership in Action, April May, pp. 3-7.  

Arbetsplatsförlagd utbildning 15 hp Kursen arbetsplatsförlagd utbildning är en kurs som pågår i 10 veckor. De flesta som väljer kursen går den under v35-44, eller v 45-03. Det är inte en praktik. Möjligen kan säga att vissa praktikinslag ingår, men det handlar fortfarande en kurs som kursdeltagaren examineras på. Kursen har två syften: 1.      Att studenten ges möjlighet att introduceras i HR-arbetet på den aktuella arbetsplatsen 2.      Att studenten under merparten av kursen arbetar med en mer omfattande uppgift inom HR-området. För båda dessa syften finns också ett relevanskrav: -        de aktiviteter och arbetsuppgifter ni genomför skall vara relevanta i förhållande till det utbildningsprogram ni går.  

Ni tar själva fram förslag på och kontaktar företag eller organisationer som ni bedömer vara lämpliga (vi har begränsade möjligheter att göra detta). När ni tycker att ni verkar ha hittat en lämplig organisation, kontaktar ni dem och informerar om kursens upplägg och om det specifika arbete ni skall göra under kursens gång. Ni informerar kursansvarig på kursen och denne godkänner ert val av organisation och arbetsuppgift. Den arbetsuppgift som här avses skall ha relevans för din utbildning och dina ev. kommande arbetsuppgifter. Det kan t ex. handla om att göra en utvärdering, följa och rapportera en försöksverksamhet, göra ett förslag på en planerad förändring, ta fram förslag på ett nytt introduktionsprogram för nyanställda, arbeta fram en revision av företagets mångfaldspolicy, etc.

Det skall vara en uppgift som är relevant för utbildningen och som kräver en arbetsinsats som ”fyller” merparten av kursen. Du diskuterar lämplig inriktning på uppgiften tillsammans med din kontaktperson inom HR på företaget och ”stämmer av” med kursansvarig eller annan handledare. Arbetsuppgiften dokumenteras i en rapport som också betygssätts. Rapporten behöver inte vara klar i den 10:e arbetsveckan, men det kan vara bra att planera kursen så det finns mer skrivtid mot slutet, så att färdigställandet av rapporten inte inkräktar på den efterföljande kursen.

Kursansvarig vill ha in följande uppgifter: Namn på företaget/organisationen Namn på er kontaktperson inom HR Vilken period ni går kursen Information om planerat upplägg av kursen (inkl arbetsuppgiften inom HR-området) Henrik Kock, henrik.kock@liu.se

Additional literature on advanced level Adler, P., S. (2009). Marx and Organization Studies Today. In: P., S. Adler (Ed.), The Handbook of Sociology and Organization Studies. Oxford: Oxford University Press (pdf, will be distributed).   Andriopoulos and Lewis, (2009). Exploitation-Exploration Tensions and Organizational Ambidexterity: Managing Paradoxes of Innovation, Organization Science, 20, No 4, pp. 696-717. Avolio, B., J., Walumbwa, F., O. , & Weber, T., J. (2009). Leadership: Current Theories, Research, and Future Directions. Annual Review of Psychology, vol 60, pp. 421-449. Heller et al. (1998). Organizational participation - myths and reality. Oxford University Press. (Chapter 5-6, paper copy, will be distributed). Svensson, L., Brulin, G., Jansson, S., & Sjöberg, K. (2009). Learning Through Ongoing Evaluation. Lund: Studentlitteratur (book). Chapter 7, 8, 10. Ven, A. H. V. d., & Poole, M. S. (1995). Explaining Development and Change in Organizations. Academy of Management Review, 20, pp. 510-540.