ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Börjar ert fiber ta slut?
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Grafer Riks-Stroke årsrapport
Siemens eHighway Göran Persson, Siemens AB Göteborg
Hur lång tid tar det att räkna till en miljon?
Fordonets Teknik o Mekanik
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
BIOGASENS RESA HOS OSS 2013 Från 19 till 45 bussar
Europaparlamentariker
Application within Transport Efficiency Feasibility study of the electricfication of the urban goods distribution transport system Elektrifierad stadsdistribution.
Uppställning division
Mercedes-Benz miljölastbilar
SAMMANFATTNING Fordon och bränslen
Värme i villan.
Vad är orsaken till problemet?
Ekonomisk bedömning av energirelaterade åtgärder
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Lönsamhet i produktionsförbättringar
BERNERS.
Trender inom elförbrukning och elgenerering
World Cancer Day 2009.
Matematica/Grundtanke Eliminering av onödiga beräkningsfel i
Krav och energimärkning av uppvärmningssystem
Lennart Abramsson.
Sustainable City Hyllie - Framtidens stad redan idag
V E R S I O N N R 1. 2 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Ämne 1 Ämne 2 Ämne 3 Ämne 4 Ämne 5 Avsluta. Ämne 1 – 100 Frågan Svaret.
Ämnen har egenskaper Lukt surt beskt Smak sött salt.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Fruktsamhet och mortalitet, uppdelat på födelseländer och
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Kemi.
Swedish Biogas International
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
INFÖR NATIONELLA PROVET
1 REPAP Renewable Energy Policy Action Paving the way towards 2020 EU-projekt som i Sverige drivs av SERO
Vad gör Borås Energi och Miljö?
Vänern TÄNK OM | KAPITEL.
Energikällor.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
FRAMTIDA HAVSNIVÅER I NYNÄSHAMNS KOMMUN?
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Nya komponenter och koncept för polymera bränsleceller till fordon
FOR 1206 Elsystem del 1 Batteri.
Beräkna en ekvation (metod 1)
System för jordfrysning samt exempel på konstfrysning av jord
ÖVERSLAGSRÄKNING.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Sveriges första anläggning för flytande biogas
IQFleet. Utvärdering av konceptet fordonståg i verkliga trafikförhållanden. Utveckla simuleringsverktyg för att prediktera trafikflöden på motorväg, genom.
Kväve Almedalen 2013 Johanna Sandahl, vice ordförande.
Skydda godset med säkerhetsutrustning. Idag finns det bra teknik som kan hjälpa till att finna stulna fordon och stulet gods. Viktigt är att man väljer.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Avfall och återvinning
”Hållbar affärsutveckling i ett helhetsperspektiv ” PurNet 24 maj 2011 Thomas Bergmark
Idrottsverksamhet 2010 i Motala kommun Omfattning totalt Största idrotterna Största flickidrotterna Största pojkidrotterna Jämställdheten inom olika idrotter.
Ekomatsligan 2014 EkoMatCentrum 13 oktober 2014
Konferens 4S-ledningsnät
Johan Karlsson, Pilängskolan, Lomma –
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Benny Ersson VM Vägning av tunga fordon med Siwim. Resultat från
Hur långt åker man på en koskit?
PROJEKT LOGISTIKVARUHUSET. Mål: Undersöka möjligheten att bygga ett toppmodernt logistikvaruhus.
Resultatplanering Kap 16 Resultatanalys.
Alternativa Bränslen- Alternativa Avgaser SLF
Presentationens avskrift:

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON SUMMERING 1.Bränslecellens funktion 2.Produktion, transport och lagring av väte 3.Förslag till tillverkarna

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLEN

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLEN Exhaust

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON FUNKTIONEN HOS EN BRÄNSLECELL Data Varje cell: 0.5 – 1 V Spänning: 0.3 – 1 A cm 2 Effekt: 0.3 – 0.5 W/cm 2

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON FUNKTIONEN HOS EN BRÄNSLECELL Exempel: 2 x 100 celler ( 40 cm x 40 cm)  2 x (100 x 0.7) x (40 x 40 x 0.375) = 2 x (70 V x 640 A) = 84 kW (114 CV) Ballard CV 72 kg 34 x 24 x 75 cm Volym 61 L 1,3 kW / L

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON FUNKTIONEN HOS EN BRÄNSLECELL   15 to 35%   30 to +50%

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON Bränslecell till en buss för persontrafik, MAN

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON UTMANINGAR INFÖR FRAMTIDEN Kostnader: 400 €/kW (7 ggr högre kostnader jämfört med konventionella förbränningsmotorer) Komplett cell: € ,00 (Motor € 3 000,00) Pålitlighet Användande vid låga temperaturer (under 0 ºC) Vätgaskontamination Fordonsanpassning Behovet av väte som bränsle (produktion, transport och lagring)!!

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON PRODUKTION, TRANSPORT OCH LAGRING AV H 2 1. “Industriell” produktion Elektrolys av vatten? Naturgas? Oljeraffinering? Förnybara källor Distributionsnät? (existerar inte idag) Kostnader och investeringar Säkerhet och acceptans i samhället

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON PRODUKTION, TRANSPORT OCH LAGRING AV H 2 2. Decentraliserad produktion (på tankstationen) Från vad? (Elektrolys, naturgas, annat) Kostnader för utrustning Säkerhet och acceptans i samhället

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON PRODUKTION, TRANSPORT OCH LAGRING AV H 2 Oavsett produktionssätt (tankstation eller fabrik) System för tankning Säkerhet Tid för tankning

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON PRODUKTION, TRANSPORT OCH LAGRING AV H 2 Lagring i fordon Komprimerad gas med 300 bar tryck? (låg densitet) Flytande vid –253 ºC? (hög förångning, låg densitet) Solid vätgastank? (vikt/volym förhållande)

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON PRODUKTION, TRANSPORT OCH LAGRING AV H 2 3. Produktion på fordonet med reformator Från naturgas, metanol, etanol? Bensin? Problem Systemets effektivitet Kostnader Teknologi Emissioner – löser inte koldioxidproblematiken

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON Necar 5 e Jeep Commander (2000; CH 3 OH) Necar 4 (1999) Necar 1 (1994) Necar 3 (1997; CH 3 OH) Necar 2 (1996)

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON Opel Hydrogen 1 Flytande H 2 (75 Liter; 5 kg H 2 ) Ställ med 200 celler (59/27/50 cm) – 200 V; 90 kW/ 122 CV - 68 kg Batteri som reserv Vikt: 1575 kg km/h – 16 s Max. hastighet: 140 km/h Räckvidd: 400 km

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON DEMONSTRATIONSPROJEKT - CUTE Clean Urban Transport for Europe, CUTE Demonstrationsprojekt för att testa och utvärdera vätgasbussar som går i kollektivtrafik (prestanda och kapacitet) 10 europeiska städer (Barcelona, Madrid, London, Hamburg, Luxemburg, Estocolmo, Amsterdam, Stuttgart, Stockholm, Porto) 3 Daimler-Chrysler bussar per stad Olika metoder för vätgasframställning (Förnybara - vattenkraft, naturlig vätgas, raffinering) Utvärdering av kostnader, infrastruktur, livslängd, emissioner, etc.

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON Tack för uppmärksamheten!