ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON SUMMERING 1.Bränslecellens funktion 2.Produktion, transport och lagring av väte 3.Förslag till tillverkarna
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLEN
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLEN Exhaust
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON FUNKTIONEN HOS EN BRÄNSLECELL Data Varje cell: 0.5 – 1 V Spänning: 0.3 – 1 A cm 2 Effekt: 0.3 – 0.5 W/cm 2
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON FUNKTIONEN HOS EN BRÄNSLECELL Exempel: 2 x 100 celler ( 40 cm x 40 cm) 2 x (100 x 0.7) x (40 x 40 x 0.375) = 2 x (70 V x 640 A) = 84 kW (114 CV) Ballard CV 72 kg 34 x 24 x 75 cm Volym 61 L 1,3 kW / L
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON FUNKTIONEN HOS EN BRÄNSLECELL 15 to 35% 30 to +50%
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON Bränslecell till en buss för persontrafik, MAN
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON UTMANINGAR INFÖR FRAMTIDEN Kostnader: 400 €/kW (7 ggr högre kostnader jämfört med konventionella förbränningsmotorer) Komplett cell: € ,00 (Motor € 3 000,00) Pålitlighet Användande vid låga temperaturer (under 0 ºC) Vätgaskontamination Fordonsanpassning Behovet av väte som bränsle (produktion, transport och lagring)!!
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON PRODUKTION, TRANSPORT OCH LAGRING AV H 2 1. “Industriell” produktion Elektrolys av vatten? Naturgas? Oljeraffinering? Förnybara källor Distributionsnät? (existerar inte idag) Kostnader och investeringar Säkerhet och acceptans i samhället
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON PRODUKTION, TRANSPORT OCH LAGRING AV H 2 2. Decentraliserad produktion (på tankstationen) Från vad? (Elektrolys, naturgas, annat) Kostnader för utrustning Säkerhet och acceptans i samhället
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON PRODUKTION, TRANSPORT OCH LAGRING AV H 2 Oavsett produktionssätt (tankstation eller fabrik) System för tankning Säkerhet Tid för tankning
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON PRODUKTION, TRANSPORT OCH LAGRING AV H 2 Lagring i fordon Komprimerad gas med 300 bar tryck? (låg densitet) Flytande vid –253 ºC? (hög förångning, låg densitet) Solid vätgastank? (vikt/volym förhållande)
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON PRODUKTION, TRANSPORT OCH LAGRING AV H 2 3. Produktion på fordonet med reformator Från naturgas, metanol, etanol? Bensin? Problem Systemets effektivitet Kostnader Teknologi Emissioner – löser inte koldioxidproblematiken
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON Necar 5 e Jeep Commander (2000; CH 3 OH) Necar 4 (1999) Necar 1 (1994) Necar 3 (1997; CH 3 OH) Necar 2 (1996)
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON Opel Hydrogen 1 Flytande H 2 (75 Liter; 5 kg H 2 ) Ställ med 200 celler (59/27/50 cm) – 200 V; 90 kW/ 122 CV - 68 kg Batteri som reserv Vikt: 1575 kg km/h – 16 s Max. hastighet: 140 km/h Räckvidd: 400 km
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON DEMONSTRATIONSPROJEKT - CUTE Clean Urban Transport for Europe, CUTE Demonstrationsprojekt för att testa och utvärdera vätgasbussar som går i kollektivtrafik (prestanda och kapacitet) 10 europeiska städer (Barcelona, Madrid, London, Hamburg, Luxemburg, Estocolmo, Amsterdam, Stuttgart, Stockholm, Porto) 3 Daimler-Chrysler bussar per stad Olika metoder för vätgasframställning (Förnybara - vattenkraft, naturlig vätgas, raffinering) Utvärdering av kostnader, infrastruktur, livslängd, emissioner, etc.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON Tack för uppmärksamheten!